משתמש:WikiJunkie/פר גסל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פר הוקון גסל (בשוודית: Per Håkan Gessle; נולד ב-12 בינואר 1959) הוא זמר, כותב שירים וגיטריסט שוודי. הוא נודע במיוחד על חלקו בלהקת הפופ רוק השוודית רוקסט, אותה הוא הקים יחד עם מארי פרדריקסון ב-1986 ואשר פורקה בעקבות מותה ב-2019. הלהקה זכתה להצלחה בינלאומית עצומה בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90 עם אלבומם Look Sharp! שיצא ב-1988 ואלבומם Joyride שיצא ב-1991, אשר הכילו שירים שכיכבו במקום הראשון במצעד הפזמונים האמריקני ארבע פעמים, ומתוכם הצליח במיוחד השיר " It Must Have Been Love " שנכלל גם בפסקול הסרט אישה יפה. לפני הקמתה של להקת רוקסט הייתה לגסל קריירה מצליחה בשוודיה כסולן של להקת יילנה טיידר אשר הוציאה שלושה אלבומים שהגיעו למקום הראשון במצעדי האלבומים של שוודיה בתחילת שנות ה-80, אך הלהקה התפרקה זמן קצר לאחר אלבומה הרביעי, The Heartland Café, שיצא בשנת 1984.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1


בשנת 2004 גסל ולהקת יילנה טיידר התאחדו לרגל 25 שנים לייסוד הלהקה, ובאותה ההזדמנות ההלהקה הוציאה את האלבום "Finn 5 fel!" אשר היה האלבום הראשון מזה 20 שנה, וכמו גם ערכה סבב הופעות בשוודיה במהלכו הם ניגנו בפני קרוב לחצי מיליון מעריצים.

בשנת 2005 גסל הוציא את אלבום הסולו "Son of a Plumber" שהכיל שירים באנגלית ומספר שיתופי פעולה עם אמנים שוודים אחרים בהם ינס יאנסון, יוספסון ולונדקוויסט. האלבום, אשר יצא בנובמבר 2005, הכיל גם שיר שהוקדש לאביו, אשר היה שרברב. ביוני 2007 גסל הוציא אלבום סולו נוסף בשוודית בשם "En händig man". באוקטובר 2007 פירסם ספר אוטוביוגרפי.

הופעה של להקת רוקסט באמסטרדם, מאי 2009

אלבום הסולו השביעי של גסל "Party Crasher", אשר היה האלבום השלישי שלו בשפה האנגלית, יצא לקראת סוף שנת 2008. באותה התקופה גסל החל את סבב ההופעות של האלבום ופרדריקסון, אשר מצבה הבריאותי בנתיים השתפר באופן ניכר, הצטרפה לשתיים מההופעות באמסטרדם ובסטוקהולם. זו היתה הפעם הראשונה מזה שמונה שנים שהם הופיעו יחד על אותה הבמה. בעקבות הופעת האורח של פרדריקסון באמסטרדם, רוקסט החלה שוב לבצע הופעות חיות בין השנים 2009 עד 2012 אשר במסגרתם הם ביצעו מעל למאה הופעות בכל ששת היבשות. בקיץ 2013 להקת יילנה טידר התאחדה שוב וערכה 20 הופעות ברחבי שוודיה.

לאחר שסבב ההופעות העולמי של להקת רוקסט הסתיים ב-2015 גסל חזרר להתמקד בקריירת הסולו והוציא במהלך השנים הבאות שלושה אלבומי סולו - את האלבום "En vacker natt" במהלך שנת 2017, את האלבום "En vacker dag" במהלך שנת 2017, ואת האלבום "Small Town Talk" במהלך שנת 2018. כל שלושת האלבומים הוקלטו בנאשוויל. האלבומים כללו שיתופי פעולה עם מוזיקאים מקומיים בהם דן דוגמור, סטיוארט דאנקן ומיקי רפאל.

ב-2016 גסל הוציא מספר סינגלים תחת שם הבמה הבדוי Mono Mind, אשר נכללו בהמשך באלבום האולפן "Mind Control" שיצא ב-2019. ביוני 2022 גסל הוציא סינגל בשם "The Loneliest Girl In The World" תחת שם הבמה PG רוקסט. הסינגל היה הסינגל הראשון מתוך אלבום האולפן Pop-up Dynamo שיצא בשנת 2023 וכלל שיתופי פעולה עם המוזיקאים שנוהגים להופיע עם גסל בהופעות החיות של רוקסט.



דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:זמרי פופ שוודים]] [[קטגוריה:ילידי 1959]]