משתמש:Svh16/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Svh16.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Svh16.

עמותת הקנאביס הרפואי היא עמותה שנוסדה בשנת 2016 על ידי קבוצה של אנשים המטופלים בקנאביס רפואי העמותה פועלת לשם הגברת המודעות לטיפול הרפואי בקנאביס רפואי וסיוע למטופלים בו ולנזקקים לטיפול זה העמותה פועלת במגוון אפיקים, לקידום נושא הנגשת הטיפול הרפואי בקנאביס. העמותה הינה מלכ"ר, ופועלת כולה ע''י מתנדבים

העמותה פועלת בדרכים פרלמנטריות, משפטיות, תקשורתיות וכמובן פרטניות, מול ציבור הפונים לעמותה.

העמותה פועלת בשיתף פעולה מלא עם חברת הכנסת שרן השכל ,ליכוד ויחד איתה הקימה את השדולה לקנאביס רפואי בכנסת.

מטרות העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה חרתה על דגלה את הסיוע לחולים בהתמודדות עם הקשיים הרבים הכרוכים בקבלת הטיפול הרפואי קנאביס במדינת ישראל, סיוע המתמקד הן בהשגת האישור לקבלת הטיפול והן במתן ידע ותמיכה ומתן ליווי מתמשך למטופל ובני משפחתו. על מנת בין הייתר לימנוע הישנותם של מקרים של כגון, לטענת העמותה, היד האמונה על אישור הרישיונות לשימוש בקנאביס רפואי, קפוצה ביותר ושלא בצדק.

המערכת האחראית על אישור הרשיונות ל"שימוש והחזקה של סם מסוכן, מסוג קנאביס" היא יחידת הקנאביס הרפואי (יק"ר),[1] שהיא רשות מנהלית ולא רפואית, אשר מקבלת ומחליטה האם לאשר או לא את ההמלצות לטיפול בקנאביס הנשלחות מטעם הרופאים המטפלים על ידי טופס מקוון, שלאחר מילויו נדרש להישלח בפקס בלבד, חרף בקשתה של חברת הכנסת קארין אלהרר, לעבור להתנהל בעזרת דואר אלקטרוני, עוד שמה לה למטרה העמותה את קידום והעלאת המודעות בישראל לסגולותיו הרפואיות של צמח הקנאביס, וקידום הכרתו כטיפול נורמטיבי מקובל, זמין במערכת הרפואית הישראלית, ובהמשך להכנסתו לסל הבריאות.

עמותת קנאביס רפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2016 ערכה והשתתפה העמותה מגוון רחב של כנסים ופעילויות שטח, ריכזה את ייצוג המטופלים בקנאביס רפואי למול ועדות הכנסת, עודדה והשתתפה בפעילות פרלמנטרית, ועסקה רבות בסיוע לנזקקים לטיפול בהשגתו. כן השתתפה העמותה בכנסים מקצועים בתחומי הרפואה השונים, וכן סיפקה העמותה הדרכה וייעץ לגורמים בעולם הרפואה באשר ליישום הטיפול במצבים שונים.

מטרת העל של פעילות העמותה היינה בסיוע למטופלים בקנאביס רפואי ולמבקשים טיפול זה להתמודד עם הגורמים והרשויות הבירוקרטיות השונות המעורבים באישורו. העמותה פעילה גם בזירה הציבורית, ומשתתפת בייצוג בדיוני ועדות הכנסת השונות הנוגעים לתחום הטיפול בקנאביס הרפואי, וכן מלווה ומסייעת לחשיפתם של קשיי המערכת והשלכותיהם על אוכלוסיית החולים במדינת ישראל.

כיום, במדינת ישראל, ניתן לקבל אישורים לקנאביס רפואי רק אם הבקשה עומדת בהגדרות שהציב משרד הבריאות בנוהל 106[6] בנוסף להנחיות הנוקשות בנוהל עדיין וחרף הפרסומים מעטים הם הרופאים המוכנים 'להסתכן' ולהמליץ על דרך טיפול זו, בשל הדרישות החמורות הניצבות לפתח המבקש. בנוסף[2][3] [7] מביא נוהל 106[4][4][4][4][4][4][4][4]למצב בו רבים מהמלצותיהם של הרופאים המטפלים אינם מאושרות, והחולה אינו זוכה לטיפול חרף המלצות רופאו!

דבר זה מביא מחד לחשש בקרב רופאים מעיסוק בתחום - שמא יובע ספק מתמיד בשיקול דעתם המקצועי, ומנגד מותיר רבבות חולים בלא הטיפול לו הם נזקקים - אדרבה שבלי רופאים המוכנים להעניק להם טיפול זה.[5][6] גם לאחר שהושגו כל המסמכים הנדרשים לגוף הרלוונטי לנושא יק"ר מציג כללים נוקשים במיוחד כגון הדרישה להמתנה בת 15 ימי עבודה טרם קבלת אישור לעצם קבלת המלצתו של הרופא במשרדי היק"ר – על אף שההמלצה נשלחת בפקס, גם כן לדרישת היחידה. עוד נדרשת המתנה בת 60 ימי עסקים שבמסגרתם היק"ר אמור לבחון את הבקשה ולהחליט האם לאשרה.

יצוין, כי מלכתחילה, ומתוקף ההתוויות המאושרות לקבלת טיפול רפואי בקנאביס, הפונים בבקשה לאישור זה הינם חולים כרוניים במגוון מחלות שונות וקשות, חלקן סופניות. בנוסף לכך, מפרסומים שונים עולה כי המינונים המאושרים על ידי היק"ר למטופלים להם אושר הטיפול בקנאביס, לעתים אינם עומדים בקנה אחד עם המלצות הרופאים, ואף הינם מינונים נמוכים יותר ביחס למקובל בעולם. ידוע על מקרים בהם חולים טופלו במשך שנים ובהצלחה במינון מסוים - ובניגוד להמלצת רופא קיצץ היק"ר במינון הדרוש להם בלא סיבה רפואית ו/או תחליף הולם[7] וכן מקרים בהם המלצת רופא להעלאת מינון עבור אחד ממטופליו מסורבת, ואף קרו בעבר מקרים בהם המלצת רופא להגדלת מינון הטיפול עבור מטופלו נענתה בהקטנת המינון[8] העמותה מסייעת לחולים בהתמודדות עם דוגמא קשה זו, וכן התמודדות עם הבירוקרטיה, על ידי אנשי צוות התומכים בחולים במלחמתם למען השגת הטיפול הרפואי בקנאביס המומלץ להם, וזאת על ידי עזרה באיסוף מסמכים ומידע רפואי, הדרכה פרוצדורלית, סיוע ביצירת קשר עם גורמים פרלמנטרים וגופי תקשורת, ואף בייצוג משפטי מול המערכת במקרים בהם נדרש כך.

העמותה פועלת במישור הפרלמנטרי לקידום זכויותיהם של המטופלים בקנאביס רפואי, במטרה להילחם באפליה בה הם נתקלים לאור הגדרת הטיפול הרפואי לו הם זקוקים כ"סם מסוכן" [8] הגבלות על רישיונות נהיגה [9] סירוב להענקת טיפול במרפאות כאב ציבוריות [10] [11] וכאלה שבניהול קופות חולים מסוימות [12]והצורך להמתין לאישור המלצת רופא על ידי רשות מנהלית – שבידה להחליט כנגד ההמלצה הרפואית. [8], כל זאת למרות קריאות מפרושות להוריד חסמים אלו של הוועדה למניעת נגע הסמים והאלכהול, ברשות חברת הכנסת תמר זנברג.

פעילות פרלמנטרית זו כוללת בין הייתר השתתפות בוועדות הכנסת השונות הדנות בהסדרת התחום, ובייחוד הוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול [13] וכן ועדת הבריאות העבודה והרווחה [14][9][10][11], הוועדה לביקורת המדינה[12] וקריאה פומבית להפסקת אפליה זו ושיתוף קהילת המטופלים, הרופאים והקולות השונים בציבור בקביעת דרכי ומאפייני הסדרת התחום.

בתאריך 11 לדצמבר 2017 פרסמה תוכנית התחקרים על המשמר של תאגיד השידור כאן תחקיר[13] מדוע תקועה רפורמת הקנאביס.

הישגי העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1.הקמת השדולה לקנאביס רפואי, ברשות ח''כ שרן השכל

2.שינויים ברפורמת הקנאביס הרפואי של שר הבריאות

  • המשך הכללת תרפחות בחלוקה התרופה
  • מניעת תוכנית איחוד זני הקנאביס הרפואי

3.העלאת המודעות, בעזרת פעילות תקשורתית, ופרסום המידע

4. עזרה לנזקקים בקנאביס רפואי, מאז הקמת העמותה עשרות רבבות של מטופלים קיבלו את האישור לטיפול הרפואי בקנאביס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יחידת הקנאביס הרפואי (יק"ר)
  2. ^ אתה כבר לא מומחה
  3. ^ נקמת הרופא
  4. ^ נוהל-106
  5. ^ יהיה בסדר
  6. ^ גלי צהל עם דנה בר און
  7. ^ [1] אמנון לוי הפנים האמתיות של הקנאביס
  8. ^ [2] הוקטן מינונו התרופתי של חולה כאב שביקש הגדלה
  9. ^ [3] דנה בר און בכנסת החל מדקה 24:43
  10. ^ [4] גיל לוקסנבורג נואם בכנסת החל מדקה 55:12
  11. ^ [5] דנה בר און בכנסת החל מדקה 57:19
  12. ^ http://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/Pages/press04.07.17u.aspx
  13. ^ כאן 11 (2017-12-11), על המשמר | גראס רפואי - פרק 8, נבדק ב-2017-12-18