משתמש:LeeC/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של LeeC.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של LeeC.

מוצר משלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מוצר משלים" הוא סחורה או שירות בו משתמשים יחד עם סחורה או שירות אחר. בדרך כלל למוצר המשלים יש ערך מועט, אם בכלל, כאשר הוא נצרך לבדו, אך השימוש בו בשילוב מוצר או שירות אחר מוסיף לערך הכללי ולחוויית השימוש של שני המוצרים. לפיכך, גם כאשר מוצר נצרך בשילוב המשלים, יש לו נטייה להיות בעל ערך גבוה יותר ללקוח, מאשר אם הוא נצרך לבד. מוצרים משלימים הם מוצרים בלתי תלויים הנמכרים לרוב בנפרד, אך נצרכים יחדיו וכל אחד מהם יוצר ביקוש לאחר[1]. לדוגמה: מברשת שיניים ומשחת שיניים. מוצר יכול להיחשב כ-"מוצר משלים" כאשר הוא חולק מערכת יחסים מועילה עם מוצר אחר[2]. מבחינה כלכלית, כאשר מחיר מוצר X עולה, הביקוש למוצר Y (המשלים לו) ירד, כיוון שהצרכנים לא מעוניינים להשתמש במוצר המשלים לבדו. כלומר, הביקוש למוצר משלים תלוי לא רק במחירו אלא גם במחיר המוצר השני[3]. לדוגמה: אם מחיר מכוניות יעלה באופן חד, עד כדי כך שצרכנים יפסיקו לרכוש אותן, זה יוביל לירידה בביקוש לדלק. כלומר, למחיר מכוניות יש יחס הפוך לביקוש לדלק. כמו כן, בין המוצרים עשוי להיווצר אפקט רשת עקיף, בו קיום המשלים תלוי בהצלחת מכירות המוצר אותו הוא משלים. בנוסף, מוצר משלים תורם תכונות נוספות למוצר אחר באופן המשפר או מדגיש את איכותו לדוגמה: הגשת יין אדום בארוחה בשרית, יוצרת ארוחה הרמונית ומשביחה את טעמי המנה. שילוב בין סטייק ליין אדום יוצר חוויה בה השלם גדול מסך חלקיו[4]. יש לציין כי למרות הקשר הברור בין השניים וההשפעה החיובית על המכירות והרווחיות האחד של השני, ערכם המשותף של מוצר ומוצר משלים אינו אבסולוטי במקרים מסוימים. לדוגמה: פופקורן וסרט נצרכים גם האחד בלעדי השני, אך בהחלט יש מקום לטענה כי צריכתם יחד תורמת לחוויה הכללית.

התנהגות הצרכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הכלכלה המודרנית נוסח אלפרד מרשל, כלכלן מהמאה ה-19 בספרו "עקרונות הכלכלה", צרכן שואף למקסם את פונקציית התועלות שלו ולכן מחיר מוצרים משלימים הוא אחד הגורמים המשפיעים על הביקוש[5]. מתועלת הצרכן נגזרת עקומת הביקוש המהווה את הקשר בין הכמות שהצרכן צורך ממוצר כלשהו, לתועלת שהוא מפיק מכך. משווקים שונים מנסים לפנות אל האדם בסביבת הצריכה הטבעית שלו ולהרכיב עבורו סל מוצרים משלימים המבטאים יחד קודים מוכרים[6]. היקף מכירות החברה יבטא את התועלת שהמשווקים הצליחו לייצר עבור הלקוחות שלהם. בין המוצרים המוצעים בסל זה אין בהכרח קשר פונקציונלי, אך בצירופם הם יוצרים משמעות משותפת. צריכת המוצרים יחד היא חלק מסמיוטיקת הצריכה, באמצעותה מבטא הצרכן את זהותו, ערכיו והרושם שהוא מעוניין להשאיר על הסביבה. לדוגמה: שילוב של חליפה, עניבה וחפתים יאפיינו צרכן המעוניין לשדר רצינות, כוח, עושר וכדומה.

תכנון אסטרטגי ושיתופי פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתורת המשחקים, נטען כי מוצרים משלימים מובילים לשיתופי פעולה אסטרטגיים בין בעלי עניין שונים. בענף המחשבים לדוגמה, הגיעו למסקנה כי רצוי לקיים שיתוף פעולה כדי לשרוד, דבר אשר גרם לאיחוד חברות חומרה וחברות תוכנה. בתחילת דרכן, היו החברות נפרדות, אך הטמעת חומרה חדשה בשוק גרמה לכך שהתוכנות הישנות נעשו לא שימושיות ולכן חברות תוכנה רבות נעלמו. המסקנה הייתה ששיתוף פעולה בין חברות עם מוצרים משלימים, עשוי להגדיל את הערך הכללי ולהבטיח סיכויי הישרדות גבוהים יותר[7]. גם בישראל ניתן לראות שיתופי פעולה המתקיימים בין חברות המייצרות מוצרים משלימים, בהם חברה אחת מקנה לחברה אחרת רישיון לייצור מוצריה או לחילופין, שתי החברות משווקות במשותף את מוצריהן המשלימים או

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצר חדש. לדוגמה: אסם שייצרה גלידות של תנובה[1].