משתמש:McKaby/סקודה תחבורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של McKaby.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של McKaby.


Škoda Transportation as היא חברת הנדסה צ'כית הממשיכה את המורשת של ייצור ציוד נייד רכבתי של Škoda Works שהחלה בסוף המאה ה-19 בפלז'ן . לאחר מלחמת העולם הראשונה, החלו Škoda Works בייצור קטרים במפעל נפרד שהוקדש למטרה זו. מפעל זה הפך לחברה נפרדת בשנות ה-90. כיום, סקודה תחבורה מפתחת ומייצרת ציוד נייד חשמלי לתחבורה עירונית ולרכבת.

סקודה תחבורה מחזיקה בבעלות מלאה או חלקית של מספר חברות נוספות הפעילות בתחום הפיתוח והייצור של ציוד נייד, מנועים חשמליים ומוצרים נלווים במספר מדינות באירופה. באפריל 2018, הנציבות האירופית אישרה את רכישת הקבוצה על ידי PPF, קבוצת פיננסים והשקעות מהולנד .

קבוצת סקודה תחבורה היא בין היצרניות הגדולות בעולם של חשמליות, רכבות קלות ויחידות הנעה לטרולייבוסים ויצרנית אזורית משמעותית של רכבות.

הִיסטוֹרִיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Škoda Works[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרוזן ולדשטיין הקים ב-1859 מפעל מתכות בפלזן. החל מ-100 עובדים, המפעל ייצר מוצרים עבור מבשלות בירה, טחנות סוכר, מכרות, וכן מנועי קיטור ומוצרי רכבת. המפעל נקנה על ידי המהנדס הראשי אמיל סקודה ב-1869. עד סוף המאה הפכה סקודה וורקס לאחד מהמפעלים הגדולים באירופה, והתמקדה בעיקר בייצור נשק כבד ורכיבי אוניות כבדות.

מלבד הייצור הצבאי, המפעלים ייצרו גם מספר רכיבי ציוד מתגלגל עד סוף המאה ה-19: גלגלים, סרנים, חישוקים ומנועי קיטור. במהלך מלחמת העולם הראשונה החלה החברה בשיפוץ קטרים . עד 1918 היו לחברה 35,000 עובדים וחוב מתיש שנצבר עקב משלוחים צבאיים שלא שולמו למעצמות המרכז וכן הלוואה שלא שולמו לפני המלחמה שהחברה סיפקה לסין . [1]

מפעל קטרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהמעבר לייצור לא צבאי, ייעדה המפעל חלק מהמתקנים שלה לייצור קטרים. [2] הייצור החל בעקבות הזמנה של 30 קטרים לצ'כוסלובקיה. קטר סקודה הראשון עזב את המפעל ב-11 ביוני 1920. בינתיים, סקודה השיגה חוזה גדול לייצור של 80 ושיפוץ של 500 קטרים עבור רומניה. עקב הפקודה הרומנית חזרה סקודה לאמון הבנקים, מה שסיפק לחברה מימון כדי לשרוד במהלך השנים המיידיות שלאחר המלחמה. מפעל הקטרים הפך לאחד מעמודי התווך המרכזיים של החברה. [3]

החברה ייצרה את הקטר ה-100 שלה ב-13 בספטמבר 1921. בשנת 1927 ייצרה סקודה את הקטר החשמלי המהיר הראשון שלה, ואחריו הוצגו קטרי משא חשמליים. בעוד קטרים חשמליים שימשו בקווים מחושמלים בתוך פראג, החברה עוד ייצרה קטרים חשמליים עם סוללות לשימוש בתוך שטחי המפעל. כמו כן, בשנת 1927 החלה סקודה בייצור קטרי דיזל ורכבות דיזל אקספרס. בשנות השלושים ייצר מפעל הקטרים בממוצע 3 קטרים בחודש עם שליש מהייצור לייצוא.

בינתיים בבניין מפעל אחר הממוקם בפלזן, סקודה החלה לייצר יחידות הנעה חשמליות לחשמליות בתחילת שנות ה-20. בשנת 1936 החלה החברה לייצר טרוליבוסים .

ייצור קטרים כמו גם טרוליבוסים נמשך בתקופת ההלאמה של החברה לאחר מלחמת העולם השנייה. לאחר נפילת הקומוניזם ב-1989, הפכה סקודה וורקס לחברת מניות, שנכסיה פונו מאוחר יותר למספר ישויות נפרדות, ביניהן גם Škoda Dopravní Technika sro שכלל את מפעל הגלגול בפלזן וששמו שונה ל-Skoda. תחבורה בשנת 2004.

בתחילת שנות ה-90, החברה החלה לעבוד גם על שיפוץ חשמליות, ולאחר מכן הציג את עיצוב החשמלית הראשון שלה ב-1997, סקודה 03 T הנמוכה בקומה.

סקודה תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'כיה מכרה את סקודה תחבורה לבעלים פרטיים ב-2002. בעודה בידיים פרטיות, החברה הרחיבה את טווח ההגעה שלה על ידי רכישת מלאי בחברות אחרות הפעילות בייצור ומו"פ של מלאי מתגלגל באירופה. כיום, קבוצת החברות סקודה תחבורה היא אחת מהיצרניות הגדולות בעולם של חשמליות ויחידות הנעה לטרוליבוסים וכן יצרנית אזורית משמעותית של קטרים ורכבות חשמליות.

מוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז מדע טכמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקודה תחבורה ואוניברסיטת מערב בוהמיה מנהלות את מרכז המדע טכמניה בפלז'ן. בתערוכה מבקרים מדי שנה עשרות אלפי תלמידי בית ספר וסטודנטים הלומדים על עקרונות שונים של מתמטיקה ופיזיקה בצורה מושכת. מרכז המדע כולל גם מספר מוצרים היסטוריים של סקודה של מניות מתגלגלות.

  1. ^ Diestler Radek: Příběh zapomenutého průmyslníka: Život a doba Karla Loevensteina, generálního ředitele Škodových závodů, Grada Publishing 2010, p. 20
  2. ^ Diestler, p. 23
  3. ^ Diestler, p. 23