סראוואק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סראוואק (מדינה)
Sarawak
סמל סראוואק
סמל סראוואק
סמל סראוואק
דגל סראוואק
דגל סראוואק
דגל סראוואק
מדינה מלזיהמלזיה מלזיה
מושל Abang Abdul Rahman Johari Abang Openg
רשות מחוקקת Sarawak State Legislative Assembly עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה קוצ'ינג
שפה רשמית Sarawak Malay, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 22 ביולי 1963 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 124,450 קמ"ר
גובה 2,423 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 2,453,700 (2020)
 ‑ צפיפות 19 נפש לקמ"ר (2010)
קואורדינטות 2°30′N 113°00′E / 2.5°N 113°E / 2.5; 113 
אזור זמן UTC +8
www.sarawak.gov.my

לחצו כדי להקטין חזרה

סראוואקלבואןסבהג'והורמלאקהנגרי סמבילןפוטרג'איהקואלה לומפורסלנגורפהנגטרנגנוקלנטןפרקפרליסקדהפננגתאילנדסינגפורברונייאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיההפיליפיניםהפיליפינים
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סראוואקמלאית: Sarawak, מבוטא סראווא) היא מדינה במלזיה. סראוואק נמצאת בחלקה המזרחי של מלזיה, על האי בורנאו. היא גובלת במדינה המלזית סבה במזרח, באינדונזיה בדרום, בים סין הדרומי בצפון וכן היא מקיפה את שני החלקים של ברוניי מדרום, ממזרח וממערב להם. סראוואק משתרעת על שטח של 124,450 קילומטרים רבועים, מה שהופך אותה לגדולה ביותר מבחינת שטח במלזיה. בירתה והעיר הגדולה ביותר בה היא קוצ'ינג.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזור של סראוואק נשלט על ידי האימפריה הברוניית עד המאה ה-19. חלק מהאזור הושכר לפורטוגל כבר במאה ה-16, אך לא הוקמו בו התיישבויות שלהם.

בזמן שהשלטון של אנשי ברוניי בסראוואק החל להתערער בסביבות 1839 הגיע אליו ההרפתקן הבריטי ג'יימס ברוק. לאחר מספר שכנועים שלהם הוא הסכים לעזור להם להשליט בסראוואק סדר ב-1841. כאות הוקרה לפעולותיו הסולטאן של ברוניי העניק לו את סראוואק שהפכה להיות ממלכת סראוואק העצמאית וברוק הוכרז כרג'ה של הממלכה ב-1842. ברוק ייסד בכך את שושלת הרג'ות הלבנים ושלט עד מותו ב-1868. לאחר מותו השלטון הועבר לאחיין שלו צ'ארלס ברוק.

ב-1888 צ'ארלס הפך את הממלכה למדינת חסות של בריטניה, אך הרג'ות הלבנים המשיכו לשלוט בה.

ב-1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, כוחות האימפריה היפנית כבשו את סראוואק והיא שוחררה על ידי בעלות הברית ב-1945. כשנה לאחר המלחמה, ב-1946, הבריטים שכנעו את הרג'ה צ'ארלס ויינר ברוק (Charles Vyner Brooke) לוותר על זכויותיו ולהעביר את השלטון בסראוואק ישירות אליהם. בעקבות כך הוקמה מושבת הכתר של סראוואק.

ב-22 ביולי 1963 סראוואק קיבלה עצמאות מבריטניה. תוך זמן קצר סראוואק ביחד עם מושבת הכתר של צפון בורנאו, סינגפור ופדרציית מלאיה התאחדו לתוך פדרציית מלזיה. בשטחי סראוואק הוקמה מדינת סראוואק.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת סראוואק מסתמכת בעיקר על ייצוא משאבים שמופקים בה, כמו נפט, גז טבעי נוזלי ועץ. גם התיירות מהווה חלק חשוב בכלכלה המקומית, כשהאתרי התיירות המרכזיים הם העיר קוצ'ינג והפארק הלאומי גונונג מולו.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למטבח הסראוואקי שנחשב חלק מהמטבח המלזי), יש מאפיינים משלו, ומאכלים המזוהים איתו, כגון העוגה קק לאפיס סראוואק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סראוואק בוויקישיתוף