נקז חזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נקז בין-צלעי)
נקזי חזה

נקז חזהאנגלית: Chest tube נקרא גם קטטר בית החזה) הוא צינור פלסטי גמיש המוחדר דרך בית החזה אל תוך חלל האדר (החלל הפלוארלי (אנ')) במטרה לנקז הצטברות של דם או אוויר.

נקז החזה משמש לפרוצדורה כירורגית לטיפול בחזה אוויר בלחץ ובחזה דם שמבוצעת בתנאי שטח במתאר טרום בית החולים או בבית החולים עצמו. נקז החזה היא פעולה מצילת חיים ונפוצה מאוד במתארי טראומה, במיוחד בתור טיפול לפגיעות חודרות לבית החזה.

אופן הטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרוצדורה זו מוחדר נקז בין צלעות ארבע וחמש בחלק הקרוב לחמישית אל בין קרומי האדר של הריאה (קרומי הפלאורה). כתוצאה מהחדרת הנקז, אוויר או דם שהצטברו בלחץ גבוה בין הקרומים ינוקזו הודות לנקז וכך הלחץ בין הקרומים מתאזן. במרבית המקרים טרם ביצוע הטרוקר מוחדרת מחט עבה (14G) או קטטר (10FR) אל בין קרומי הפלאורה כדי לנקז חלק מן הלחץ תוך כדי הכנת כל הציוד לטרוקר.

פרוצדורה זו היא מסוכנת ודורשת מיומנות רפואית וזמן, לכן בישראל היא נעשית רק בסמכות רופא (או פרמדיק - בהוראת רופא). טרוקר מבוצע בבית חולים לצורך ניקוז חומרים שחדרו אל בין קרומי האדר של הריאות (בדרך כלל אוויר או דם). במקרים מסוימים, כמו למשל במקרים של החייאה על רקע טראומה, מבוצע ניקוז דו צדדי של החזה.

בשטח מבוצעת פעולה זו כאשר מתקיימים כל התנאים הבאים:

  1. מנגנון פגיעה במחשיד לחזה אוויר בלחץ/חזה דם
  2. סימני מצוקה נשימתית
  3. סטורציה מתחת ל-92%
  4. זמן ההגעה של הפצוע לחדר ניתוח ארוך מ-20 דקות

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נקז חזה בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.