משתמש:Rachelc/קואצ'ינג באמצעות אמנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rachelc.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rachelc.


קואצ'ינג הוא תהליך המיועד לייצר שינוי מציאות עבור המתאמן. קואצ'ינג באמצעות אומנות היא שיטה לשילוב פרקטיקות וטכניקות מעולם האומנות בתוך תהליך הקואצ'ינג. אומנות היא כלי מרכזי וחשוב בעולם התרפיה, וערכה של האומנות ככלי טיפולי ידוע מזה שנים רבות על ידי אין ספור אנשי מקצוע וגופי בריאות העושים שימוש באומנות לצורך מתן פתרונות טיפוליים למטופליהם.

מהו קואצ'ינג באמצעות אומנות?[עריכת קוד מקור | עריכה]

קואצ'ינג באמצעות אומנות הוא תהליך שבו משולבת עשייה אומנותית מכל עולמות האומנות החזותית על מנת להשיג ולממש את המטרה הסופית של יצירת שינוי מציאות עבור המתאמן. בכל תהליך קואצ'ינג, השלב הראשון של האימון הוא הגדרת המטרה הסופית אליה רוצה להגיע המתאמן. באמצעות טכניקות של עשייה אומנותית, יכול המאמן להמחיש למתאמן שורה של תובנות והבנות, להעניק לו כלים והבנה מעמיקה לגבי היישום האידיאלי שלהם, ולגבש את מסלול השינוי תוך כדי תנועה.

שיטות שונות של קואצ'ינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

עולם הקואצ'ינג הוא עולם עשיר ומגוון, ובו מיושמות שורה ארוכה של טכניקות המבוססות על אסכולות ושיטות שונות ומגוונות. שיטות אלה יכולות להשתנות בהתאם לסוג האימון, אימון עסקי, אימון זוגי, אימון אישי, אימון משפחתי וכדומה, ויכולות להגיע ממגוון רחב של עולמות תוכן בין שמדובר על אומנות ובין שמדובר על ניהול, פסיכולוגיה, בעלי חיים, דמיון מודרך וכדומה. על אף שקיים מגוון רחב של אסכולות בעולם הקואצ'ינג, לא ניתן באמת לדרג את השיטות האלה על פי טיבן ויעילותן. הערך המרכזי של גיוון זה הוא היכולת להעניק לכל מתאמן את הסביבה ואת המסגרת האופטימלית ביותר עבורו. מתאמנים מסויימים יתחברו יותר לאימון בעל אוריינטציה עסקית, או אוריינטציה של דמיון מודרך, בעוד אחרים יתחברו יותר לאימון המבוסס על עשייה אומנותית.

תרפיה באומנות וקואצ'ינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

קואצ'ינג באמצעות אומנות היא שיטה חדשה המגלה פתח לאנשים המבקשים ליצור לעצמם מציאות חדשה, ועבורם אומנות היא דרך נהדרת לבצע את התהליך. השימוש באומנות ככלי טיפולי הוא לא חדש, אך יישומו במסגרת תהליכי קואצ'ינג הוא כאמור שיטה חדשה המצויה בשלביה הראשוניים. השימוש באומנות מגיע מעולם התרפיה באומנות, שבו מסייעת האומנות למטופלים להביע את עצמם בצורה אותנטית ועמוקה מצד אחד, ומסייעת למטפל להבין טוב יותר את המטופל, ולהתאים לו את הפתרון בצורה פרסונלית ואפקטיבית.

למי מיועד, ומי מוסמך לאמן באמצעות אומנות?[עריכת קוד מקור | עריכה]

קואצ'ינג באמצעות אומנות מיועד בעיקר לאנשים המתקשים להביע את עצמם בצורה ורבלית, אם כי יכולת ההבעה האישית באמצעות אומנות עשויה להיות טובה ואפקטיבית יותר עבור כל אדם, גם אם מדובר בכשרון ורבלי יוצא דופן. את הטיפול של קואצ'ינג באמצעות אומנות מוסמך לתת כל אדם שעבר לימודים ייעודיים סביב תחום זה. היכולת לאמן היא יכולת הקיימת אצל כל מאמן העוסק בעולם הקואצ'ינג, אך רק מאמנים שעברו הכשרה ייעודית סביב התחום של אימון באמצעות אומנות, יכולים ומוסמכים להעניק את הטיפול באופן רשמי למתאמנים שלהם.

שיטת נוביצקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קואצ'ינג באמצעות אומנות כוללת בתוכה מגוון של שיטות, אחת השיטות מהתחום היא שיטת נוביצקי.

ד"ר בלה נוביצקי היא הוגת שיטת נוביצקי, לאורך השנים פיתחה ד"ר נוביצקי את הממשק שבין העשייה האומנותית ובין הפרקטיקה הטיפולית וגיבשה את תפיסתה המבוססת על עבודה אישית מול כל סטודנט כתנאי הכרחי ליצירת אימפקט מהותי. בתחילת דרכה עבדה ד"ר נוביצקי עם קבוצות סטודנטים קטנות, ובהמשך הדרך ייסדה את מכללת ביטוי המיישמת את שיטת נוביצקי עד היום.

על פי שיטת נוביצקי כל סטודנט הוא עולם ומלואו, ועל פי שיטה זו מנהלת ד"ר נוביצקי את מכללת ביטוי כבר יותר מ 13 שנה. במהלך שנים ארוכות, שימשה ד"ר נוביצקי כמרצה במוסדות להשכלה גבוהה בארץ ובחו"ל, מילאה תפקיד של מפקחת ארצית לאמנות מטעם משרד החינוך, ונחשבת עד היום לאמנית מוערכת בעולם.

סוגי אומנות בהם נעשה שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת שיטת קואצ'ינג באמצעות אומנות, נעשה שימוש בשורה של סוגי אומנות לרבות ציור, פיסול, רישום, קולאז'ים וכל סוג אחר של אומנות חזותית המאפשרת לנו להביע את עצמנו ולתקשר את האני שלנו דרך אומנות. ציור אחד, או רישום סתמי אחד, יכול להגיד עלינו הרבה יותר ממה שאי פעם נוכל להעיד על עצמנו, בעצמנו. בחירת הצבעים, הפרופורציות, הצורות, הממשקים והמאפיינים האחרים של יצירת האומנות, כל אלה מספרים עלינו סיפור שאיתו אפשר לעבוד ולייצר שינוי מציאות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לביא צבי,אתגרים בחינוך,"יצירתיות וחינוך",פועלים,
  • סטור אנטוני,הדינמיקה של היצירה,פועלים,ת"א,1983.
  • פוסטמן ניל,קץ החינוך,הפועלים 1998.
  • The phenomenological approach to art expression and art therapy
  • 1987, The Arts in Psychotherapy