משתמש:Gevoysoy/קסלקראג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gevoysoy.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gevoysoy.
מידל הרבור, נוף מקסלקראג

קסלקראגאנגלית: Castlecrag) היא פרבר באזור הצפון הנמוך של סידני, במדינת ניו סאות' ויילס שבאוסטרליה. קסלקראג היא נמצאת במרחק של 9 ק"מ ממחוז המרכז עסקים של סידני, באזור הממשלה המקומית של עיריית ווילובי ([[ City of Willoughby).

קסלקראג היא פרבר של משמעות היסטורית שנגבל לצפון, למזרח, ולדרום מוקף מידל הרבור (Middle Harbour) ולמערב מהכביש הראשי הצפוף של איסטרן ואלי וואי (Eastern Valley Way).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסלקראג היה קודם הותכנן על ידי האדריכל האמריקאי וואלטר בורלי גריפין (Walter Burley Griffin), שקרא את הפרבר אחרי צוק (באנגלית: crag) מתנשא מעל מידל הרבור, נקרא בין האנשים המקומיים כ"טירת אדינבורו" (באנגלית: Edinburgh Castle), אחרי הטרית של המלוכה הבריטית בסקוטלנד.

הגיעה גריפין לקסלקראג בשנת 1925 אחרי שהוא התעייף מהפוליטיקה מסביב היישום של עיצוביו לעיר הבירה של אוסטרליה, קנברה.

בתים מוקדמים בקסלקראג נבנו בהשתמשות של עבנים טבעיים כדי להתמזג לתוך הסביבה, מנהג רווח באדריכלות של של תנועת הארטס אנד גרפטס. בתים מאוחרים יותר נבנו אם לבנים בהשתמשות של המערכת הנפטנט ה"קניטלוק" (Knitlock) של גריפין. בהיסטוריה, קסלקראג נצוין בראשית המאה ה-20 כניסוי בהתכנון ומחיה קהילתית, וגם לדעות האינטלקטואליות הליברליות של תושביה על התאיוסופיקליה, האנתרופוסופיה, וההיסטוריה הטבעית.

קהילה יהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שאין בקסלקראג שום בתי כנסת, מספר של משפחות יהודיות (בערך 50-100) גרים בפרבר, ומשתתפים בקהילה היהודית הכללית של סידני. יש גם קבוצה קטנה מאוד (אפילו אין מניין) של חסידי גבוהיסועי. הרבי הצ דיק של הקבוצה, רבי מיכאל נשלסקי, עדיין גר בפרבר וארח טישים חסידיים בביתו מזמן לזמן.

תושבים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרטין אינדיק, שגריר של ארצות הברית בישראל לשעבר, גדל בקסלקראג כילד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:סידני]] [[en:Castlecrag, New South Wales]] [[ro:Castlecrag, Sydney]]