לדלג לתוכן

נושה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נושים)

נושה או מלווה הוא צד (כגון אדם, ארגון, חברה או ממשלה) שיש לו תביעה על שירותים או נכסים מצד שני. מדובר באדם או מוסד שלו חייבים כסף.[1] לרוב, הנושה סיפק רכוש או שירות כלשהו לצד השני, בהנחה שהצד השני יחזיר רכוש או שירות מקביל (בדרך כלל בחוזה). הצד השני נקרא לעיתים קרובות חייב או לווה. הנושה, שהוא המלווה של רכוש, שירות או כסף, הוא זה שיש לו את הזכות לקבל את התמורה בחזרה.

סוגי נושים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לחלק את הנושים לשתי קטגוריות עיקריות: נושים מובטחים ונושים בלתי מובטחים.

  • נושה מובטח: נושה שיש לו ביטחון או ערובה כלשהי על נכסי החייב, אשר מבטיחה את השבת החוב במידה והחוב לא ייפרע. דוגמה לכך היא משכנתא, שבה הנכס משמש כבטוחה להחזר החוב.
  • נושה בלתי מובטח: נושה שאין לו ערובה על נכסי החייב, ולכן אין לו בטוחה אם החייב לא יעמוד בהתחייבויותיו.[2]

המונח "נושה" נפוץ בעולם הפיננסי, במיוחד בהקשר להלוואות קצרות טווח, אגרות חוב ארוכות טווח ומשכנתאות. במשפט, אדם שזכה בפסק דין כספי לטובתו על ידי בית משפט נקרא "נושה פסק דין".

זכויות הנושים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכויות הנושים כוללות אמצעים פרוצדורליים שמטרתם להגן על יכולתם של הנושים לגבות את הכסף שמגיע להם. זכויות אלו משתנות בהתאם לחקיקה המקומית, ויכולות לכלול, למשל, את הזכות לרשום עיקול על רכושו של החייב, לבצע תפיסה ומכירה כפויה של נכסי החייב, לבצע עיקול משכורת החייב, ולהורות על ביטול מתנות או רכישות שביצע החייב שהוכחו כהעברות מרמה. זכויותיו של נושה מסוים תלויות בסיבה שבגינה החוב קיים ובתנאי ההסכם שזוכו במסמך רשמי.

עדיפות הנושים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכויות הנושים עוסקות לא רק בזכויותיהם כנגד החייב, אלא גם בזכויותיהם של הנושים אחד כלפי השני. כאשר מספר נושים תובעים זכות לעיקול על רכוש מסוים של החייב או על כלל נכסיו, הכללים המסדירים את זכויות הנושים קובעים איזה נושה יש לו את הזכות החזקה ביותר לקבלת ההחזר.

בדרך כלל, ניתן להבחין בין נושים אשר "שכללו" את זכויותיהם באמצעות יצירת רישום פומבי של החוב ושל הנכס המשמש כבטוחה, לבין נושים שלא עשו כן. נושים יכולים גם להיות מסווגים בהתאם לשאלה האם הם "מחזיקים" בנכס המשמש כבטוחה, והאם החוב נוצר כבטוחה לרכישת הנכס. נושה רשאי לפנות לבית המשפט בבקשה לבטל העברת נכסים שנעשתה במרמה על מנת למנוע ממנו גישה לנכסי החייב.

עורכי דין מיוחדים לזכויות נושים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם עורכי דין המתמחים בתחום זכויות הנושים, שעוסקים בגביית חובות באמצעות תביעות והליכי גבייה אחרים. עורכי דין אלו מכונים לרוב עורכי דין לגביית חובות או עורכי דין לזכויות נושים. הם מבצעים מגוון תפקידים, כולל הגשת תביעות, ייצוג נושים בהליכי פשיטת רגל, ועיקול נכסים במידה והחייב אינו עומד בהתחייבויותיו.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ O'Sullivan, Arthur; Sheffrin, Steven M. (2003). Economics: Principles in Action. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall. p. 264. ISBN 0-13-063085-3.
  2. ^ "Insolvency for creditors". Australian Securities and Investments Commission. נבדק ב-22 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)