משתמש:Queenn2005/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המודל הטיכוניאני[עריכת קוד מקור | עריכה]

המודל הטיכוניאני מדבר בכלליות על מבנה היקום, במודל, כדור הארץ הוא מרכז היקום, סביבו השמש ומסביב השמש כל שאר כוכבי הלכת (חמשת כוכבי הלכת שהיו ידועים אז.) המודל הטיכונאני נקבע על ידי טיכו ברהה -אסטרונום דני.

המודל ההליוצנטרי והמודל הגיאוצנטרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במערכת של ברהה השמש והירח סובבים את כדור הארץ, אך חמשת כוכבי הלכת (הידועים אז) סובבים סביב השמש. בשונה מהמודל ההליוצנטרי (תאוריה לפיה מרכז מערכת השמש הוא השמש- המודל שכיום הוא מתקיים והנכון) והמודל הגיאוצנטרי (לפי המודל, גרמי השמים ובכללם השמש, הירח, כוכבי הלכת ושאר הכוכבים סובבים את הארץ, העומדת במקומה, במרכז היקום.) שהיו ידועים אז.

בתרשים זה של המודל הטיכוניאני האובייקטים במסלולים הכחולים (השמש והירח) נעים סביב הארץ. האובייקטים במסלולים האדומים (כוכבי הלכת נעים סביב השמש. מסביב נמצאים כוכבי השבת.

הפרכת המודל הטיכוניאני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברהה התנגד לקביעה שכדור הארץ סובב סביב השמש. הוא לא התעלם מהדוגמות הדתיות והפילוסופיות שתמכו במודל הגאוצנטרי, אך בעיקר תנועת כדור הארץ לא הסתדרה עם התצפיות שלו – אילו היה כדור הארץ נע היה צריך להיווצר היסט במיקום שלנו אל מול הכוכבים, אך הוא לא הצליח לזהות שום שינוי במיקומנו היחסי. הכוכבים כל כך רחוקים שהשינוי בזווית קטן מכדי להיות נראה לעין. ברהה ואסטרונומים בני זמנו לא יכלו להעלות על דעתם עד כמה הכוכבים רחוקים, ולכן קבע ברהה כי כדור הארץ אינו נע.

יוהנס קפלר השתמש בתצפיותיו של ברהה עצמו כדי להוכיח שתנועת כוכבי הלכת היא למעשה אליפטית, וגרסה מעודכנת של המודל הטיכוניאני עם תנועת כוכבים אליפטית אומצה על ידי הכנסייה. חוקי התנועה של אייזק ניוטון שפורסמו במאה ה-17 הפריכו את המודל מבחינה תאורטית, כיוון שלא ייתכן שמערכת השמש סובבת סביב מסה כה קטנה כמו כדור הארץ, אך הכנסייה קיבלה את המודל ההליוצנטרי רק לאחר פרסום תצפיותיו של ג'יימס בראדלי במאה ה-18, אשר זיהה היסט אל מול הכוכבים.