משתמש:Eyalgolan/יחסי ישראל-רוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היחסים שבין ישראל לרוסיה לעולם לא היו חמימים ומדינות אלו כמעט ולעולם לא שיתפו פעולה או היו בעלות מטרות דומות.

יש לציין שמדינות אלו בעלות אינטרסים שוינם, והיו שייכות (ועדיין שייכות) לקבוצות שונות של מדינות בעולם.

יחסי ישראל- רוסיה לפני הקמת המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחילת המאה ה-20 מנעו שלטונות רוסיה את עליית היהודים לארץ ישראל, עודדו גזענות ופעלו נגדהדת היהודית. בכך רוסיה ניתקה את הקשר של היהודים ברוסיה עם הארץ, רדפה אותם והפלתה אותם.

יחסי ישראל- רוסיה עם הקמת המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהצבעת האומות המאוחדות על תוכנית חלוקתה של ארץ ישראל הצביעה רוסיה בעד תוכנית החלוקה, משום שחשבה שתוכל להפוך בכך את מדינת ישראל למדינה קומוניסטית ובכך להשיג דריסת רגל במזרח התיכון, כאשר התברר לה שישראל לא תהיה מדינה קומוניסטית, נטשה את יחסיה עם ישראל. בכך ישראל הפכה להית מדינה מה"גוש המערבי.

יחסי ישראל- רוסיה במלחמה הקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התבטאות יחסי ישראל- רוסיה בתקופת המלחמה היו בסכסוך הישראלי- ערבי של אותה תקופה, כלומר, במלחמת סיני, מלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים. רוסיה סיפקה עזרהלמדינות ערב ובכך פעלה נגד מדינת ישראל באופן עקיף ואף שלחה טייסים ולוחמים ובכך פעלה נגד מדינת ישראל באופן ישיר. מטוס צילום רוסי אף טס מעלך ישראל וצילם יעדים אסטרטגיים בשנות השבעים המוקדמות, חיל האוויר הישראלי לא הפיל את המטוס מחשש לתקרית בין לאומית. היחסים בין ישראל לרוסיה בתקופה זו התבטאו גם במאבק היהודים בברית המועצות לעלייה לישראל, עד שתם המאבק ועלו לארץ מיליוני רוסים (יהודיים).


יחסי ישראל רוסיה בשנות האלפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחסים בין ישראל ורוסיה בשנות האלפיים התבטאו בתמיכת רוסיה בסוריה ובמכירת טילים רוסיים לסוריה- מה שגרם למשבר בין המדינות. רוסיה תוכת בסוריה- סוריה תמכת בחיזבאללה. בכך רוסיה תומכת בעצם בחיזבאללה באופן עקיף ותומכת בסוריה- שתי פעולות אלו הן צבאיות ופוגעות בבטחון ישראל.

כתבות בעיתונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כך נבתב בynet:

"עיתון רוסי פירסם היום את מה שנאסר בישראל: משבר מדיני, מבין החריפים שידעו יחסי ישראל ורוסיה, התגלע בשבועות האחרונים בין המדינות בעקבות החלטתה של מוסקבה לספק לסורים טילים. על-פי הדיווח, מדובר בטילים מדגם "איסקנדר", המכונים "בניו של הסקאד", בעלי טווח של 280 קילומטרים ויכולת לגבור על ה"פטריוט". גורמים מדיניים אמרו: המשבר נגרם בגלל טילי כתף".