לדלג לתוכן

משתמש:Sphinx~hewiki

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יצור יהלומים

יהלומים נוצרים במשך מליוני שנים בתנאים קיצוניים במיוחד: טמפרטורות גבוהות מאד (כ-1000 מעלות צלסיוס) ובתנאי לחץ עצומים. התנאים האלו מתאפשרים עמוק בתוך אדמת כדור הארץ, ואת היהלומים מוציאים ממעמקי האדמה על ידי תהליך הכרייה. היהלומים שכורים מתוך האדמה הם במצב גולמי, ולא דומים בכלל ליהלומים שמשובצים בתכשיטי היהלומים השונים. היהלומים הגולמיים נראים לעין בלתי מקצועית כמו זכוכית שבורה. אחרי שכורים את היהלומים מהאדמה בצורתם הגולמית, הם עוברים תהליך יצור הכולל מספר שלבים, ורק אז הם מקבלים את המראה הנוצץ המוכר שלהם.

תהליך יצור היהלומים החל במאה ה-19 ומאז עבר הרבה התפתחויות ושינויים. נכון להיום אפשר למצוא יהלומים מלוטשים בכל מיני צורות, ואיכות הליטוש הפכה לאומנות של ממש. לכל יהלום גולמי יש יעד שונה, ואין שני יהלומים הדומים בטבע. כל אחד מהיהלומים יעבור דרך שונה בדרכו לתוצרת הסופית והמלוטשת שלו.

שלב הראשון – מיון היהלומים וערכתם: תהליך יצור היהלומים מתחיל במיון יהלומי הגלם. אנשי מקצוע עם עין מיומנת ממיינים את היהלומים השונים לפי איכותם. המיון נערך על פי ארבעה הפרמטרים: משקל היהלומים (נמדד בקרטים), צורת היהלום המלוטש שיצא מהיהלום הגולמי (לדוגמא: יהלום עגול או יהלום בצורת טיפה), צבע היהלומים (רמת השקיפות של היהלומים הלבנים והגוון הצהוב שיש להם), נקיון היהלומים (כמות הפגמים המיקרוסקופים הפנימיים שיש בתוך כל יהלום). המטרה העיקרית בשלב מיון יהלומי הגלם היא להחליט מהי הדרך הטובה ליצר את היהלום. בהחלטה הזו מנסים להגיע לשלוש מטרות חשובות:

1. לשמור על המשקל המקסימלי בזמן יצור היהלומים, כלומר - לאבד כמה שפחות חומר בזמן הליטוש
2. להפטר בזמן היצור מכמה שיותר פגמים פנימיים שיש ביהלום ובכך לשפר את הנקיון שלו.
3. להגיע לתוצאה טובה של ליטוש. איכות עבודת הליטוש משפיעה על מחיר היהלום. עבודת ליטוש טובה תגרום ליהלום נוצץ יותר כיוון שחדירת האור ליהלום, והיציאה ממנו תהיה מקסימלית.

כדי להגיע באופן אידיאלי לשלושת המטרות האלו בזמן הליטוש, יש צורך בידע גדול ביהלומים ויצורם, וזה נעשה על ידי אנשי מקצוע מומחים.

שלב שני – ליטוש או ניסור אחרי הבדיקה היסודית של היהלומים, יש שתי אפשרויות ליהלום: הראשונה היא לשלוח את היהלום ישירות למלאכת הליטוש, והשני היא להשלח לניסור ובכך מקבלים שני יהלומים יותר קטנים. ההחלטה הזו היא חלק משכלול הפרמטרים המוזכרים מעלה. אם היהלום הולך לניסור, אחרי כן שני החלקים שהתקבלו (נקראים בשפת היהלומנים "טופים"), הולכים גם כן לליטוש.

שלב שלישי – ליטוש היהלומים היהלומים הם החומר הקשיח ביותר בטבע, וכדי ללטש יהלום צריך להשתמש ביהלום אחר. ליטוש יהלומים נעשה על ידי אבקת יהלומים שמפוזרת על משטח עגול שנקרא בשפת היהלומנים "מולה". המשטח הזה מסתובב במהירות אדירה, ועליו מניחים את היהלום בעדינות. במגע של היהלום עם אבקת היהלומים נוצר תהליך הליטוש. ליטוש היהלום אינו נעשה במכה אחת. ליהלומים מלוטשים יש כמה פאות ואחרי ליטוש כל פאה מפסיקים את תהליך הליטוש ומביטים ביהלום בזכוכית מגדלת מיוחדת בכדי להחליט איך להמשיך את הליטוש. בשלב הראשון של הליטוש מחפשים איך אפשר להפטר מכמה שיותר פגמים פנימיים שיש ביהלום ובכך לשפר את הנקיון של היהלום. בשלב השני קובעים את פרופרציות היהלום ובכך משפיעים על איכות הליטוש הסופית של היהלום. זהו תהליך מאד עדין, כי אין ממנו דרך חזרה. בשלב השלישי של הליטוש מבצעים את הליטושים האחרונים שמפיעים על ברק והזוהר של היהלומים וגימורו הסופי (הצחצוח והסימטריה של היהלום). בישול היהלומים: אחרי שיהלום חוזר ממלאכת הליטוש הוא מלוכלך מאד בגלל תהליך היצור, לכן יש צורך לנקות אותו. לתהליך הנקיון של היהלומים אחרי ליטוש קוראים "בישול" או "הרתחה". תהליך הבישול נעשה בתוך אמבט אשר מכיל נוזלים מיוחדים ושם מרתיחים את היהלום לטמפרטורות גבוהת מאד. הפעולה הזו מוציאה את כל הליכלוכים, הדבק והשומן שנדבקו ליהלום לאורך כל תהליך היצור. הערכת היהלומים המלוטשים: לאחר שיהלום המלוטש חוזר מתהליך הבישול והוא נקי, עושים לו הערכת מחיר. מחיר היהלומים המלוטשים נקבע על פי ארבעה פרמטרים המוכרים בשפה המקצועית כ- 4C’s, והם: משקל היהלום : כמה היהלום המלוטש שוקל בקארטים. נקיון היהלום: כמות הפגמים הפנימיים שנשארו ביהלום המלוטש. צבע היהלום: הפרמטר היחידי שכמעט ולא ניתן להשפעה בתהליך הליטוש והוא מצביע על חוזק הגוון הצהוב או חום שיש להיהלום, דבר הכמעט ולא נראה לעין בלתי מזויינת. חיתוך היהלום: איכות עבודת הליטוש של היהלום, הסימטריה והליטוש הסופיים של היהלום המלוטש. שיכלול של ארבעת המרכיבים האלו קובע את המחיר של היהלום. ישנן מעבדות גמולוגיות מוסמכות ברחבי העולם שקובעות את הפרמטרים האלו באופן נטרלי, ואז לכל יהלום מלוטש מונפקת תעודה גמולוגית בינלאומית שבה מצויינים כל נתוני היהלום.

מנוחתו הסופית של היהלום המלוטש, אחרי כל המסע הזה, הוא בתכשיטי היהלומים השונים. לכל יהלום שהונפק מהאדמה יש יעד אחד שיקשט תכשיט כל שהוא.


קישורים חיצוניים: מנוע חיפוש יהלומים מלוטשים מעבדת EGL מעבדת GIA מכון היהלומים הישראלי