משתמש:Shirarosen/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עזי (ויסמן) סיון (21 באפריל 1933-11 ביולי 2017), היה לעוזר האישי של שר המשפטים שמשון שפירא בממשלתה של גולדה מאיר, שופט בבית משפט שלום בירושלים, ומבקר עיריית ירושלים בזמנו של ראשי העיר טדי קולק ואהוד אולמרט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עזי סיון גדל במשפחה חד הורית ולא פגש את אביו עד חייו הבוגרים. אמו, שולמית ויסמן, ועזי, גרו בתל אביב עד שהיה עזי בן 6. עברו לירושלים בשל אסטמת הנעורים של עזי. שולמית הייתה מורה בהשכלתה אולם מסיבות שונות היא בחרה שלא לעבוד. בחירה זו השפיעה על אופי גדילתו כילד והוא גדל בדלות ובעוני רב מאחר ולא היה מי שיפרנס אותו. עזי ואמו גרו בשערי חסד בירושלים במרתף בגודל חדר אחד.

בגיל 14 וחצי כשסיים את לימודיו בבית הספר העממי,  עזב את הלימודים והחל לעבוד בסוכנות היהודית בתור נער שליח. בגיל 15 החל לעבוד בתור עוזר הצלם של הסוכנות היהודית, יוסף שוויג, שם פיתח תמונות, במטרה ללמוד מקצוע. באותה התקופה סיון היה חבר בתנועת הנוער "התנועה המאוחדת". בגיל 16, יחד עם עוד כמה חברים בתנועה שלא למדו גם הם, עבר לעבוד בקיבוץ צורעה. לאחר מכן עזב לקיבוץ גשר הזיב שם היה עזי מאוד מרוצה ונשאר שם עד הצבא. עוזי התגייס לצבא לגרעין נחל, ושירת כמדריך בקומונה בחיפה של התנועה המאוחדת. בסיום השירות הצבאי, עבר עזי יחד עם כל חברי הקומונה לקיבוץ ראש הנקרה, שם עבד ברפת והיה לאחראי על ערימת הזבל. בראש הנקרא פגש לראשונה את אשתו לימים, זיוה אוליצור- גרפיקאית, ציירת ופסלת. היא הגיעה לקיבוץ כדי לבקר את אחיה מוני אוליצור- פרופסור ל___ בטכניון, אך מוני מנע מזיוה להתחבר עם חברי הקיבוץ, לכן עזי וזיוה לא דיברו ביניהם.

בספטמבר 1954 עזב עזי את הקיבוץ ועבר לירושלים. כשהגיע לירושלים, נפגש עם זיוה ליד בית הספר לאומנות בצלאל שם למדה. שנתיים לאחר מכן נישאו זיוה ועזי ב 26 בדצמבר 1956 והיו נשואים 50 שנה. במהלך שנים אלו נולדו לעזי 3 ילדים- נועה, אהוד, ושלומית, ושישה נכדים- רועי, הגר, שירה, גילי, נעם ויולי.

בשנת 1963, כשאמו של עזי קיבלה התקף לב, לפני מותה סיפרה לו על אביו, משה יוכנובצקי, מודד במקצועו. אז התברר לעזי שאביו הביולוגי חיי. בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת, נפגש איתו בבית קפה בתל אביב, ובפגישה התגלה לסיון שיש לו 3 חצאי אחים. אולם, האב ביקש שלא ליצור איתם קשר. הדחייה החוזרת מצד אביב העציבה את עזי מאוד. כשזיוה, רעייתו של עזי, חלתה בסרטן בשנת 1989 ונאבקה במחלה במשך 15 שנה, לקראת סוף חיה נאצלו עזי וזיוה להתקין מעלית מחוץ לביתם שכן לא יכלה זיוה לעלות עוד במדרגות. כשהזמינו את המעלית, התברר שבעל החברה הוא בעצם אחיו למחצה של עזי. בהמשך פגש עזי את שני אחיו הנותרים ומאז הוא בקשרי ידידות איתם.

עזי סיון נפטר בתאריך 11 ביולי 2017 כתוצאה מסיבוך בניתוח ותסחיף ריאתי.

חיים אקדמאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשעזב עזי את ראש הנקרה בספטמבר 1954, החל להשלים בכוחות עצמו את לימודיו במטרה לקבל תעודת בגרות. לאחר תקופה, החל ללמוד בבית הספר לעובדים סוציאלים ב___. באותה התקופה תנאי הקבלה והלימוד היו נגישים גם ללא תעודת בגרות. במשך שנתיים למד בבית הספר לעובדים סוציאלים, ובד בבד השלים את תעודת הבגרות.

לאחר שנתיים, סיון נירשם כסטודנט לאוניברסיטה העברית בירושלים, והתקבל לפקולטה למשפטים על תנאי שישלים את בחינתו האחרונה במתמטיקה עד סוף השנה. עזי השלים את הבחינה, קיבל תעודת בגרות, והתגלה באוניברסיטה כסטודנט מצטיין. היה לדוקטורנט הראשון של אהרון ברק. סיון לא סיים את הדוקטורט, והתמנה לעוזרו האישי של שר המשפטים שמשון שפירא ובמשך 7 שנים עבד בצמוד לשר, בממשלתה של גולדה מאיר. בשנת 1974, כשפרש מעבודתו בכנסת, התמנה עזי להיות שופט בבית משפט השלום בירושלים. בשנת 1988 הודיע עזי על כוונתו לפרוש בעוד שנה ממשרתו כשופט. במהלך השנה קיבל הצעה מעזי וקסלר מעיריית ירושלים להיות מבקר עיריית ירושלים. באפריל שנת 1989 עזב עזי את משרתו כשופט, והחל לעבוד בתור מבקר עיריית ירושלים. 5 שנים בזמנו של ראש העיר טדי קולק ו-5 שנים נוספות בזמנו של ראש העיר אהוד אולמרט.

מגורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיוה ועזי גרו בשכונת תלפיות שהוקמה ע"י אביה של זיוה, אברהם אוליצור, גזבר קרן היסוד לפני קום המדינה, באחד מהבתים הראשונים בשכונה. הבית נבנה ע" אברהם בשנת 1921 והיה שייך למשפחתה של זיוה, עד מלחמת העצמאות. בעקבות המלחמה, בשל קרבתו של הבית לגבול הירדני של אותה התקופה, נאלצו זיוה ואמה להתפנות לרחביה. לאחר המלחמה הבית אוכלס על ידי דיירים מוגנים בדמי מפתח, ומשפחתה של זיוה איבדה את הבית. סיון ורעייתו יחד עם אחיה של זיוה, קנו בשנת 1956 את החדרים בבית באופן נפרד מכל משפחה. בשנת 1980 החלו עזי וזיוה בבנייה של בניין מגורים בחצר הבית, הבנייה נערכה 3 שנים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט עזי סיון https://www.youtube.com/watch?v=z9I1mUBdWR4&t=1224s