משתמש:Yishayz/חוק ההסדרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הצעת חוק ההסדרה, הינה הצעת חוק פרטית אשר נועדה להסדיר את מעמדם של מספר ישובים ביהודה ושומרון אשר הוקמו על קרקעות החשודות כקרקעות בבעלות פלסטינית פרטית או שהוכחו ככאלה, או שלחילופין נבנו על קרקעות נטושות אשר קיים חשש לגביהן כי יוכח כי בעליהן הינן תושבים פלסטינים פרטיים. ההצעה קובעת כי בעליהם של קרקעות שעליהם נבנו הישובים המוסדרים ואשר הוכיחו את בעלותם על הקרקע יפוצו בשטחי קרקע קרובים למגוריהם הזהים בגודלם ובערכם לשטחים אשר הופקעו מידם וכן לפיצוי כספי בערך של חמישים אחוז מן הקרקע שהופקעה ומנגד יוסדר מעמדם של אותם ישובים. במסגרת ההצעה נקבע כי מבנים שהוקמו ביישוב מוסדר עד ל1 בינואר 2012 לא יהרסו אלא יוסדרו. הצעת החוק חלה על ישובים שיוגדרו כ"ישובים מוסדרים" אשר כוללים את הישובים מגרון, גבעת אסף, עמונה, ואת שכונת גבעת האולפנה בבית אל.

רקע לחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 קבע בג"ץ בעתירה שהוגשה לפניו כי על המדינה לפנות את תושבי הישוב מגרון אשר הוקם על קרקע החשודה כקרקע בבעלות פלסטינית פרטית, ולהרוס את הבתים שנבנו על הקרקע. בעתירה אחרת הורה בג"ץ לפנות מספר בתים בשכונת גבעת האולפנה שבבית אל ולהרוס אותם היות והוקמו על קרקע החשודה בבעלות פלסטינית פרטית. בשני המקרים מתנהלים דיונים לגבי בעלות הקרקע בערכאות נמוכות יותר, דיונים שטרם הסתיימו בטרם החלטת בג"ץ אולם לפחות במקרה גבעת האולפנה הרי שרישומי הטאבו מצביעים כי הקרקע הינה בבעלות פלסטינית פרטית.

הצידוק לטענת חברי הכנסת שהעלו את הצעת החוק זאת הוא בכך שרשויות המדינה בשלטון המרכזי היו שותפות במישרין ובעקיפין להקמת וביסוס הישובים ובמימונם, וכי אצל המתיישבים אשר פעלו מתום לב ושלא היו מודעים עובדת הבעלות הפרטית על הקרקע נוצרה תחושה כי מדובר ביישובים נורמאליים לכל דבר ועניין וכי העיכובים בהסדרתם התכנונית הם עיכובים טכניים שמקורם בחשבונות מדיניים ופוליטיים והשלמת הליכי התכנון וההסדרה היא רק עניין של זמן.

הצעת החוק הוגשה לראשונה באופן פרטי ב 30 באפריל 2012 על ידי שבעה עשר חברי כנסת מהסיעות הליכוד, קדימה, ש"ס, הבית היהודי, האיחוד הלאומי, ויהדות התורה. הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת זבולון אורלב, על ידי חבר הכנסת יעקב כץ ועל ידי חברת הכנסת מירי רגב.

למעשה הצעת חוק זאת נועדה לעקוף את החלטות בג"ץ שקבעו כי יש לפנות את התושבים ולהרוס את היישובים והבתים, ולהוות תקדים ראשון לחקיקה מסוג זה.

הצבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצעת החוק הייתה אמורה לעלות להצבעה בקריאה טרומית מספר פעמים, אולם נדחתה בכל פעם מחדש. באחת הפעמים ההצבעה נדחתה מספר דקות לפני ההצבעה, לבקשת חבר הכנסת יעקב כץ בשל בקשה וסיכום שהגיע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. ב 1 ביוני 2012 הודיע נתניהו על כוונתו לפנות את שכונת גבעת האולפנה ולכן הועלתה הצעת החוק פעם נוספת. ההצבעה על החוק במליאת הכנסת אמורה להיערך ב6 ביוני 2012.