משתמש:Noam amor/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Noam amor.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Noam amor.


סדרת שבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת השבי או שבוע שבי הוא תרגיל צבאי לדימוי שבי אותו עוברות חלק מיחידות העילית בצה"ל במסלולים או בקורסים השונים.

מהלך הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט מאוד ידוע על פרטי מהלך הסדרה, הסדרה הינה בת שבועיים שמטרתה לדמות ללוחם מצב של כשלון במבצע אליו יצא ונפילה בשבי. במהלך הסדרה היחידה המתורגלת "נשבת" ומוחזקת בתנאי שבי, "שוביה" המדומים מכים את החיילים משפילים אותם מקללים אותם הכל על מנת לייצר הדמייה הכי קרובה לאמת של נפילה בשבי. חיילים שעברו את הסדרה מעידים שחשבו ש"שוביהם" יצאו מכלל שליטה. התרגיל בליווי פסיכולגי על מנת לאפשר לחיילים הפקת לקחים בלי נזקים בנפש.

היסטוריית התרגיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל הידוע סדרת השבי הייתה קיימת מקום המדינה אך במהלך השנים חלו בה מספר שנויים. במלחמת יום הכיפורים נשבו מספר רב של חיילים וגם חיילים שעברו את סדרת השבי מסרו מידע רב בעקבות כך ובעקבות עדויות על השבי במדינות הערביות צה"ל ערך הפקת לקחים וחל שנוי משמעותי במהלך הסדרה. לאחר חזרתו של גלעד שליט הוא נשאל לגבי שביו ובעקבות מידע שמסר התרגיל שונה שוב, ההתעללות מותנה ולכל חייל שעובר את התרגיל הוצמד חונך למהלך השבועיים. על אפקטיביות התרגיל העיד עמוס לויטוב נווט קרב שנפל בשבי המצרים במלחמת ההתשה, לויטוב נשאל לאחר חזרתו לארץ אם הוא חושב שצריך לבטל את הסדרה לויטוב טען שהסדרה אכן הכינה אותו לשבי ואף הקלה עליו ולכן אין לבטל אותה.

היחידות המשתתפות בתרגיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחידות שחייליהן עוברות את סדרת השבי הן: סיירת מטכ"ל, שייטת 13, יחידת שלדג, קורס טייס והיחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669) (בעבר לא השתתפה בתרגיל). התרגיל אינו תרגיל סף וסינון לוחם שיפרוש במהלך התרגיל לא יפסל בהכרח מהמסלול אליו הוא שייך.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:צבא קטגוריה:צה"ל קטגוריה:תרגילים צבאיים