משתמש:Laviema/רוזמרי בסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רוזמרי בסון (אנגלית: Rosemary Basson) היא ראש היחידה לרפואה מינית באוניברסיטה של קולומביה הבריטית ורופאה בתחום של רפואה מינית בבית החולים של ונקובר, קנדה.

בשנת 2000 פיתחה ד"ר בסון מודל חדש של התגובה המינית של נשים (Female Sexual Response).[1] על פי המודל של בסון התגובה המינית של נשים היא תהליך מעגלי המושפע מגורמים מנטליים ופיזיים. מודל זה יוצא כנגד המודלים הקודמים שהציעו מיניות אחידה וברורה הנסמכת על החוויה הגברית. כך מאסטרס וג'ונסון מתארים תהליך לינרי, מריגוש דרך רמה לאורגזמה וסיום וגם המודל של הלן קפלן אשר מתאר תהליך לנארי מתשוקה לעוררות ואורגזמה. בסון טוענת שמודלים אלו מתאימים יותר לגברים כי לגברים יש דחף ביולוגי יותר חזק ואצל נשים הרבה פעמים הרצון בסקס הוא מסיבות אחרות שאינן דחף ביולוגי.

בסון טבעה את המושג "חשק תגובתי" לתאר תשוקה כתגובה לגירויים פיזיים ורגשיים ו"חשק ספונטני" לתאר תשוקה אשר אינה נובעת מתגובה לגירויים חיצוניים. לטענת בסון "חשק תגובתי" שכיח יותר בקרב נשים מ"חשק ספונטני", בעיקר במערכות יחסים ממושכות. נשים רבות מתחילות את הפעילות המינית מתוך רצון לחוש קרבה, משיכה, אהבה, חום ואינטימיות עם בן הזוג, רצון להרגיש נשית, רצון להרות, רצון לספק את בן הזוג ו/או להוריד מתח בזוגיות. לטענת בסון, התשוקה קשורה ישירות לסיפוק הרגשי ופיזי שבמערכת היחסים, ואיננה רק תגובה פיזיולוגית לגירויים.

בעקבות המודל של ד"ר בסון השתנתה ההגדרה של הפרעה בעוררות ותשוקה מינית, ב-DSM החמישי ב-2013.[2] בעבר נשים רבות שלא חוות תשוקה או חשק ספונטני נכנסו להגדרה של אי תפקוד מיני, בעקבות המודל של בסון החוויות של נשים אלו נורמלו.

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Basson, R. (2000). The female sexual response: A different model. Journal of Sex &Marital Therapy, 26(1), 51-65.

Basson, R., Leiblum, S., Brotto, L., Derogatis, L., Fourcroy, J., Fugl-Meyer, K., ... & Schover, L. (2003). Definitions of women's sexual dysfunction reconsidered: advocating expansion and revision. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 24(4), 221-229.

Basson, R., Berman, J., Burnett, A., Derogatis, L., Ferguson, D., Fourcroy, J., ... & Leiblum, S. (2000). Report of the international consensus development conference on female

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עמוד הבית של רוזמרי בסון באתר של אוניברסיטת קולומביה
  1. ^ Basson, R., The female sexual response: A different model, Journal of Sex &Marital Therapy 26, 2000, עמ' 51-65
  2. ^ IsHak WW, Tobia G, DSM-5 Changes in Diagnostic Criteria of Sexual Dysfunctions, Reprod Sys Sexual Disorders 2, 2013, עמ' 122 doi: 10.4172/2161-038X.1000122