לדלג לתוכן

משתמש:Gorinetskiy/sandbox

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שאטו צ'יזאי — אחוזה בין הכרמים

יקב שאטו צ'יזאי נוסד בשנת 1995 וממוקם בברהובה, מחוז זקרפטיה, אוקראינה. היקב מחזיק ב-272 דונם של כרמים בשלושה מחוזות באזור והוא אחד היצרני היין המובילים באזור.[1] זהו אחד היקבים המפורסמים ביותר שהוקמו באוקראינה העצמאית, ולא מבוסס על המורשת הסובייטית.[2]

יינות של שאטו צ'יזאי מיוצאים ל-21 מדינות ברחבי העולם: מארה"ב ועד יפן, מנורווגיה ועד סינגפור, כולל מדינות יין מהעולם הישן — איטליה וצרפת.

בשנים האחרונות היקב זוכה במדליות בתחרויות הבינלאומיות היוקרתיות והקפדניות ביותר כגון דקנטר ותחרות היין של לונדון, תחרות היין של פריז, אתגר היין היפני, מונדוס ויני דיסלדורף, קונקור מונדיאל דה בריסל, פרסי יין ורוח אוקראינה, מונדיאל דה וין בלנק שטרסבורג, ועוד.

שאטו צ'יזאי הוא אטרקציה תיירותית פופולרית.[3] היקב מקבל אורחים מדי יום לסיורים בעיירת היקב וטעימות בפורמטים שונים, כולל אפשרויות לא אלכוהוליות. היקב גם מארגן סיורי יין ואפילו משימות לילדים.

בשנת 2019, שאטו צ'יזאי פתח את מוזיאון הייננים של צ'יז[4] כמחווה להיסטוריה של האזור, גידול הגפן ותרבות היין, והשקעה בחינוך. שאטו צ'יזאי מקדם תיירות יין, תרבות צריכת היין ומוצרים מקומיים באיכות גבוהה, ומקדם באינטנסיביות יינות אוקראיניים ברחבי העולם תוך שמירה על איכות בלתי מתפשרת וכבוד לצרכן.

היסטוריה של היקב[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת המאה ה-13. מלך הונגריה סטפן השני מעניק קרקע לנושא שלו בשם צ'פאן. בשנת 1230, היורש הוא בנו צ'יז. האחוזה נקראת צ'יז-טאי, "אחוזת צ'יז". עם הזמן האזור הופך להיות ידוע כצ'יזאי.

המאה ה-15. אחוזת צ'יזאי מופיעה במפות הונגריות כיצרן יין המספק יין לשליטי טירת מוקצ'בו, לחצרות מלכים באירופה ולארצות הצפון.

1995. מוקם מיזם חדש באתר של אחוזת היין הישנה של צ'יזאי.

2000. החברה מייצרת 1,000,000 בקבוקי יין בחודש.

2005. הבניין מקבל מראה של ארמון כפרי. שאטו צ'יזאי מקבל מעמד של אטרקציה תיירותית.

2006. שאטו צ'יזאי מקים את כרמיו בשיתוף עם מומחים אוסטריים. היקב ממשיך לפתח את גידול הגפן ולשתול גפנים זניים.

2007. שטח הכרמים של שאטו צ'יזאי מגיע ל-272 דונם.

2012. החברה מייצרת יין אך ורק מהיבול שלה.

2015. החברה מוציאה לראשונה מיץ ענבים טבעי מזן איזבלה. הוא הופך לרב מכר מיידי, המצופה בעונה לכל עונה בזכות יתרונותיו הבריאותיים, עשירות הוויטמינים והטעם הטעים שלו.

2016. היינות האדומים הטובים ביותר מתבגרים לראשונה בחביות עץ אלון צרפתי. היקב ממשיך לייצר אוסף פרימיום של יינות מיושנים, ומרחיב את המגוון לכלול זנים לבנים.

2017. בתחרות היין הבינלאומית ה-25 בוקאליאי בורפשטיבל באגר (הונגריה), שבעה יינות של שאטו צ'יזאי זוכים במדליות זהב, והחברה מקבלת פרס זיכרון כיקב הטוב ביותר באירופה 2017.

2018. בתערוכה הבינלאומית עם תחרות טעימות פרסי יין ורוח אוקראינה[5] בקייב, כל תשעת היינות שהוגשו על ידי החברה זוכים בפרסים, התוצאה הטובה ביותר מבין היקבים האוקראינים. פרויקט החינוך של אקדמיית שאטו צ'יזאי מתחיל.

2019. מוזיאון הייננים של צ'יז נפתח, תוכנית שיתוף פעולה בינלאומית "בורדו – זקרפטיה" מתחילה, ופסטיבל היין הצעיר נערך. מירוץ היין של צ'יזאי נוצר.[6] שאטו צ'יזאי מפתח את המותגים האזוריים "יינות זקרפטיה" ו"יינות אוקראינה" לקידום זקרפטיה כאזור יין ולמקם את אוקראינה על מפת היין העולמית.

2020. למרות המשבר וההסגר, החברה מוציאה מוצר ייחודי חדש: תערובת ענבים לבנים,[7] משקה ענבים חזק העשוי מזיקוק יין מזני פורמינט וצ'רשגי מקומיים. נבנה מרתף יין ליינות פרימיום. ב-25 בספטמבר, במהלך ביקורו בזקרפטיה, הנשיא וולודימיר זלנסקי מכריז על הקמת חג מקצועי חדש באוקראינה — יום מגדלי הענבים והייננים, וחותם על הצו באותו יום.[8]

2021. שאטו צ'יזאי מגדיל משמעותית את אוסף הפרסים שלו: שלוש מדליות כסף בתחרות היין של לונדון (פלוס פרס איכות על "טרויאנדה קרפט");[9] 13 מדליות בפרסי יין ורוח אוקראינה (כולל 5 מדליות זהב).[10] הסמכת יין ומיץ ענבים טבעוני מ-האגודה הטבעונית. סיור היין הראשון "קריינה מְרִי" עם אולג סקрипקה.

2022. המלחמה הגדולה לא עוצרת את פעילות החברה. ב-24 בפברואר, שאטו צ'יזאי מניח ליישון שמפניה[11] את היין המבעבע הראשון של זקרפטיה שנעשה בשיטת שמפניה המסורתית מזני צ'רשגי ובלופרנקיש הנדירים. הושלם הקמתו של מתחם ייצור למשקאות ענבים וברנדי. החברה מקבלת מדליות בתחרות פרסי היין העולמיים דקנטר.[12] שמפניה קרפטית צ'רשגי ו"טרויאנדה קרפט" הופכים לשגרירי אוקראינה ב-לה סיטה דו וין, מוזיאון היין העולמי הראשי.

2023. שאטו צ'יזאי מוציא את היין הכתום הראשון שלו (Orange Wine) פורמינט אורנג',[13] היחיד באוקראינה מזן זה. מוצר חדש נוסף, פורמינט קציר מאוחר, הוא יין המיוצר מענבים שנפגעו מרקב אציל. בהמשך למאמציהם היצירתיים עם זן פורמינט הבלעדי באוקראינה, שאטו צ'יזאי מגשים את חלומם ליצור יין מתוק טבעי מענבים שנפגעו מרקב אציל, Botrytis cinerea. היין הוא שגריר היין האוקראיני במוזיאון היין העולמי הראשי, לה סיטה דו וין (צרפת). הוא מקבל מדליית זהב גדולה בתחרות "מונדיאל דה וין בלנק שטרסבורג – 2024".

2024. שאטו צ'יזאי מוציא ברנדי זקרפטיה, מבוסס על רוחות ערך שהזדקנו בחביות היין שלהם. כך מתחילה סיפור חדש. היקב מייצג בהצלחה את היין האוקראיני בתערוכה הבינלאומית הגדולה ProWein דיסלדורף.[14] בתחרות היין הלבן העולמית מונדיאל דה וין בלנק שטרסבורג, יינות מתוקים שנעשו בטכנולוגיה מורכבת זוכים במדליות זהב וזהב גדול: יין קרח ויין קציר מאוחר.[15] התחרות הקפדנית והיוקרתית Mundus Vini (גרמניה) מעניקה מדליית זהב ליין הקינוח הלבן של שנת 2021 "טרויאנדה קרפט" (91 נקודות מתוך 100). מדליית הכסף (88 נקודות) מוענקת ליין הקינוח האדום "טרויאנדה קרפט". התחרות המקצועית הארצית החמישית לטעימות (פרסי המשקאות של אוקראינה – 2024) מזהה משקאות ענבים חזקים. תערובת ענבים אדומה זוכה במדליית הזהב הגדולה, המשקה הטוב ביותר בתחרות בקטגוריית זיקוקי ענבים; ברנדי זקרפטיה "מאלה הורה" 7* זוכה במדליית הזהב הגדולה ובתואר המשקה הטוב ביותר בקטגוריית הברנדי. תחרות היין והמשקאות של אוקראינה – 2024 שהתקיימה בקייב מביאה 7 מדליות – אחת לכל אחת מהכניסות של שאטו צ'יזאי. מדליות זהב: ברנדי זקרפטיה "מאלה הורה" 7 כוכבים; פורמינט אורנג' עם שיא של 87.57 נקודות; יין קינוח לבן ישן "טרויאנדה קרפט" ויין אדום יבש ישן פינו נואר 2019. מדליות כסף: יין מבעבע רוזה קרפטי בלופרנקיש; יין אדום יבש ישן קיווה 2020; ברנדי זקרפטיה 5 כוכבים.

כרמי שאטו צ'יזאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[File vineyards 16.jpg|thumb|450x450px|כרמי שאטו צ'יזאי]] החברה מחזיקה 272 דונם של מטעים בזקרפטיה, במורדות הרי הקרפטים, על מורדות גבעות וולקניות ברובן. זה כולל 1,088,000 גפנים.[16] הכרמים נשתלו בשנת 2006.

המטעים אינם משתמשים בהשקיה מלאכותית, ורוב פעולות הגפן (גיזום עונתי, קציר וכו') נעשות ידנית. הטרואר (מיקרו אזורים) מאוד נוחים בשל הקרקע והאקלים המתון של זקרפטיה, שם הענבים מקבלים חום ולחות מספקים. שתילי עילית, שנבחרו למיקרו אזורים, וטיפול מקצועי מאפשרים יבולים באיכות גבוהה ויינות ברמה עולמית.תבנית:Citation needed

החברה מגדלת זני ענבים אירופיים לבנים ואדומים. חלק מהזנים הם נדירים ובלעדיים באוקראינה. טרמינר אדום, צ'רשגי פוסרס, פורמינט, מוסקט אוטונל, ריזלינג ריין, קברנה סוביניון, מרלו, פינו נואר, פינו בלאן, בלופרנקיש — זו אינה רשימה מלאה של הזנים.

הכרמים הם גם אטרקציה תיירותית ומקום לצילומי תמונות וסרטונים ואירועים טקסיים. הם מארחים מקצוענים בגידול גפן וייננות לסיורים, סמינרים, סדנאות, טעימות מקצועיות, פיקניק אמנותי ועוד. יש מסעדה ומלון קטן בין הכרמים.[17]

בשנת 2019, שאטו צ'יזאי הקים את מירוץ הכרמים הראשון של אוקראינה, מירוץ היין של צ'יזאי. בשנת 2023, הוא נערך בפעם הרביעית כמירוץ היין המבעבע של צ'יזאי (לכבוד קולקציית היין המבעבע קרפטי) לתמיכה בכוחות המזוינים של אוקראינה.[18]

בין היוזמות הייחודיות של החברה הם סיורי יוגה יין הראשונים של אוקראינה[19] וסיורים לאוהבי הליכה נורדית דרך המטעים של מאלא הורה.

יינות שאטו צ'יזאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטו צ'יזאי מייצר יינות אך ורק מהיבול שלו ומציע מספר אוספים, כולל כאלה פרימיום.

ישנם שמות ייחודיים לאוקראינה.

בסוף 2020, תחת המותג שאטו צ'יזאי, משוחרר קרפטי שמפניה – יין מבעבע שנעשה בשיטת Charmat-Martinotti. זהו יין מזן יחיד והראשון באוקראינה מזני צ'רשגי וטרמינר. האוסף הופך לפופולרי מאוד, ושאטו צ'יזאי יוצר מאוחר יותר יין מבעבע רוזה מזן בלופרנקיש.

ב-24 בפברואר 2022, שאטו צ'יזאי מניח ליישון שמפניה שמפניה – היינות המבעבעים הראשונים של זקרפטיה שנעשו בשיטת שמפניה המסורתית מזני צ'רשגי ובלופרנקיש הנדירים. המהדורה מוצגת בסוף 2023, עם היינות שכבר יש להם 22 חודשי יישון שמרים, מה שמשפיע באופן משמעותי על השוק.

בשנת 2023, שאטו צ'יזאי מוציא את היין הכתום הראשון שלו (Orange Wine) פורמינט אורנג', היחיד באוקראינה מזן זה. מהדורה זו באה בעקבות מספר שנים של ניסויים, והחברה סוף סוף מציגה אצווה של 2000 בקבוקים, שנמכרת בתוך 3 חודשים.

מוצר חדש נוסף, פורמינט קציר מאוחר, הוא יין קציר מאוחר. בהמשך למאמציהם היצירתיים עם זן פורמינט הבלעדי באוקראינה, שאטו צ'יזאי מגשים את חלומם ליצור יין מתוק טבעי מענבים שנפגעו מרקב אציל, Botrytis cinerea. היין הוא שגריר היין האוקראיני במוזיאון היין העולמי הראשי, לה סיטה דו וין (צרפת). הוא מקבל מדליית זהב גדולה בתחרות "מונדיאל דה וין בלנק שטרסבורג – 2024".

Vintage יין קינוח "טרויאנדה קרפט" נוצר לפי המתכון של יינני זקרפטיה משנת 1959. כדי לשחזר את היין הזה, הסימן ההיכר של זקרפטיה, החברה נטעה כרמי ענבי טרמינר ורוד. יין זה זכה בפרסים בינלאומיים רבים ברמה הגבוהה ביותר. בשנת 2018, הוא קיבל מדליית פלטינה והוכרז כיין הטוב ביותר באוקראינה על פי תוצאות תחרות הטעימות הבינלאומית יין ורוח אוקראינה.[5] "טרויאנדה קרפט" נבחר כשגריר היין הלאומי במרכז תרבות היין העולמית לה סיטה דו וין בבורדו (צרפת). בשנת 2023, הוא זכה במדליית פלטינה באתגר היין היפני. בשנת 2024, "טרויאנדה קרפט" זכה במדליית זהב בתחרות העולמית Mundus Vini בגרמניה.

שאטו צ'יזאי הוא היקב היחיד באוקראינה המוסמך לייצר יין כשר וגם מייצא אותו.[20]

שאטו צ'יזאי הוא היצרן היחיד של צ'רשגי פוסרס יין באוקראינה.[21]

בשיתוף עם המוזיקאי והאישיות התרבותית אולג סקрипקה, שאטו צ'יזאי מייצר את אוסף היינות "קריינה מרי" מאז 2018.[22]

במיוחד לכנסיות ומנזרים באוקראינה, שאטו צ'יזאי מייצר "קאהור של זקרפטיה".

בשנת 2016, החברה החלה לייצר יין קרח מזן ריזלינג ריין. הוא הוכר כיין הטוב ביותר באוקראינה לפי תוצאות תחרות הטעימות הבינלאומית יין ורוח אוקראינה 2020.[23]

בשנת 2018, שאטו צ'יזאי הציג לשוק ולתחרויות בינלאומיות יינות שהתיישנו בחביות עץ אלון צרפתיות מזני מרלו, פינו נואר ופורמינט. בהמשך, נוספו קברנה סוביניון ויין מעורבב קיווה. החברה ממשיכה לפתח את האוסף הזה ולזכות בפרסים בינלאומיים.

בהרחבת מגוון יינות הפרימיום ועם החלום להמשיך את ההיסטוריה של יין מצוין, בסוף 2023, שאטו צ'יזאי מציג את יין וינטג' יין קינוח אדום "טרויאנדה קרפט".

פעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטו צ'יזאי משתף פעולה עם האוניברסיטה הלאומית של אוז'הורוד, במיוחד המחלקה לתיירות,[24] עם אגודת מדריכי התיירות של זקרפטיה וארגונים ורלוונטיים אחרים, כמו גם עם יצרני מוצרים מקומיים. זהו החברה הראשונה באוקראינה לחתום על מזכר של יוזמת הסביבה פרוטו פרוטוקול, שמאחדת יקבים ידידותיים לסביבה ברחבי העולם. זהו גם יוזם הקמת איגוד מגדלי הגפן וייננים של זקרפטיה[25] והשגת סימן גיאוגרפי מוגן "יינות זקרפטיה"[26] עבור יינות איכות של האזור.

החברה משתפת פעולה עם יצרנים אוקראינים ובינלאומיים ליצירת מוצרים איכותיים חדשים (כגון קפה שהתסס בחביות;[27] אספקת חביות להזדקנות וויסקי בסקוטלנד, וכו') ומרחיבה את תחומי הפעילות שלה.

היא מתקשרת עם ארגונים ציבוריים וצדקה לפרויקטים חברתיים משותפים.

שאטו צ'יזאי משלב תיירות וחינוך על ידי אירוח ימי פתוחים, פסטיבלים של בציר ויין ואירועים אחרים וסמינרים לעמיתים ושותפים על גידול הגפן, ייננות, תרבות הצריכה והגסטרונומיה של זקרפטיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר הרשמי של שאטו צ'יזאי

  1. ^ "Successful Ukrainian winemakers. Where to go for red, white and rosé?". Economic Truth (באוקראינית). אורכב מ-המקור ב-22 בפברואר 2019. נבדק ב-2019-02-21. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "How Transcarpathian wine conquers the world. Report from "Chateau Chizay"". Economic Truth (באוקראינית). נבדק ב-2024-03-05.
  3. ^ Samosvat, Ira (2020-08-16). "Where to go for a trip for delicious Ukrainian wine? Top tips from a sommelier". ShotaM (באוקראינית). נבדק ב-2024-03-05.
  4. ^ Kotsan, Ksusha (2019-10-16). "A wine-making museum opened in Transcarpathia". ShotaM (באוקראינית). נבדק ב-2024-03-05.
  5. ^ 1 2 "Wine&Spirits Ukraine Awards winners". Drinks+ (ברוסית). נבדק ב-2024-03-05.
  6. ^ "A wine run took place in Transcarpathia among the vineyards of Chateau Chizay". Drinks+ (באוקראינית). 2023-08-30. נבדק ב-2024-03-05.
  7. ^ "Chateau Chizay – more than just wine". Drinks+ (באוקראינית). 2021-11-02. נבדק ב-2024-03-05.
  8. ^ "Zelensky establishes a holiday for those who know how to make wine". Ukrainian Truth (באוקראינית). נבדק ב-2024-04-03.
  9. ^ "GOLD WINNERS 2021". london wine competition (באנגלית). נבדק ב-2024-03-05.
  10. ^ "Results of the Ukraine Wine&Spirits Awards 2021". Drinks+ (באוקראינית). נבדק ב-2024-03-05.
  11. ^ "Chateau Chizay presents the first sparkling wine of Zakarpattia Sekt Selection, created by the traditional method". Drinks+ (באוקראינית). 2023-11-23. נבדק ב-2024-03-05.
  12. ^ "Two Chateau Chizay wines receive silver and bronze medals at a tasting competition in London". Varosh (באוקראינית). 2022-06-28. נבדק ב-2024-03-05.
  13. ^ "Unique orange wine created in Transcarpathia". Ukrinform (באוקראינית). 2023-05-22. נבדק ב-2024-03-05.
  14. ^ "Wines of Ukraine at ProWein 2024: achievements, development, new perspectives". Drinks+ (באוקראינית). נבדק ב-2024-04-03.
  15. ^ "At Mondial des Vins Blancs Strasbourg, Ukrainian wines win 6 medals". Drinks+ (באוקראינית). נבדק ב-2024-04-03.
  16. ^ "Chateau Chizay vineyards". Chizay (באוקראינית). נבדק ב-2019-02-21.
  17. ^ "Chizay Mala Gora - Restaurant among vineyards". Chizay Mala Gora. נבדק ב-2024-04-03.
  18. ^ "A vineyard run took place in Transcarpathia among the vineyards of "Chateau Chizay"". BIZAGRO - Agricultural business in Ukraine (באוקראינית). 2023-08-31. נבדק ב-2024-04-03.
  19. ^ "Yoga in the vineyard. On June 27, there will be a yoga tour with a tour and tasting". Varosh (באוקראינית). 2021-06-22. נבדק ב-2024-04-03.
  20. ^ "Ukraine & France: a unique story of wine". AgroPortal.ua (באוקראינית). נבדק ב-2024-03-05.
  21. ^ "Chersegi. Our. Gold". Chizay (באוקראינית). 2019-01-28. אורכב מ-המקור ב-27 בספטמבר 2020. נבדק ב-2019-02-21. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "On January 17, Oleg Skrypka presented his limited edition wine". gvult (באוקראינית). 2019-01-18. נבדק ב-2024-03-05.
  23. ^ "Wine&Spirits Ukraine 2020: Quarantine edition". Drinks+ (באנגלית). נבדק ב-2024-04-03.
  24. ^ "UzhNU » Department of Tourism » About us". www.uzhnu.edu.ua (באוקראינית). אורכב מ-המקור ב-21 בפברואר 2019. נבדק ב-2019-02-21. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "An association of viticulturists, winemakers, and distillers was created in Zakarpattia". kurkul.com (באוקראינית). 2022-01-21. נבדק ב-2024-03-05.
  26. ^ Koval, Oleksandr (2019-04-05). "Will there be an official brand "Zakarpattia wine"?". Tourism of Zakarpattia (באוקראינית). נבדק ב-2024-03-05.
  27. ^ "Transcarpathian wine barrels give a special aroma to Lviv coffee". AgroTimes. נבדק ב-2024-04-03.