משתמש:Imaebn/ישראל לוין (ארכיאולוג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ישראל ל. לוין (ארכיאולוג)

פרופ' ישראל (לי) לוין (נולד ב- 1 בפברואר, 1939) הוא רב, ארכיאולוג והסטוריון המתמחה בתולדות היהדות בעת העתיקה. לוין נחשב בין המובילים במחקר ההיסטוריה של בתי הכנסת העתיקים ושל האומנות היהודית בתקופה זו. הוא פרסם חיבורים ומאמרים רבים על יהדות והלניזם, בתי כנסת עתיקים, מעמד החכמים והנשיאים בתקופת התלמוד, ירושלים בימי הבית השני ועוד.

לצד פעילותו האקדמית, עוסק פרופ' לוין במשך השנים בפעילות ציבורית ענפה במסגרת התנועה ליהדות מסורתית (קונסרבטיבית) בישראל.


ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ' ישראל לוין נולד במדינת מיין, ארה"ב, לאביו הרב ד"ר הארי (צבי) לוין ולאמו איירין (חיה) לבית גינזבורג. בילדותו נדדה המשפחה לעיר פילדלפיה שבמדינת פנסילבניה, ואח"כ לסטובנויל שבאוהיו, עקב עבודתו של אביו כרב קהילה. את חופשת הקיץ הוא היה מבלה במחנה רמה.

במקביל ללימודי התואר הראשון, בהם התמחה בפילוסופיה באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, למד לוין גם תלמוד בבית המדרש לרבנים באמריקה. לאחר שנה בארץ, אותה עשה בירושלים ב"בית המדרש למורי הגולה ע"ש חיים גרינברג", חזר לארצות הברית להשלים את לימודיו: הוא הוסמך לרבנות בבית המדרש של התנועה המסורתית (ב-JTS) בשנת 1965, שם למד אצל שאול ליברמן, דוד הלבני, משה צוקר וגרשון כהן. במקביל השלים לוין את התואר השני (ב-1966), ולאחר מכן את הדוקטורט (ב-1970) בהסטוריה יהודית ועתיקה באוניברסיטת קולומביה, שם למד אצל הפרופסורים גרשון כהן ומורטון סמית'. שנה אחת מתוך לימודי הדוקטורט (1968-9) עשה לוין במכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. נושא הדוקטורט היה קיסריה תחת השלטון הרומי.

לאחר סיום לימודיו בארצות הברית הוזמן לוין ע"י פרופסור יגאל ידין להצטרף לסגל האוניברסיטה העברית. לוין עלה לארץ ולימד במכון לארכיאולוגיה ובחוג לתולדות עם ישראל. ב-1986 הועלה לוין לדרגת פרופסור מן-המניין, ומאז הוא מילא תפקידים אקדמיים שונים באוניברסיטה ובמוסדות אקדמיים אחרים, כמו מכון שכטר ויד-בן-צבי. במשך השנים היה לוין מרצה אורח באוניברסיטאות ייל והרווארד, וב-JTS. לוין קיבל תואר דוקטורט לשם כבוד מה-JTS (1991) ומאוניברסיטת לונד בשבדיה (2000).

במקביל מילא פרופ' לוין מילא תפקידים שונים גם בתנועה המסורתית בישראל, ובבית הספר ללימודי רבנות במכון שכטר. לוין הוא בין מקימיו של בית הכנסת המסורתי רמות ציון בגבעה הצרפתית בירושלים, וממייסדי בתי הספר של תל"י.

פרופ' ישראל לוין נשוי למירה קארפ, אותה פגש במחנה רמה[1] בקונטיקט בשנת ב-1956. הם נישאו בשנת 1961.

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ' לוין פרסם מספר רב של ספרים, ערך או היה שותף בעריכתם של רבים נוספים, וכתב מעל 180 מאמרים. כמו כן, פיקח לוין על מספר חפירות ארכיאולוגיות, ביניהן חפירה בקיסריה ב-1975-76 יחד עם פרופ' אהוד נצר, ובבית הכנסת בחורבת עמודים ב-1979.

מחקריו של לוין עוסקים בבתי הכנסת ובאומנות היהודית בעת העתיקה, בהסטוריה ובארכיאולוגיה של ירושלים, ביהדות והלניזם ועוד. ספרו על בתי הכנסת בעיר העתיקה The Ancient Synagogue נחשב ספר יסוד בנושא.

מכתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Visual Judaism in Late Antiquity: Historical Contexts of Jewish Art, New Haven and London, Yale University Press, 2012
  • The Ancient Synagogue: The First Thousand Years, second edition, Yale University Press, 2005
  • Jerusalem: Portrait of the City in the Second Temple Period (538 B.C.E.-70 C.E.), Jewish Publication Society of America, 2003
  • Judaism and Hellenism in Antiquity: Conflict or Confluence?, Hendrickson Publishers, 1999
  • Rabbinic Class of Roman Palestine in Late Antiquity, Jewish Theological Seminary of America, 1990
  • יהדות ויוונות בעת העתיקה: עימות או מיזוג? מרכז זלמן שז"ר לתולדות ישראל, 2000
  • ירושלים בתפארתה: ירושלים בימי הבית השני, הוצאת מודן, 1998

פעילות צבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז עלייתו לארץ, פעיל פרופ' לוין בתנועה המסורתית בארץ, ואף כיהן בועד המנהל של התנועה בארץ בשנים 1979-1983, וכמנכ"ל של הקרן ליהדות מסורתית בארץ בשנים 1986-7. לוין היה אחד ממייסדי מכון שכטר למדעי היהדות בירושלים, ושל בית המדרש לרבנים במכון, ובשנים 1987-1994 היה נשיא המכון. במשך מספר שנים כיהן לוין במועצה הבינלאומית של מכון שכטר, ובשנים 2003-5 גם כיו"ר המועצה של בית המדרש לרבנים.

פרופ' לוין, יחד עם אשתו מירה וחברים נוספים, ייסדו בשנת 1973 את קהילת בית הכנסת רמות ציון בגבעה הצרפתית שבירושלים. קהילה זו הינה אחת מהקהילות הותיקות ביותר של התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) בארץ, ולוין אף כיהן לתקופה מסוימת כנשיא הקהילה.

לוין היה גם אחד מיוזמי זרם בתי הספר של תל"י. בבתי ספר אלו, הפועלים במסגרת החינוך הממלכתי, ניתן תגבור של לימודי היהדות ברוח התנועה המסורתית. בית הספר הראשון בזרם זה היה בית הספר פרנקל שבגבעה הצרפתית, בו לומדים רבים מילדי קהילת רמות-ציון.

כיום הוא משמש כיו"ר הועד המנהל של המרכז החינוכי בקיבוץ חנתון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]