משתמש:Noamtz2912/חור שחור קדמון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חור שחור קדמון (ancient black hole) הוא חור שחור שאורב בשוליים הרחוקים של היקום.מסת החור השחור הקדמוני שווה ל-800 מיליון פעמים השמש שלנו או 175 פעמים של חור שחור רגיל בשביל החלב. החור השחור הקדמוני התגלה על ידי צוות מדענים בכירים בראשות אדוארד ברנדו מוזר של מכון Carnegie למדע. חור השחור הקדמוני בנוי מגז מתערבל ואבק הלכודים בשדה הכבידה הבלתי נראה, מה שיוצר שדות מגנטים אינטנסיביים.

חשיבות התגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החור השחור הקדמון הוא התחלה של תגליות חשובות שעוזרות לנו להבין על תחילת היקום. ההשערות אומרות שיש בערך 20 עד 100 חורים שחורים קדמונים ביקום כולו. החור השחור הכי קרוב אלינו הוא במרחק 13.1 מיליארד שנות אור מכדור הארץ. החור השחור משאיר הרבה סימני שאלה כי איך יכול להיות שחור שחור נוצר בתקופה שכוכבים כמעט לא היו, ועוד תהליך ההפיכה (לחור שחור) לוקח הרבה זמן, אז הם כנראה נוצרו מהפיצוץ- המפץ הגדול עצמו מה שנותן פתח להבנה של היקום ותחילתו.

הסבר המדענים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"החור השחור הזה גדל לגודל גדול בהרבה מזה שההינו מצפים לו, בתקופה זו של היקום", מסביר אחד החוקרים, דניאל שטרן מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה. מדוע? ובכן - זו הפעם הראשונה שהתגלה גרם שמימי כזה גדול מתקופה זו; וההשערות הקיימות היום על התהליכים שהיקום עבר בעת ההיא - לא מסבירות את היווצרותו בשלב כל כך מוקדם. "אם מתחילים עם 'זרע' קטן יחסית של כוכב גדול השואב לתוכו חומר מהסביבה בקצב סביר - זה פשוט לא מציאותי שהוא יכול היה לגדול לגודל אליו הוא הגיע בפרק זמן קצר - יחסית לתהליכים קוסמיים - של 690 מליון שנה" אומר חוקר אחר, "ולכן כנראה היה מעורב בכך תהליך שאיננו מכירים".

המדענים משערים, שבעתיד הם יוכלו למצוא גרמי שמיים נוספים דומים לחור שחור זה, ובאמצעות טכנולוגיה מתקדמת יותר מזו המצויה בידינו כיום - לגלות עוד פרטים, שיתנו הסבר לתעלומה. "צפויים לנו עוד הרבה גילויים מרגשים על ראשית ימי היקום", מסיים שטרן את הסברו. קטגוריה:חורים שחורים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]