משתמש:Tarphon/דוד בר חיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דוד בר חיים - רב ופוסק

הרב דוד חנוך יצחק ב"ר חיים הוא מייסד וראש מכון שילה שבירושלים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב דוד חנוך יצחק ב"ר חיים נלד בשם דוד מנדל בעיר סידני באוסטרליה בכ״ו בִּשְׁבָט תש״כ (24 פברואר 1960).[1] . הרב בר חיים מעדיף את הטרמינולוגיה "יהודית הלכתית" מאשר יהדות אורתודוקסית לדעתו יהדות אורדוקסית היא במהותה תגובה ליהדות רפורמית שהתחילה במאה ה-19. התגובה הזאת בנויה על השקפה שכל שינוי ביהדות היא לא רצוי, רבל גם כאשר האי-מוכנות לשנות סותרת מקורות בתורה.

מכון שילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכון שילה מקדם לימוד תורה ופסיקת ההלכה על פי הגישה השיכלית, אפילו כאשר גישה זאת מתנגשת עם הגישה השמרנית והישיבתית המקובלת ברוב מוסדי התורה כיום. בנוסף מכון שילה מבקש בלימוד תורה ובפסיקת ההלכה להתקרב ככל האפשר להלכה והמנהגים כמו שהיו בארץ ישראל לפני שעובדות הסטוריות גרמו שמרכזי לימוד התורה עברו למקומות בגולה.

אכילת קטניות בפסח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מפסקי ההלכה הידועים של הרב בר חיים הנו שהוא התיר לכל תושבי ארץ ישראל לאכול קטניות בחג הפסח. לדעתו, מנהג זה נלד בגולה, ואין לו כל תפיסה בארץ ישראל. בנוסף בר חיים מדגיש שמעיקרה מנהג זה היה לו הרבה התנגדות, כפי שאפשר למצוא במקורות שונים.

נוסך ארץ ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מהמאמצים של בר חיים ומכון שילה הינו להחזיר לשימוש רת הנוסך המקורי שהיה בארץ ישראל. נוסך זה עוד היה קיים עד ימי הביניים בקהילות ארץ-ישראליות במצרים. הרב מדגיש בשיעוריו שחשוב בעניני תפילה להבחין בין העיקר והתפל, שעדיף מעט בכוונה מאשר הרבה בלא כוונה, וגם שמותר לאדם נוסחאות מיום ליום, במיוחד כאשר זה מאפשר לבן אדם להתרכז ולכוון יותר בתפילתו.


ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%97_%D7%90%D7%A8%D7%A5_%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C


http://www.siddureretzisrael.com/

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]