משתמש:WikiJunkie/ויקיפדיה:נוהל "BRD" להשגת קונצנזוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה מכיל עצות שנכתבו על ידי עורכים שונים בויקיפדיה. על אף שהכתוב עשוי לייצג נורמות מקובלות שיש לפעול לפיהם, יש מקום לשיקול דעת בנושא והמשתמשים

מתבקשים לנהוג לפי השכל הישר. דף זה איננו דף מדיניות רשמי.

העקרונות של שיטת "BRD" להשגת קונצנזוס מודגשים על פני תרשים זרימה המתאר באופן אוטופי כיצד יש לפעול בעת מחלוקת בוויקיפדיה

נוהל "BRD" להשגת קונצנזוס (ראשי תיבות באנגלית: Bold, Revert, Discuss cycle) הוא נוהל פְּרוֹאַקְטִיבִי המסייע בחתירה להשגת קונצנזוס בכל מערכת ויקי בה עשויות להתפתח מחלוקות שמובילות לשחזורים ולמלחמות עריכה. ההקפדה על השימוש בנוהל זה בעת דיוני מחלוקת בוויקיפדיה עשוי להיות שימושי מאוד שכן הוא מסיים למקד את השיח בדיון על התוכן באופן שיאפשר להתקדם ולהגיע להסכמה ו/או פשרה כלשהי המוסכמת על שתי הצדדים אשר תאפשר לצדדים להתקדם ולהתמקד בפיתוח האנציקלופדיה עצמה. שימו לב כי יש להשתמש בזהירות רבה ובאופן דיפלומטי בפרוצדורה זו שכן ייתכנו מצבים בהם עורכים אחרים בוויקיפדיה יראו בניסיונות של אחרים להשתמש בפרוצדורה זו בתור אתגר במקום שיתמקדו בקיום של דיון על גיבוש הסכמה ו/או פשרה המבוססת על קונצנזוס בין הצדדים. בשל כך הקפידו להיות מתחשבים וסבלניים בעת השימוש בנוהל זה. נוהל זה עשוי להיות שימושי במיוחד כאשר ניסיונות אחרים ליישוב מחלוקות מתמשכות נכשלו.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הבעיה: עריכת ערך מסוים הפכה מסובכת למדיי, יותר מדי עורכים תקועים בדיון מחלוקת אשר מתמשך ללא הרף, ונדמה כי לא ניתן להתקדם לקראת הסכמה ו/או פשרה.
  • כיצד ממשיכים?: העורכים המעורבים בדיון המחלוקת מחוייבים על פי כללי ויקיפדיה לחתור לפשרה/הסכמה המוסכמת על רוב העורכים המשתתפים בדיון.

לרוב נוצרות מחלוקות על תוכן בוויקיפדיה לאחר שעורכים, אשר בעלי עניין רב בנושא שבמחלוקת, שמים לב לשינוי שאיננו מוצא חן בעיניהם משום שהערך נמצא ברשימת המעקב שלהם או שהם איתרו את השינוי בעת שעקבו אחר כלל השינויים האחרונים שבוצעו בוויקיפדיה באותה העת.

דיוני המחלוקת בוויקיפדיה הם עניין שבשגרה, עמם רוב המשתמשים נאלצים להתמודד בשלב זה או אחר. משום כך, בעת העריכה באתר חשוב תמיד להקפיד לפעול על פי ההנחיות והכללים הבאים:

  1. היו נועזים בעריכותיכם ובצעו את השינויים אשר נכון לעתה נראים בעיניכם כאופטימליים.
  2. צפו תמיד לכך שעורכים אחרים עשויים לשחזר את עריכותכם. מיד לאחר שמתבצע שחזור העורכים ששחזרו הנם הגורם היחיד אשר עמם עליכם להגיע להסכמה או פשרה במידת האפשר על מנת להמשיך ולפתח את החלקים שבמחלוקת (אלא אם כן ישתתפו בדיון עורכים נוספים).
  3. דונו בשינויים שאתם מעוניינים לבצע עם העורך ששיחזר, השתמשו בצורות אחרות של מנגנונים ליישוב מחלוקת במידת הצורך, וחתרו להשגת הסכמה או פשרה.

בשלב זה הכניסו לערך את השינויים אשר בעיניכם תואמים את הפשרה שהושגה בין הצדדים. תהליך זה יכול לחזור על עצמו מספר פעמים עד אשר שתי הצדדים המעורבים במחלוקת יהיו מרוצים מהתוצאה הסופית והמחלוקת תיפתר.

מהו נוהל "BRD" להשגת קונצנזוס, ומה הוא איננו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוהל "BRD" להשגת קונצנזוס הנו נוהל שימושי ביותר במקרים בהם קשה במיוחד להשיג קונצנזוס למחלוקות בוויקיפדיה. אף על פי כן, זכרו תמיד כי:

  • נוהל זה הנו הנחיה בלבד והוא איננו מחייב. כלומר, לא ניתן לדרוש מהעורכים האחרים בוויקיפדיה להשתמש בנוהל זה לצורך חתירה להשגת קונצנזוס במקרים של מחלוקות באתר.
  • האפשרות להשתמש בנוהל "BRD" איננה מהווה אמתלה לקיומו של מצב בו עורכים יבצעו שחזורים לעריכות טובות שבוצעו בתום לב רק משום שאינם אוהבים את השינויים. תמיד יש לבסס את השחזורים על המדיניות וההנחיות הקיימים בוויקיפדיה, או על השכל הישר.

על אף שקהילת ויקיפדיה קוראת למשתמשים להיות נועזים, כלומר לגלות תעוזה ואומץ, בעריכת ערכים, משמעות הדבר איננה כי מותר לעורכים בוויקיפדיה לבצע עריכות מגמתית מבלי להתחשב קונצנזוס הקיים בנושאים שבמחלוקת. נוהל "BRD" מסייע במיוחד לעורכים אשר בעלי הבנה טובה של הנושא שבמחלוקת, ומאפשרת להם לקדם הליך מהיר ואפקטיבי יותר של דיון וביצוע של שינויים בערכים בהם דיוני המחלוקת נתקעו ולא מתאפשר לעורכים להתקדם בפיתוח האנציקלופדיה.

לרוב רק העורכים המנוסים בוויקיפדיה נוטים להפיק את המירב מהשימוש בנוהל "BRD" שכן לרוב השימוש בנוהל זה דורש מיומנויות דיפלומטיה ומשום שלנוהל זו ישנו פוטנציאל רב להיכשל.

בעת השימוש בנוהל זה אתם עשויים לעורר התנגדות (ולעתים אף התנגדות עזה) מעורכים אחרים, ומשום כך יש להשתמש בטאקט רב, סבלנות וכבוד בעת ביצוע השינויים על מנת שלא תחריפו בטעות את המחלוקת.

מקרים בהם כדאי להשתמש בנוהל "BRD" להשגת קונצנזוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בנוהל "BRD" להשגת קונצנזוס יעיל במיוחד להשגת התקדמות כאשר כל הדרכים האחרות כשלו, כאשר שיתוף הפעולה עם הצד השני הגיע למבוי סתום וכאשר לא ברור יותר אם דיון המחלוקת שבדף השיחה יצליח להוביל להתקדמות כלשהי. דוגמאות בולטות למקרים בהם כדאי להשתמש בנוהל זה:

  • שתי הצדדים מנהלים מלחמת עריכות.
  • הדיון הגיע למבוי סתום מבלי שהצדדים הגיעו להסכמה כלשהי.
  • הדיון הפעיל בדף השיחה לא מוביל להתקדמות כלשהי.
  • ההשקפות שלכם שונות באופן משמעותי מההשקפות של הצד השני בנושא שבמחלוקת אשר הנו טעון רגשית.

באופן כללי, השימוש בנוהל "BRD" עשוי במידה רבה להיכשל כאשר:

  • ישנו קונצנזוס רחב בקרב כלל הקהילה הויקיפדית נגד השינוי הספציפי שאותו אתם מעוניינים לבצע.
  • כאשר הערך מוגן מפני עריכות.
  • כאשר הערך כפוף להגבלות אחרות כלשהן.
  • כאשר עורך יחיד משחזר באופן חוזר ונשנה את השינויים שביצעתם בערך מסוים משום שהוא מאמין שיש לו בעלות של הערך.
  • כאשר עורכים רבים מגלים התנגדות נחרצת לשינויים ומשחזרים באופן חוזר ונשנה את כל השינויים הנועזים מבלי לנסות ולחתור לפשרה בדף השיחה.

נוהל "BRD" יזכה להצלחה במיוחד במקרים בהם ...:

  • ... הקונצנזוס בקרב קבוצת עורכים המתנגדת לשינוי בדף השיחה שונה מהקונצנזוס הרחב הקיים בקהילה – במקרים אלו תוכלו לרוב ביתר קלות (במידה ותנהגו בנימוס) ליישם את השינוי שרציתם במידה ותיידעו בנימוס את העורכים האחרים כי יש לשנות את הטקסט הבעייתי באופן מיידי על מנת שיהיה תואם לקונצנזוס הרחב הקיים בקרב הקהילה הויקיפדית (לרוב קונצנזוס רחב מושג בעקבות דיון רחב היקף או בעקבות הצבעת מחיקה).
  • ... הצד המתנגד לשינוי לא בחן היטב את השינוי לפני שהחליט לשחזר אותו ועל כן ישנה סבירות רבה יותר כי ישנה את דעתו לאחר דיון ובחינה לעומק של הנושא.
  • ... העורך אשר הביע התנגדות לשינוי ביצע את השחזור לפני שניסה להשתמש בהגיון או לפני שניסה לנהל משא ומתן בכדי להגיע להסכמה/פשרה.

טקטיקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת השימוש בנוהל "BRD" בדרך כלל התהליך המלווה בשימוש בנוהל מוביל לכך שעורכים אחרים בוויקיפדיה אשר בעלי עניין בערך המסוים שבמחלוקת (לרוב משום שהוא נמצא ברשימת המעקב שלהם) יצטרפו לדיון המחלוקת.

לאחר שעורך משחזר את השינוי שלכם, וכתוצאה מכך למעשה נוקט בעמדה לפיה הגרסה שהייתה הקיימת עד כה (אשר לעתים מכונה גם "הגרסה היציבה") תהיה זו שתוצג לאלתר, ניתן ורצוי לחתור להשגת הסכמה/פשרה מול עורך יחיד זה מבלי להשיג קונצנזוס נרחב בקרב קבוצת עורכים גדולה. בעת שתבצעו את התהליך הכרוך בנוהל "BRD" מספר פעמים, עשויים להצטרף לדיון על הנושא שבמחלוקת עורכים נוספים. בסופו של דבר יש לחתור להשגת הסכמה כללית לשינויים בקרב רוב הצדדים המעורבים בדיון. בשל כך, נוהל "BRD" מסייע לרוב בקידום תהליך לקדם תהליך פְּרוֹאַקְטִיבִי המסייע בחתירה לקונצנזוס בין הצדדים במקרים בהם הדיונים נתקעו ונדמה היה כי בלתי אפשרי לחזור ולפתח את הערך שבמחלוקת באופן שיתופי.

לעתים רבות, כאשר משתמשים מבצעים את שלבי נוהל "BRD" במשך מספר פעמים בניסיון להגיע לפשרה או הסכמה ולאחר שמשתמשים רבים נוספים הצטרפו לדון בנושא שבמחלוקת, העורכים ששיחזרו בתחילה את השינויים שביצעתם לעתים רבות יחליטו להרפות ויהיו מוכנים להגיע לפשרה אשר תוביל לסיום המחלוקת.

פירוט השלבים של נוהל "BRD"[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן פירוט של כל השלבים בתהליך נוהל "BRD" בתוספת עצות שחשוב להקפיד עליהם:

היו נועזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הישארו ממוקדים: הקפידו לבצע רק את השינויים אשר לפי שיקול דעתכם נחוצים לערך. שינויים נועזים בערכים אינם בהכרח חייבים להיות בעלי היקף גדול – להפך, לעתים רבות שינויים מעוררי מחלוקת קטנים וממוקדים, עשויים להתקבל ביתר קלות בסופו של התהליך (במתכונות זו או אחרת) לעומת שינויים נועזים מעוררי מחלוקת בהיקף גדול.
  • השתדלו בו זמנית גם לבצע את השינוי וגם להסביר מדוע פעלתם באופן זה: אנשים רבים יבצעו קודם עריכה, ורק לאחר מכן יסבירו מדוע פעלו באופן זה בדף השיחה של הערך. לעתים רבות יהיו עורכים שישימו לב לשינויים הללו וישחזרו את השינויים לפני שאפילו הספקתם לספק בדף השיחה הסבר לשינוי מעורר המחלוקת. על מנת לנסות למנוע מצב זה, השתדלו קודם לציין על כוונתכם לבצע עריכות מסוימות שעשויות להיות מעוררות מחלוקת בדף השיחה, ובאופן מיידי לאחר מכן בצעו את העריכות עצמם (במידה ואתם יכולים לעשות כן, לעתים עדיף אף לשמור את השינויים בדף השיחה ובערך עצמו בו זמנית). בדרך זו, ההסבר שלכם כבר יהיה מול עיני הצד השני עוד לפני שהחליט לשחזר אתכם, ואולי בשל כך יבחר לקיים דיון על הנושא שבמחלוקת במקום לנהל מלחמת עריכות. אל תהססו ותתמהמהו במתן תגובה עניינית מיד לאחר שנוצרת מחלוקת, שכן ויקיפדים מסוימים עשויים להניח או לטעון כי בשל כך ישנה סבירות רבה שלא פעלתם בתום לב.
  • צפו להתנגדות עזה – אשר עשויה לעתים אף להיות עוינת: במידה ותקיימו נוהל זה במידה רבה של דיוק והקפדה באופן חוזר ונשנה, לרוב הצד השני יסכים להגיע לפשרה ו/או הסכמה. במידה ותבצעו נוהל זה באופן פחות ממושלם, אתם עשויים במקרים מסוימים לגרום לכעס בקרב הצד השני. במידה ולא תבצעו את הנוהל באופן נכון כלל, הצד השני עשוי לשנוא אותם והמחלוקת עשויה להחריף.

השינוי שביצעתם משוחזר על ידי משתמש אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • העדיפו תמיד לבצע שינויים נועזים משלכם במידה ואתם יכולים במקום לשחזר עריכותיהם של אחרים: במידה ואינכם מסכימים עם שינוי מסוים שבוצע אך אתם רואים דרך אפשרית לשדרג את התוספת הבעייתית במקום למחוק אותה, עשו כן. בתגובה לכך, לעתים רבות הצד השני עשוי להגיב בשדרוג של התוספות שלכם - בשל כך, מוטב תמיד להגיע להסכמה/פשרה בדף השיחה ולהימנע ככל הניתן מלהגיע למצב זה שכן מלחמת תוספות ושדרוגים מסוג זה עשויה להיות מתמשכת, מתישה ועשויה לעתים אף להחריף את המחלוקת.
  • לעתים שחזור של שינוי מבוצע משום שהשינוי שביצעתם לא תאם את הקונצנזוס שהושג בעבר בנושא שבמחלוקת: במקרה זה עברו לשלב הבא בתהליך זה והשתתפו בדיון על הנושא שבמחלוקת וחתרו להשגת קונצנזוס חדש.
  • מלחמות עריכה לא מסייעות לגבש קונצנזוס: הקפידו להימנע מלשחזר שיחזורים. במקום זאת, פנו לדף השיחה על מנת להבין מדוע שוחזרתם, או שלחלופין תנסו לקיים דיון מנומס בניסיון לגרום להעורך ששיחזר להבין את עמדתכם ולבטל לחלוטין את השחזור ו/או שיחזיר גרסה משלו של החלק שהוסר אשר תכלול את השינויים שנחוצים בעיניו. במידה ויש רצון טוב בקרב הצד השני, תמיד תוכלו לאחר מכן לדון בהבדלים שבין הגרסה שלו לשלכם ולנסות בדרך זו למצוא ניסוח שיהיה מוסכם על שתי הצדדים.

חתרו להשגת הסכמה/פשרה לשינויים עתידיים בערך שבמחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הקפידו לפעול על פי כללי ההתנהגות המקובלים בין חברי הקהילה וההנחיות בדבר התנהגות בכבוד ובנימוס בוויקיפדיה: הדרך הקלה ביותר להסלמת המחלוקת וליצירת מצב בלתי ניתן לגישור הנה תגובה לא מנומסת כאשר בעת שמתחילה מחלוקת בוויקיפדיה. הקפידו להיות "המבוגר האחראי" בדיון שבמחלוקת ובכך תגדילו את הסיכויים שהצד השני במחלוקת יבחר בסופו של דבר לפעול באופן זהה ולחתור ליישוב המחלוקת.
  • בעת קיום הדיון, השתדלו להגיב באופן ענייני רק במידת הצורך על מנת שהדיון ימשיך לאורך כל העת להתמקד בשורש המחלוקת. הישארו ממוקדים בשורש המחלוקת והשתדלו למעט בתגובות ככל הניתן ולהגיב באופן ענייני רק במידת הצורך על מנת לחתור לעבר השגת קונצזוס ועל מנת שהדיון לא יאבד מיקוד ויגווע. במידה והדיון גווע ולא הושגה שום הסכמה, תמיד תוכלו לחזור בעתיד אל הערך שבמחלוקת, על ידי ביצוע עריכה נועזה חדשה במועד מאוחר בעתיד, אשר לרוב יוביל לכך שכל אותם בעלי העניין שהשתתפו במקור בדיון ו/או בעלי עניין אחרים, ידונו מחדש בנושא שבמחלוקת.
  • תמיד ניתן יהיה לנסות לגבש קונצנזוס מחודש לחלקים במחלוקת שהושג עליהם קונצנזוס בעבר במהלך דיונים מחודשים לנושאים שבמחלוקת, לעתים רבות להתגבש קונצנזוס חדש בקרב המשתתפים בדיון שמאפשר הוספת שינויים לערכים שלא תאמו את הקונצנזוס שהיה קיים בעבר בקרב הקהילה הויקיפדית או בקרב בעלי העניין אשר השתתפו בדיון.
  • "החזרה לגרסה היציבה" איננה סיבה מוצדקת להשארת שחזור ולמניעה מהעורכים להשתתף בדיון מחודש על הקונצנזוס סביב הנושא שבמחלוקת: לעתים רבות משתמשים עשויים להסתמך על טענה זו כאמתלה להשארת המצב כפי שהוא. מותר לכם לחלוק על הקונצנזוס שהושג בעבר. בשל כך, אינכם מחויבים לסגת מהנושא שבמחלוקת באופן מיידי כאשר מושמעת טענה זו. במקום זאת:
  • הייו קשובים לטענות שהועלו על ידי הצד השני: השתדלו להבין ככל הניתן את עמדת הצד השני. במידה ואינכם קשובים לעמדת הצד השני ואינכם מנסים לחתור לקונצנזוס – אתם מבזבזים את הזמן של כולם.
  • הייו מוכנים להתפשר: במידה ואתם גורמים למישהו לקבל את השינויים שלכם תוך כדי שימוש בטקטיקת הפחדה או טקטיקות פסולות אחרות, אינכם מתמקדים בגיבוש קונצנזוס אלא ביצירת אויבים. כאשר אתם מעוניינים שהצד השני יקבל את השינויים שביצעתם, לעתים רבות אין מנוס מלמצוא פשרה שתהיה מוסכמת על שתי הצדדים.
  • השתתפו בדיון בנושא שבמחלוקת בדף השיחה: קיימו דיון מנומס ומכובד על הנושא שבמחלוקת בדף השיחה של הערך שבמחלוקת (המקום המועדף לעשות כן) או בדף השיחה של המשתמש ששיחזר. זהו מרכיב מרכזי וחיוני לפרוצדורה זו – לא ניתן לחתור לקונצנזוס מבלי לעשות כן.

היו נועזים (בשנית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אפשרו לצד השני לשלב בערך את השינויים המוסכמים עד כה על שתי הצדדים. ייתכן והם אינם מעוניינים לעשות כן, אף על פי כן, העדיפו תמיד להציע להם לעשות כן לפני שתשלבו בעצמכם את התוספות שבעינכם תואמות את ההסכמה שהושגה בין הצדדים. השתדלו לפעול באופן זה שכן ההצעה לבדה תעיד על הֵעָנוּת ומתן כבוד, ועל כן דרך זו עשויה לסייע רבות בקידום יישוב המחלוקת. במידה והם נענים לבקשתכם, היסטוריית השינויים של הערך תעיד על כך שהם הסכימו בבירור לפשרות הללו, וכמו כן בכך תאפשרו גם לצדק השני לקבוע את הניסוח המדויק של השינויים המוסכמים עד כה על שתי הצדדים (ובכך תמנע מלבצע בטעות שינוי אשא יהיה שונה מזה שאליו ציפו).
  • צפו לכך שגרסה זו לא תהיה הגרסה הסופית. אינכם חייבים להגיע למצב האופטימלי בעריכה אחת בלבד. במידה ואינכם יכולים למצוא הסכמה על חלקים מסוימים בשלב זה, בצעו קודם כל את השינויים שעליהם הושגה הסכמה עד כה והמתינו זמן. קבלת השינוי החלקי בקרב הקהילה הויקיפדית יאפשר ליצור בסיס חדש אשר עליו בהמשך תוכלו להמשיך ולפתח את התוכן של הערך. כמו כן, לאחר שהושג קונצנזוס, לעתים רבות תמצאו כי לאחר חלוף זמן יהיה לכם קל יותר להוביל לשינויים נוספים בערך, או לחלופין, אתם עשויים להחליט כי הושגה פשרה סבירה בין הצדדים ובשל כך אין צורך להמשיך ולחתור להוספת חלקים נוספים שעשויים לעורר מחלוקת.

מצב בו מתקיימת מלחמת עריכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אין לקיים מלחמת עריכות. קיומו של דיון וחתירה לעבר קונצנזוס חייבים להתרחש לפני שאתם חוזרים לקיים את כל שלבי נוהל "BRD" להשגת קונצנזוס. במידה ותדלגו על חלק הדיון, ולאחר מכן תערכו שחזור, שחזור זה עשוי להיחשב לפעולה עוינת מסוג מלחמת עריכה – פעולה אשר יכולה לעתים רבות לסבך אותכם ואף להוביל לחסימתכם. המטרה היא למצוא קונצנזוס ולא לכפות את דעתכם על עורכים אחרים.
  • עם זאת, אל תתקעו בדיון מתמשך שלא מתקדם כלל. נסה במקום זאת להוביל את הדיון למצב בו יתווספו לערך, לאחר משך זמן סביר (רצוי תוך מקסימום 24 שעות), תוספות חדשות המבוססות על הסכמה כלשהי שהושגה בדיון. יש להעדיף תמיד יצירת מצב בו המשתתפים בדיון מציעים בכל פעם ניסוחים שונים על מנת לגשר על הפערים הקיימים בכדי ולמצור את הניסוח הטוב ביותר המוסכם על שתי הצדדים.

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כאשר הבעיה שבמחלוקת כבר נמצאת בדיון או נדונה בעת האחרונה, העורכים עשויים להיפגע במידה ותתעלמו לחלוטין מהדיונים הקודמים בנושא שבמחלוקת, במיוחד במקרים בהם אתם מבצעים שינוי של הגרסה הנוכחית וה"יציבה" שמתבססת על הקונצנזוס שהושג לאחר דיון ממושך וארוך, לגרסה ישנה ו/או מוסיפים שינויים המנוגדים לקונצנזוס שהושג. התעלמות מהקונצנזוס שהושג בעבר היר גישה לא חכמה!
  • שימו לב כי בשל מדיניות של ויקיפדיה אשר מחייבת את כלל העורכים לחתור להשגת קונצזוס, לעתים התהליך של שיטת "BRD" להשגת קונצנזוס לעתים רבות מתרחש באופן טבעי בדיונים בוויקיפדיה מבלי שהמשתמשים מודעים לכך כלל. במידה שאתם מרגשים בזמן נתון כי אינכם מוכנים באותה העת להיות שותפים פעילים בתהליך זה, לעתים רבות מומלץ להתרחק מוויקיפדיה לזמן מה ולחזור לוויקיפדיה ולדיון שבמחלוקת כאשר אתם מוכנים לכך – אין שום סיבה להיכנס ללחץ ו/או להזדרז להגיב בעת שעולה מחלוקת. תמיד תוכלו לחזור במועד מאוחר יותר. כאשר יהיה לכם את האנרגיה ואת הזמן לכך, היעזרו בעצות שבדף זה על מנת לחתור ליישוב המחלוקת ולאחר מכן להמשיך לפתח את האחר על פי ההסכמה/פשרה שהושגה.
  • במידה ותנסו לפעול על פי עקרונות שיטת "BRD" פעמיים או יותר ברצף מבלי שהושגה הסכמה/פשרה כלשהי מול המשתמש המתנגד או מול קבוצת המשתמשים המשתתפת בדיון, אתם עשויים להסתכן בהפרת העיקרון של השגת הקונצנזוס, ובשל כך אתם עלולים בסופו של דבר לחזור לעריכת מלחמת עריכה. הקפידו במקום זאת וודאו כי אתם פועלים באופן התואם את העקרונות של השגת הקונצנזוס והשתדלו שלא למהר יתר המידה באופן אשר רק יחריף את המחלוקת.