נרות היפוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תרשים של שתי תבניות נרות היפוך בסיסיות

תבניות נרות ההיפוך הן מושג בשוק ההון שמתייחס לניתוח טכני של תנודות מניות בבורסה. השימוש בתבניות נרות ההיפוך נועד לחזות, בתנאים מסוימים, תנודות בשערי המניות ואף להצביע על שינוי במגמות[1] המחירים של מניות.

אטימולוגיה ורקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבניות נרות ההיפוך הן תבניות של נרות יפניים האמורות להציג או לאותת למשקיע על כיוון המגמה או שינוי מגמה, ממגמת עלייה למגמת ירידה ולהיפך. נר היפוך מוגדר כנר שנמצא על רמה חשובה כמו רמות תמיכה והתנגדות או רמות פיבונאצ'י. רק אם הנר היפני נמצא על רמה חשובה יש לו חשיבות. מצב זה מאותת לסוחר על אפשרות שהמגמה תתהפך. לדוגמה אם בזמן כלשהו יש נר היפוך על רמה שהפכה מהתנגדות לתמיכה[2] זה מאותת לסוחר שישנה אפשרות להיכנס לעסקה. כאשר יהיה נר היפוך ואחריו נר שעובר את השיא של הנר, ניתן יהיה להיכנס לעסקה ולהציב את ההוראה לקטיעת הפסד (Stop Loss) בשפל של הנר. קיימים שני סוגים של נרות היפוך:

  • נר שמרמז על סיום מגמת עליות והיפוך למגמת ירידות.
  • נר שמרמז על סיום מגמת ירידות והיפוך למגמת עליות.

במאה ה-17 פיתחו סוחרים יפנים שיטה למסחר בשוק האורז כדי שיוכלו לנתח את מחירי החוזים של האורז. שמה של השיטה candlesticks charting - "תרשים הפמוטים". תרשים הפמוטים מציג את מחיר הפתיחה, המחיר הגבוה, המחיר הנמוך ומחיר הסגירה של המניה.

סוגי נרות המסמלים עליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נרות היפוך המסמלים היפוך מגמה מירידה לעליה:

נר פטיש

נר פטיש הוא נר שמסמל היפוך מגמה או המשך מגמה. אפשר לזהותו בכך שהנר עם גוף קטן ופתיל ארוך. כדי שהנר יחשב נר פטיש גוף הנר יכול להיות לכל היותר מקסימום 1/3 מגודל הנר. ככל שהגוף יותר קטן והפתיל יותר ארוך כך גדלה האמינות של אותו הנר. כשנראה נר פטיש, נוודא שהוא הגיע לאחר תיקון טכני. לדוגמה, אם המניה במגמת עלייה, הסוחר יזהה נר פטיש שנמצא על רמת תמיכה משמעותית ולאחר תיקון כלפי מטה (ראו דוגמה בתמונות). הכניסה לעסקה תתבצע כשהמניה תחצה את הגובה של נר הפטיש, בין אם יידרש לכך יום או כמה ימים. הסטופלוס (סגירת העסקה במקרה שהיא הולכת נגדנו) תהיה 5 סנטים מתחת לנמוך של נר הפטיש.

תבנית כוכב הבוקר היא תבנית שורית המרמזת על תחתית פוטנציאלית. ה"כוכב" מעיד על היפוך אפשרי, והקו השורי (הריק) מאשר זאת. הכוכב יכול להיות ריק או מלא.

תבנית שלושה חיילים לבנים היא תבנית המציינת מגמה שורית חזקה שמתלווים אליה 3 נרות ירוקים מתגברים.

תבנית כוכב הבוקר

נרות היפוך המתאימים לירידה\עלייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נר אוקר הוא נר שמסמל גם הוא על היפוך מגמה/המשך מגמה. אוקר תקף רק כאשר הוא מגיע על רמה חשובה והוא תקף גם ללונג וגם לשורט. נר אוקר מוגדר בצורה פשוטה: הנר צריך להיות גדול יותר מהנר שלפניו, גם מהגבוה וגם מהנמוך של הנר הקודם. אך הוא יהיה יותר אמין אם הוא יהיה גדול ומסיבי ורצוי עם מחזורי מסחר גדולים. כמו נר הפטיש, גם בנר האוקר הסוחר יזהה מגמה בריאה ותיקון טכני לפני שהסוחר יזהה עסקה. כניסה לעסקה תהיה בחצייה של הגבוה של הנר (במקרה של לונג) בין אם זה ייקח יום או כמה ימים. ובכניסה לשורט נכנס אך ורק כשהמניה תחצה את הנמוך של האוקר. הסטופלוס (סגירת העסקה במקרה שהיא הולכת נגדנו) תהיה 5 סנטים מתחת לנמוך של האוקר במקרה של לונג ו5 סנטים מעל האוקר במקרה של שורט.

נר אוקר - מירידה לעלייה
נר אוקר - מעלייה לירידה

נרות המסמנים חוסר החלטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נר דוג'י הוא נר שמופיע בין 2 נרות היפוך והוא מסמן שינוי כיוון של הנרות. הוא הנר האמצעי שנמצא בין נרות ההיפוך כוכב בוקר וכוכב ערב.

דוג'י

נרות היפוך המסמלים שינוי מעליה לירידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב הערב תבנית דובית. בראש התנועה נמצא נר דוג'י המסמל שינוי כיוון ונר אדום שמופיע אחריו יורד לפחות אל מתחת למחצית הנר הירוק שקדם לנר הדוג'י. נר הדוג'י יכול להיות אדום או ירוק.

איש תלוי תבנית של נר אחד שמופיעה לאחר ירידות במחיר המניה ומתאפיינת בצל ארוך וגוף קטן בחלק התחתון. התנועה הזו מסמנת ירידה בכוח של המוכרים ומדובר באירוע שחייבים להתייחס אליו.

איש תלוי - עלייה
איש תלוי - ירידה

ביקורת על השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתוח טכני בדרך-כלל מתמקד בפרקי זמן קצרים יחסית לעומת ניתוח פונדמנטלי שלרוב מנסה לבדוק את מצב החברה בראייה רחבה יותר ולאורך תקופת זמן גדולה יותר ועוסק בניתוח דוחות כספיים, מחיר המניה וכל מידע רלוונטי אחר אודות החברה. כשבוחנים כדאיות השקעה במניה או חברה כלשהי שתי השיטות האלו יכולות להשלים זו את זו[3][4][5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נרות היפוך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי תאוריית דאו קיימות שלוש מגמות: מגמת עלייה - מוגדרת על ידי שני שפלים עולים, מגמת ירידה - לפחות שני שיאים יורדים ומגמת דשדוש - אין פריצה של נקודות שפל ושיא.
  2. ^ תמיכה - אזור תמיכה הוא אזור של נקודות שפל בו מחיר המניה נעצר בדרכו מטה, כלומר, הקונים גברו באותה נקודה על המוכרים. התנגדות - אזור התנגדות הוא אזור של נקודות שיא בו מחיר המנייה נעצר בדרכו מעלה, כלומר, המוכרים גברו באותה נקודה על הקונים.
  3. ^ מאיר ברק, הלוחש למניות, 2012
  4. ^ דורון שלפר, הבורסה לניירות ערך ושוקי ההון בישראל ובעולם, 2016
  5. ^ הבורסה לניירות ערך