נגרי סמבילן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נגרי סמבילן המשכן המיוחד (מדינה)
Negeri Sembilan Darul Khusus
نڬري سمبيلن دار الخصوص‬
סמל נגרי סמבילן
סמל נגרי סמבילן
סמל נגרי סמבילן
דגל נגרי סמבילן
דגל נגרי סמבילן
דגל נגרי סמבילן
מדינה מלזיהמלזיה מלזיה
מושל Aminuddin Harun
בירת המדינה סרמבן
שטח 6,686 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 997,071 (2010)
 ‑ צפיפות 150 נפש לקמ"ר (2010)
קואורדינטות 2°45′N 102°15′E / 2.75°N 102.25°E / 2.75; 102.25 
אזור זמן UTC +8
www.ns.gov.my

לחצו כדי להקטין חזרה

סראוואקלבואןסבהג'והורמלאקהנגרי סמבילןפוטרג'איהקואלה לומפורסלנגורפהנגטרנגנוקלנטןפרקפרליסקדהפננגתאילנדסינגפורברונייאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיההפיליפיניםהפיליפינים
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נגרי סמבילןמלאית: Negeri Sembilan) היא מדינה במלזיה. נגרי סמבילן נמצאת בחלקה המערבי של מלזיה, בחצי האי המלאי, והיא גובלת בסלנגור בצפון-מערב, פהנג בצפון-מזרח, ג'והור במזרח, מלאקה בדרום ומצר מלאקה במערב. בירתה היא סרמבן.

בניגוד למדינות מונרכיות אחרות במלזיה בראש נגרי סמבילן לא עומד סולטאן אלא יאמטואן בסאר (במלאית: Yamtuan Besar). מקום מושבו של היאמטואן בסר הוא בסרי מננטי.

שמה המורחב של המדינה הוא נגרי סמבילן דרול חוסוס (במלאית: Negeri Sembilan Darul Khusus, בג'אווי: نڬري سمبيلن دار الخصوص).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיננגקבאואים מהאי סומטרה התיישבו באזור נגרי סמבילן של היום במאה ה-14. בהמשך האזור הפך למדינת חסות מיננגקבאואית של סולטנות מלאקה ולאחר שזו נפלה ב-1511 היא הייתה מדינת חסות של סולטנות ג'והור.

בסוף המאה ה-19 בריטניה החלה להשתלט בהדרגה על נגרי סמבילן. ב-1896 נגרי סמבילן התאחדה עם פרק, סלנגור ופהנג לתוך המדינות המלאיות המפודרלות (Federated Malay States), מדינת חסות פדרטיבית של בריטניה. ב-1946 המדינות המלאיות המפודרלות התאחדו עם יתר המושבות ומדינות החסות הבריטיות בחצי האי המלאי לאיחוד המלאי, שהפך להיות ב-1948 לפדרציית מלאיה. פדרציית מלאיה קיבלה עצמאות ב-1957 וב-1963 היא הייתה בין המדינות שהתאחדו והרכיבו את מלזיה.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת נגרי סמבילן מתבססת בעיקר על חקלאות, גידול מקנה, תיירות ותעשייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נגרי סמבילן בוויקישיתוף