משתמש:Yanay/פירוש חלומות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פירוש חלום הינה דרך לנסות להבין איזה מסר התת-מודע שלנו מנסה להעביר לנו דרך החלום שחלמנו. אנשים שונים יכולים לשייך פירוש חלום לענפים שונים בחיי היומיום של האדם כמו פסיכולוגיה או דת. פירוש חלום עצמו הינו יחודי לכול אדם, כלומר שכול אדם יכול לפרש חלום שחלם, או חלום שאדם אחר חלם באופן שונה לחלוטין. לדוגמא: אדם א' חלם שאימו מתה. אותו אדם יפרש חלום זה כרמז לכך שאימו חולה אך לא מספרת לו. אדם ב' יגיד שחלום זה אומר שאדם א' מאוד דואג לגבי אימו ולא בהכרח בתחום הבריאותי אלא בתחום כמו: כלכלה, חברה או משפחה. אדם ג' יגיד שלאדם א' יש חרדה מפני פרידה (לא בהכרח פרידה כמו מוות, אלא פרידה זמנית) מפני אנשים חשובים בחייו, וכך האלה.

חיים ומוות בחלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב, כשאדם מסויים חולם על מוות, הוא נבהל. הסיבה לכך היא שהוא חושש שמישהו ימות בקרוב. חשוב לציין שכמעט בכול אמונה דתית חלום על מוות אינו סממן מקדים למוות במציאות וישנן דתות (כמו היהדות) שבהן החלום מציין שאותו אדם שמת בחלום יחיה עוד שנים רבות. מבחינה חילונית, אין הוכחה מדעית שלמוח שלנו יש השפעה ישירה על העולם (כלומר מה שאנחנו חושבים לא בהכרח יקרה). לכן אם חלמנו על מוות בתאונה או על רצח, אין סיבה מדעית שחלומנו ישפיע על הקורה במציאות. דבר נוסף הוא שברוב החלומות, מוות אינו מתפרש כמוות, אלא כפחד. עוד מתחילת האבולוציה, יצורים חיים פחדו. הסיבה לאינסטינקט בסיסי זה הייתה אחת ויחידה: להישאר בחיים. בעצם כול פעם שאותם יצורים פחדו הייתה במצב שגופם אותת להם אותות מצוקה, כלומר כאשר היו בסכנת חיים. אינסטינקט בסיסי זה נשמר במשך שנים על גבי שנים והפך לחלק בסיסי מרוב צורות החיים המוכרות על פני כדור הארץ, כולל את בני האדם. זאת בעצם הסיבה שחלומות על מוות מסמלים בעצם פחד כולשהו (שתלוי בשאר החלום). חיים כמו כן מסמלים לנו תקווה,חופש או תשובה לפחדים שלנו או יותר נכון, דרך להתמודד עם הפחדים שלנו.

אנשים מוכרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט בכול חלום מופיע פרצוף מוכר, קול ששייך לאדם אותו אתה מכיר, שם של מכר וכו... כאשר אנו פוגשים בהיזכור לאדם מוכר בזמן החלום, דבר זה אינו בהכרח אומר שהתת-מודע שלנו מנסה להעביר לנו מסר שקשור באותו אדם, היזכור זה גם יכול לסמל משהו אחר. לדוגמא: ישנו אדם שכאשר אני רואה אותו, או נזכר בו, אני חושב באופן ישיר על משקפיו. לילה אחד אני חולם שאותו אדם מת. יכול להיות שפירושו של חלום זה הוא שאני בסך הכול פוחד שהצטרך להרכיב משקפיים, או אם יש לי משקפיים, שאני פוחד מתגובת החברה למראה המשקפיים שלי. כמובן ששוב, אותו חלום יכול להתפרש באין-סוף פירושים וזוהי רק דוגמא להמחשה.

חפצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם אנשים שאומרים שלכול חפץ ישנה משמעות אחת או קבוצה מסויימת של משמעויות. אחרים טוענים שכול חפץ יכול לסמן דבר שונה לכול אדם. לפי חלוצים בתחום הפסיכואנליזה, הדרך לבדוק מהו הדבר אותו החפץ מסמן עבור אדם מסויים היא פשוט שאותו אדם יחשוב על אותו חפץ ויבחן את הדבר הראשון שעולה לו בראש. לדוגמא: בחלומי הופיע משום מה מאוורר, כאשר התעוררתי, לפתע נזכרתי במאוורר. חשבתי עליו והדבר הראשון שעלה לי בראש היא תנועה סיבובית. פתאום ניזכרתי שבעוד יומיים יהיה לי מבחן בפיסיקה והנושא החלש ביותר שלי הוא תנועה סיבובית. כלומר התת-מודע שלי בעצם הודיע לי שאני צריך להתחיל ללמוד למבחן לפיסיקה ובעיקר על תנועה סיבובית, משום שזהו החומר שאני חלש בו.

קשר למציאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת לפרש חלום, פסיכואנליטיקאים להסתמך על המציאות. חיי היומיום הם אלו שבעצם משפיעים על החלומות שלנו ולכן הדרך הטובה ביותר לפרש את החלום היא כול הזמן לבדוק "מה זה מזכיר לי?", שזואי שאלת מפתח בתחום הפסיכואנליזה. פסיכואנליטיקאים אינם משתמשים בחלום ככלי להכיר את האדם אלא משתמשים בפרטים מחיי האדם כדי לפרש את החלום וכך לנתח את מצבו הפסיכולוגי.

חלום שזוכרים אינו מושלם[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד כמה שידוע היום, אדם ממוצע חולם בין 6 ל-8 חלומות בלילה. מתוך כול אלו אנו זוכרים רק את אותם חלומות שבהם התעוררנו באמצע. כלומר רק את החלומות שהופרעו באמצע על ידי גורם בחלום או גורם חיצוני (דוגמאות לגורם בחלום: פחד,הנאה. דוגמא לגורם חיצוני: כאב) ולא הושלמו אפשר לזכור ולפרש. כלומר קיימת בעיה: החלום היחיד אותו אפשר לפרש, אינו הושלם, ומכאן שאותו מסר שהתת-מודע ניסה להעביר לנו לא הועבר במלואו. כלומר אין דרך להבין באמת מה התת-מודע שלנו רוצה להעביר לנו.

סיכום דבר/המלצת השף[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש אינו יודע מדוע אנו חולמים, איש אינו יודע כיצד לגמרי לשלוט בחלום, אך דבר אחד בטוח: החלומות שלנו מספרים לנו על עצמנו, על הפחדים שלנו, על הרצונות שלנו, על התאוות שלנו. אם נידע איך לקרוא אותם יותר טוב, אולי נוכל להכיר יותר טוב את עצמו ובכך להיות מאושרים יותר. ולכן אל תשכחו, החלומות שלכם הם אינם דברים שאתם צרכים להתעלם מהם או להסתיר אותם מעצמכם. כול יום, ברגע שאתם קמים, כתבו את כול הדברים, אפילו הקטנים ביותר שאתם זוכרים מהחלום שלכם. במהלך היום, קחו לעצמכם זמן מסויים וחשבו עליו ועל המסרים שבו. זה יכול רק לעזור לכם לגלות עוד על עצמכם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]