משתמש:PelicanTwo/הוילון השחור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוילון השחור בכניסה לרחוב בלפור בירושלים, שבו נמצא מעון ראש הממשלה

הוילון השחור או המסך השחור הוא וילון בד שחור שמותקן לרוחב רחוב בלפור בירושלים במפגש שלו עם רחוב בן מימון, ונועד להסתיר את מעון ראש הממשלה (בית אגיון), את וילה שוקן שסופחה אליו ב-2013[1] ואת ההולכים בסביבתם. הוילון נמצא אחרי המחסום והשער שבכניסה לרחוב. מחסום נוסף, קטן יותר, נמצא בהמשך רחוב בלפור בהצטלבות עם רחוב ברנר (מפה בקישורים חיצוניים). הקטע בין המחסומים, שאורכו כ-130 מטר, כבר אינו נגיש לציבור.

הוילון השחור הותקן בשנת 2016. דבר קיומו נודע לראשונה ברבים בספטמבר 2016 - צעדת של נשים יהודיות ופלסטיניות מתנועת נשים עושות שלום, שהחלה שבועיים לפני כן בראש הנקרה[2], הסתיימה בעצרת מול מעון ראש הממשלה, ושם נתקלה בוילון השחור[3].

בתחילה הוילון היה בדרך כלל פתוח, ונסגר רק כשהגיעו אזרחים למחות או לשטוח את מצוקותיהם. למשל הוילון נסגר מול פני הנכים ברגע שהפגנתם התחילה[4], ונסגר מול עיני הדורשים להכיר בפרשת ילדי תימן ברגע שהגיעו[5].

מתחילת המחאה נגד בנימין נתניהו ב-2020 הוילון סגור באופן קבוע.

ב-2020 הותקן וילון שחור דומה גם ברחוב טללים בראש העין ליד ביתו של בני גנץ, שמונה בהסכם הרוטציה להיות ראש ממשלה חלופי בממשלת נתניהו. בהתאם להסכם הרוטציה ראש הממשלה החלופי זכאי לכל התנאים הנלווים לראשות הממשלה, כולל מערך האבטחה[6], ובכלל זה וילון שחור. הוילון ברחוב טללים הוא סמוך לביתו של גנץ. הוילון בדרך כלל פתוח ומאפשר מעבר לדיירי הרחוב לאחר בדיקה, ולרוב נסגר רק כשגנץ יוצא מביתו.

ההסבר הרשמי לוילון הוא צרכי אבטחה, אך הוילון השחור נתפס כאבטחה מוגזמת, כסמל להסתתרות וניכור, וגם כאדנותיות וכמחווה של זלזול. המשורר והעורך יאיר בן-חור הביע זאת כך: "מנהיג אמיתי יורד אל העם, מדבר בגובה העיניים עם האזרחים ולא חי במעון שלו, מתחבא מאחורי וילון שחור או זכוכית מחוסמת, מנותק מהמציאות מהסביבה"[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת אזור מעון ראש הממשלה - שני מחסומים מסומנים ברחוב בלפור ומחסום נוסף ברחוב סמולנסקין. הוילון השחור מסומן ברחוב בלפור פינת בן מימון

הוילון השחור ברחוב בלפור פינת רחוב מימון פתוח. בית אגיון נמצא מצד שמאל ואינו נראה

2019, הוילון פתוח ולידו שלט מחאה "Crime Miniseter". עם פרוץ גל המחאות ב-2020 תפסו עמדה זאת פעילי ליכוד, והמוחים הוזזו שמאלה להמשך רחוב בן מימון

מאמרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]