משתמש:Yoav Ben-Dror

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכוכב KELT-9B(באדום) מקיף את השמש שלו: HD19568ׁ(בכחול/לבן)

KELT-9B הוא הענק הגז האקסופלנטרי החם ביותר שידוע לאדם, בן יותר מ300 מיליון שנים, עם טמפרטורה ממוצעת של בין 4050 עד 4600 קלווין, מה שהופך אותו לחם יותר מכוכבים מסוג –M ומהרבה כוכבים מסוג K-. הוא סובב כוכב שנקרא: HD 19568, הוא כוכב-לכת מסוג-B הנמצא ברצף ראשי שלו, ושוכן בערך 620 שנות אור מכדור הארץ.



שגיאות פרמטריות בתבנית:גוף פלנטרי

פרמטרים [ מרחק בשנות אור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קלט9ב(KELT-9B) KELT-9B ONLY
[[1]]
קלט-9ב, אנימציה
כוכב האם
כוכב אם השמש
מידע כללי
סוג כוכב לכת
קטגוריה ענק גזים
תאריך גילוי 2018-08-18
מאפיינים מסלוליים
מהירות מסלולית
 ‑ ממוצעת לא ידוע ק"מ/שנייה
 ‑ מקסימלית לא ידוע ק"מ/שנייה
 ‑ מינימלית לא ידוע ק"מ/שנייה
מספר ירחים אין
מאפיינים פיזיים
שטח פנים 34.16E10 קמ"ר
מסה ‎1.899×1027ק"ג
צפיפות ממוצעת 0.663 גרם/סמ"ק
תאוצת הכובד בקו המשווה לא ידוע מטר/שנייה2
זמן סיבוב עצמי KELT-9B לא מסתובב סביב עצמו, ולכן צד אחד תמיד פונה לשמש שלו וצד אחד אף פעם לא פונה לשמש ימים
טמפרטורה מינימלית 4000 קלווין K
טמפרטורה מקסימלית 4600 קלווין K
טמפרטורה ממוצעת 4050 קלווין K



היסטורית כוכב הלכת:[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובר בענק גז פי 2.8 מסיבי יותר מצדק אבל צפיפותו רק חצי מזו של צדק. זאת מכיוון שהקרינה הקיצונית מן הכוכב המארח שלו גרמה לאטמוספירה שלו להתנפח. לפי החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Nature, הסיבה לרדיוס המנופח היא התנפחות האטמוספרה של KELT-9b. החוקרים מעריכים שהקרינה בצדו המואר של KELT-9b אינה מאפשרת את התגבשותן של מולקולות כמו מים, פחמן דו-חמצני ומתאן – ואילו בצדו האפל המולקולות הללו מתפרקות עד מהרה. כוכבי לכת נעים, כמו כוכב KELT-9b, אינם מזוהים בדרך כלל במסלול של כוכבים חמים. בנקודת התייחסות, רק שישה כוכבים מסוג A היו ידועים ככוכבי לכת לפני גילוי KELT-9b (כוכב WASP-9b מסוג A עם טמפרטורה של 7430 K היה בעל הטמפרטורה הגבוהה ביותר לפני גילוי הכוכב שהוכרז בשנת 2017). באופן עקרוני, הטמפרטורה של כוכב תלויה במרחק שלו מכוכב אחר שבוער – במקרה שלנו, זה השמש. מהבחינה הזאת, יום נורמלי על כוכב חמה, שנמצא במרחק יריקה של 57.9 מיליון ק"מ מהשמש, יהיה 430 מעלות צלסיוס ביום – שזה חם, אפילו בקנה מידה ישראלי. למרות זאת, ישנם מקומות חמים יותר. כוכב הלכת KELT-9B מגיע לטמפרטורות של למעלה מ-4,300 מעלות וזה בגלל שהשמש שלו (הכוכב HD 195689) בוערת בטמפרטורות של 10,000 מעלות – פי שתיים מהשמש שלנו. מעבר לזה, הוא גם הרבה יותר קרוב לשמש שלו, בהשוואה לכוכב חמה. כתוצאה מכך, ככל שהזמן חולף KELT-9b הולך ונעלם. ככה שכנראה לא יהיה זמן לקפוץ לבקר. הקרבה הקיצונית לשמש גורמת לו להקפה סינכרונית (Tidal Locking), כך ש-KELT-9b תמיד פונה עם צדו האחד לשמש, בדומה לאופן שבו הירח מקיף את הארץ. ואילו השמש המדוברת, KELT-9b, היא שמש מסוג A – פי שניים יותר גדולה ופי שניים יותר חמה מהשמש שלנו.

סוף חייו:[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיום הכוכב בעתיד אינו צפוי עקב הקרינה האולטרה סגולה אותה הוא מקרין והוא עשוי להתאדות לחלוטין ולהפיק גלים של גומלי, גז ואבק שנוצרו כאשר הקרינה של הכוכב שתתפשט אל האטמוספרה. אולם תרחיש זה מניח שהשמש לא תבלע את כוכב הלכת קודם לכן. המדענים משערים כי צדו המואר של הכוכב סופג קרינה ברמה של פי 700 יותר מכדור הארץ. בנוסף, הקרינה החזקה עלולה לנדף את הכוכב בסופו של דבר ולהמיסו לחלוטין. החום על הכוכב כה גבוה עד שהוא מותיר מאחוריו שובל המזכיר את כוכב שביט.


מקורות מידע:/קישורים חיצוניים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבנית:מכון דווידסון