משתמש:Eman/ארגז חול/בעבודה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחזור העיבור הנוכחי והתאריך הגרגוריאני של פסח לאורכו
שנה סוג תאריך פסח
י"ט ה'תשנ"ז מעוברת 2.4
א' ה'תשנ"ח רגילה 11.4
ב' ה'תשמ"ט רגילה 1.4
ג' ה'תש"ס מעוברת 20.4
ד' ה'תשס"א רגילה 8.4
ה' ה'תשס"ב רגילה 28.3
ו' ה'תשס"ג מעוברת 17.4
ז' ה'תשס"ד רגילה 6.4
ח' ה'תשס"ה מעוברת 24.4
ט' ה'תשס"ו רגילה 13.4
י' ה'תשס"ז רגילה 3.4
י"א ה'תשס"ח מעוברת 20.4
י"ב ה'תשס"ט רגילה 9.4
י"ג ה'תש"ע רגילה 30.3
י"ד ה'תשע"א מעוברת 19.4
ט"ו ה'תשע"ב רגילה 7.4
ט"ז ה'תשע"ג רגילה 26.3
י"ז ה'תשע"ד מעוברת 15.4
י"ח ה'תשע"ה רגילה 4.4
י"ט ה'תשע"ו מעוברת 23.4
א' ה'תשע"ז רגילה 11.4

גל המחאות בספרד ב-2011', שהתחיל ב-15 במאי, והידועות גם בכינוי 15M על שם תאריך תחילתן, הוא גל של הפגנות, והקמת ערי אוהלים בערים המרכזיות של ספרד במחאה על המצב הכלכלי ובדרישה לרפורמות במערכת הפוליטית במדינה.

גל המחאות התעורר בשל תוצאות פגיעת המשבר הכלכלי העולמי בספרד, שיעור האבטלה הגבוה - למעלה מ-20% באופן כללי, ול 45% בקרב הצעירים [1], והגזרות הכלכליות שממשלתו ההסוציאליסטית של חוסה לואיס רודריגס ספאטרו הטילה על מנת לקצץ הגירעון, ושכללו קיצוץ בשכר עובדי המדינה,[2] הקלת האפשרות לפיטורי עובדים,[3] והעלאת גיל הפנסיה.[4]

התנועה התעוררה בהשראת "האביב הערבי" ובייחוד ההפגנות ההמוניות בכיכר א-תחריר במצרים, וגלי המחאה ביוון ובאיסלנד בעקבות פגיעת המשבר הכלכלי שם. מקור השראה נוסף היה המניפסט "Indignez-vous!‎" של הוגה הדעות הצרפתי סטפן הסל, בו הוא קרא לצעירי אירופה להתקומם במהפכה לא-אלימה ו"להגן על ערכי הדמוקרטיה המודרנית מפני הדיקטטורה הבינלאומית של השווקים הגלובליים"[5]. אנשי התנועה אף קראו לעצמם "Los Indignados" לפי התרגום הספרדי של המניפסט.


תחילת המחאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המחאה התחילה התארגנות אינטרנט בשם "דמוקרטיה אמיתית עכשיו!" (בספרדית: "¡Democracia Real YA!"), שהתגבשה בתחילת 2011. במניפסט שהיא פרסמה באתר שלה נכתב כי היא מורכבת מאנשים מכל קצות הקשת הפוליטית שזועמים על השחיתות של הפוליטיקאים ואנשי העסקים וההון ועל העדר היכולת של האזרח הפשוט להשפיע.[6]

התנועה קראה ברשתות החברתיות באינטרנט להפגנות ברחובות כ-50 ערים בספרד ב-15 במאי תחת הכותרת "אנחנו לא סחורה בידיהם של הפוליטיקאים והבנקאים". בהפגנות ברחבי ספרד השתתפו מעל מאה אלף איש. במדריד נערכה צעדה מפלאסה דה סיבלס לפוארטה דל סול, בסופה המפגינים חסמו את הגראן ויה, דבר שהוביל לעימותים עם המשטרה.


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]