משתמש:Miti54321/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערפילאים: האימפריה האחרונה

הערפילאים: האימפריה האחרונה
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
הוצאה
הוצאה Tor Books
תאריך הוצאה 2006
הוצאה בעברית
תאריך 2011

הערפילאים: האימפריה האחרונה הוא ספר פנטזיה אפית, הראשון בסדרת הערפילאים, שנכתבה ע"י סופר הפנטזיה האמריקאי ברנדון סנדרסון. הספרים האחרים בסדרה הם באר האלוהות וגיבור העידנים.

ה"עולם"[עריכת קוד מקור | עריכה]

העולם בו מתרחשים אירועי הספר הוא עולם בדיוני בשם סקדריאל. בזמן אירועי הספר הראשון המצב הטכנולוגי של סקדריאל הוא כמו בימי הביניים המאוחרים רק ללא ההמצאה של אבק השריפה. כל בני האדם בסקדריאל נשלטים על ידי קיסר אל אשר מכונה השליט הגדול והם מתחלקים לשתי קבוצות:

האצילים שאבות אבותיהם עזרו לשליט הגדול לעלות לשלטון ובשל כך זכו לכוחות האלמנטיקה, והסקאא שאר בני האדם שלאחר עלייתו לשלטון של השליט הגדול הפכו לעבדים חסרי כל זכויות.

בסקדריאל לחלק מהאצילים יש יכולת קסם שנקראת "אלומנטיקה" המאפשרת להם "לשרוף" מתכות ספציפיות ועל ידי כך לקבל כטח מסוים כגון עוד כוח פיזי או לשלהב ולהרגיע רגשות של אנשים. אנשים בעלי יכולת זאת נקראים אלומנטיקנים. האלומנטיקנים נחלקים לשתי קבוצות, הערפילנים והערפילאים. רוב האלומנטיקנים הם ערפילנים אשר מסוגלים לשרוף רק מתכת אחת, אך יש גם מספר קטן של אלומנטיקנים אשר מסוגלים לשרוף את כל סוגי המתכות אשר נקראים ערפילאים.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל במעקב אחרי וין, ילדת סקאא החיה ברחובות כחלק מצוות של פושעים פשוטים. היא מגויסת על ידי צוותו של אדם בשם קלסייר ובעזרתו היא מבינה שהיא ערפילאית ולומדת לשלוט בכוחותיה.

קלסייר הוא הפושע המפורסם ביותר בכל סקדריאל מכיוון שהוא נתפס מנסה לגנוב מהשליט הגדול ונשלח למחנה עבדים אליו כל מי שנשלח מת משם הוא הצליח לברוח לאחר שהוא כמעט מת. לאחר שהוא כמעט מת הוא גילה שהוא ערפילאי וברח משם. בהמשך פנה אל תנועות המרד הסודיות של הסקאא והציע להם לעבוד ביחד.

יחד עם וין ועם צוות של אלומנטקנים וגנבים  מתחילים לעבוד על תוכנית כדי להפיל את השליט העליון, ולתת את השלטון למנהיג של מרד הסקאא.

קלסייר מלמד את וין במהלך החודשים איך לשלוט בכוחותיה, והיא החלה  להתחזות לאצילה כדי לאסוף מידע מבתי האצולה.

תוכניתו של קלסייר היא לאסוף חיילים למרד הסקאא ולעורר מלחמה בין הבתים של האצולה הגבוהה .בזמן הכאוס שיווצר לתקוף את הארמון המלכותי עם צבא הסקאא. כדי להביס את השליט העליון, הוא עקב אחרי שמועות ומצא מתכת חדשה, שע"פ  שמועה היא מסוגלת להביס את השליט העליון.

מכיוון ששותפיו של קלסייר- מנהיגי הסקאא לא ידעו את כל פרטי התוכנית של קלסייר הם הפכו חסרי סבלנות החליטו לתקוף לפני המועד המסוכם, כתגובה השליט העליון אמר למשמר העיר לחסל את המרד, דבר שהם עשו בהצלחה רבה.

לאחר שנתפסו חלק מחברי הקבוצה, קלסייר מחלץ אותם, ומנצח אינקוויזיטור בקרב פומבי. השליט העליון מגיב  והורג את קלסייר . שאר חברי הקבוצה מסתתרים.

אחד מחברי הקבוצה מגלה את תוכניותיו האמיתיות של קלסייר, שהקריב את חייו בשביל להראות כאל על ידי הסקאא .הוא ארגן נשק כדי לתת לתושבי העיר, ואלה החלו במרד עצום.

וין יודעת שבלי להביס את השליט העליון, המרד אבוד, ולכן היא לוקחת את המתכת החדשה והולכת לארמון. היא משתמשת בזה ליד השליט העליון, ומופיע לידו איש אחר, צעיר ומאושר יותר. היא נתפסת על ידי האינקוויזיטורים אך חבר במרד בשם סייזד מגיע להצלתה. בהמשך היא הולכת אל השליט העליון פעם נוספת. היא תוקפת את הצללית השליט מנסה להרגה ,היא שואבת את הערפל סביבה ומשתמשת בו כדלק לאלומנטיקה שלה. היא תולשת את צמידי המתכת של השליט העליון כי היא חושדת שיש לו את כוח התכמות. ברגע שוין מורידה את הצמידים של השליט העליון הוא מתחיל להזדקן בקצב מהיר והיא דוקרת אותו בלב עם חנית. לפני שהעיר נהרסת על ידי ההמון הזועם חברה האציל של וין אותו היא רכשה בזמן התחזותה לאצולה מארגן חברה דמוקרטית.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קלסייר-גיבור ראשי, ערפילאי
  • וין-הגיבורה הראשיה, ערפילאית
  • סייזד-חלק מהצוות ובעל הכוח תכמות
  • דוקסון-חלק מהצוות
  • בריז-חלק מהצוות ואלומנטיקן
  • השליט העליון- נבל ראשי, עם כוחות האלומנטיקה ותכמות
  • מארש- אלומנטיקן, אח של קלסייר, וחלק מהצוות שלו. במהלך הספר הראשון הוא נהפך לאינקוויזיטור במהלך ריגול, ונחשב מת עד סוף הספר.
  • ידן- מנהיד מרד הסקאא. מוביל הכשלון מרד הסקאא, והוא מת שם
  • קלאבס- אלומנטיקן וחלק מהצוות
  • לסטיבורנס-אחיין של קלאבס ואלומנטיקן

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בביקורת ב"וושינגטון פוסט" נכתב:"הדמויות של סנדרסון הן לא מפותחות במיוחד, והאלומנטיקה לפעמים מרגישה כמו טריק של משחק מחשב. אבל הוא יצר עולם נפלא שמגיע לו המשך."[2]

בביקורת נוספת של מגזין "פורבס" נכתב: "הסיפור נכתב עם דיוק מוחלט, כך זה בלתי אפשרי להניח את הספר למטה."[3]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברנדון סנדרסון, Mistborn: The Final Empire, Tor Books, 2006
  2. ^ Sarah Sklarof, Science Fiction & Fantasy, washingtonpost.com, ‏July 30, 2006
  3. ^ Erik Kain, Mistborn' Review: A Fantasy Masterpiece, Forbes.com, ‏Feb 6, 2013