משתמש:Ophirmil12/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מקליקונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקליקונים (או Playstix באנגלית) הוא משחק הרכבה פופולרי המיוצר על ידי קבוצת Popular Playthings מעל ל-20 שנה. משחק המקליקונים מורכב מחלקי פלסטיק בעלי בליטות ומגרעות המאפשרות חיבור יציב של החלקים זה לזה, אך לא חיבור מקובע. מרבית החלקים הם בצורת מקל מוארך, אולם ישנם גם חלקים בעלי צורות רבות אחרות. היכולת לחבר בין חלקי המשחק מאפשרת בניה של אובייקטים רבים, בהם מכוניות, מטוסים, סביבונים ועוד. את האובייקטים הבנויים ניתן לחזור ולפרק ולהשתמש בחלקי המשחק כדי לבנות אובייקטים אחרים. המשחק פופולרי הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים.

חלקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

את חלקי המשחק ניתן לחלק לשלוש קטגוריות:

  • חלקים גנריים - מקלונים בעלי בליטות ומגרעות שיכולים להשתלב זה בזה בצורה אנכית אחד לשני. האורך של חלק גנרי נע בין יחידה אחת (חלק צהוב) ועולה בקפיצות של שתי יחידות עד ל-13 יחידות (חלק כתום) בגרסאת המשחק המקורית.
  • חלקי מכונה - חלקים נוספים שמגיעים בערכות הבסיסיות ואינם חלקי הרכבה 'קלאסיים', כמו גלגלי ספוג, פרופלורים, ועוד חלקים שלרוב קשורים לתחבורה.
  • חלקים מיוחדים - בגרסאות חדשות של ערכות הבנייה ניתן למצוא חלקים שאינם גנריים ולרוב מיועדים לעיצוב או היופי של הדגם הנבנה, כמו חלקים מעוקמים, חלקי ראש ורגליים, חלקים שקופים, וחלקים בצבעים מעורבים.

מכניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי ממציא המשחק, אדרווארד סמית', במהלך תהליך הפיתוח בנו הקטן התעסק בתוכנת העיצוב ובטעות שינה את צורת היחידות של החלקים מצורה כדורית לצורה משוקעת. כאשר בחן סמית' את הצורה החדשה גילה להפתעתו שהחלקים משתלבים אלו באלו בצורה חלקה יותר ובהמשך פיתח את שיטת ה-'הקלקה' של החלקים.

בצורה הפשוטה, ניתן להניח את חלקי המשחק אלו על אלו בסיבוב של 90 מעלות כך שהם משתלבים אחד עם השני, אך לא מתחברים, משמע תנועת יד קלה עלולה לפרק את המבנה. באמצעות שיטת ההקלקה ניתן לחבר מספר חלקים כך שהם ישארו מחוברים גם בהרמת המבנה וסיבובו, ללא תלות בכוח המשיכה שיחזיק את יציבות המבנה.

שיטת ההקלקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת לחבר מקליקונים על מנת שיצרו הקלקה (מקור השם בצליל שנוצר בעת חיבור החלק האחרון בהקלקה), ישנו מינימום חלקים נדרש של 7 חלקים, שאורך כל אחד מהם הינו לפחות שלוש יחידות אורך.

החיבור נעשה על ידי הצמדה של החלקים כך שבכל אחד מהצירים במרחב יהיה מספר מקליקונים בחלוקה של 4, 2, 1. לדוגמא, נניח שני חלקים באורך של 5 יחידות (סגול) בציר ה-x, בניהם נכניס חלק ארוך שאורכו 11 יחידות (ירוק) בציר ה-z, נניח על החלקים הסגולים שני חלקים באורך 7 יחידות (אדום) משני צדדיו של החלק הירוק בציר ה-y, ולבסוף נוסיף שני חלקים סגולים בציר ה-x משני צדדיו של החלק הירוק כך שיווצר צליל 'קליק' האופייני לשיטת ההקלקה.

הרעיון המכני שעומד מאחורי שיטת ההקלקה הינו שכל אחד מהחלקים באחד הצירים 'נועל' את החלקים בשני הצירים האחרים, כך שנוצר מעגל נעילה ואף חלק לא יכול לזוז ממקומו.

כמובן שניתן לחבר יותר ממספר החלקים המינימלי בכל ציר, ואל אותם חלקים ניתן לחבר חלקים נוספים בשיטה זו, ובתנאי שמספר החלקים המינימלי בכל ציר ישמר, וההוספה של חלקים בציר ה-x יהיה במכפלות זהות למספר החלקים הקיים באותו ציר באותה שורה אליה מוסיפים חלקים, ושהוספת חלקים אלו תתלווה בהוספה של חלק בציר ה-y או ה-z בהתאמה.

מבנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ללא שיטת ההקלקה יכולות הבנייה מוגבלות, ולרוב נעצרות בבתים פשוטים או רהיטים.

בדומה למשחקי הרכבה נוספים, גם כאן מספר האפשרויות הינו בלתי-מוגבל. הדגמים המובאים בחוברת ההוראות מתחילים מאופנוע פשוט ועד מכוניות, משאיות, רכבות, מטוסים ואפילו חיות.

באינטרנט ניתן למצוא הוראות ודוגמאות נוספות לדגמים.

חברת Popular Playthings[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעל ל-20 שנה ש-Popular Playthings מפתחת ומייצרת צעצועים לכל הגילאים. חזון החברה הוא ליצור הזדמנות מגיל צעיר להתנסות בצעצועים שמפתחים את החשיבה המרחבית והמוטורית של ילדים, תוך דחיפת החשיבה היצירתית כמה שלבים קדימה. בשנים האחרונות החברה התחילה בתהליך של שילוב חומרים ממוחזרים בפסי הייצור, ולפי דוחות אחרונים (2023) 20% מהמוצרים עשויים מחומרים ממוחזרים.

מקליקונים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון להיום אין ייצור של מקליקונים בישראל, אך ערכות הרכבה מתורגמות מיובאות מסין וגרמניה כבר מעל ל-10 שנים.