סטניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסל סטניה בכפר הצ'רקסי ביר אל-עג'ם ברמת הגולן
פרח סטניה (עוקצנית)

סטניהצ'רקסית :Сэтэней-гуащэ) היא דמות מהמיתולוגיה הצ'רקסית, אם הנארתים הצ'רקסים. סטניה היא אימו הביולוגית של גיבור המיתולוגיה הצ'רקסית סוואסרוקו ונחשבה לאישה הנאה ביותר שידע העם הצ'רקסי.

סטניה נוצרה מפרח שגדל בהרי הקווקז, עד ליום זה הפרח נקרא על שמה, פרח סטניה. היא נודעה כאישה רזה, עדינה ויפה, נישאה לאל הברזל "לפש" (בצ'רקסית:лъэпш) וילדה את סוואסרוקו אשר אותו היא הטבילה בנהר כדי להפוך אותו לחסין. היות שידה אחזה בעקב רגלו בעת הטבילה, נקודה זו נשארה כחוליה החלשה בגופו של סוואסרוקו.

הצ'רקסים נהגו לבוא אל סטניה כדי להתייעץ איתה בכל נושא, היא נחשבה לאישה מאוד חכמה, אשר ידעה להבדיל בין טוב לרע ובעלת אסטרטגיה נכונה כאשר הנארתים הלוחמים פנו אליה לפתרונות צבאיים לקראת יציאתם לקרבות. לסטניה היו יכולות מיוחדות והם האמינו כי משאלותיה של סטניה מהאלים תמיד היו מתממשות. אחת ממשאלותיה הייתה שהשמש תאט בעת שקיעתה. האגדה מספרת שסטניה ערכה תחרות עם צעיר מבני הנארת במסגרתה ינסה הצעיר להכין אוכף לפני השקיעה ובה בעת היא תנסה להספיק לרקום גלימה צ'רקסית עד השקיעה. היות שלסטניה חסרו כמה דקות עד אשר תשלים את הגלימה, היא ביקשה מהשמש להתעכב בשקיעתה והשמש נעמדה מבלי לשקוע עד אשר סטניה השלימה את מלאכתה.

"למה השמש מאטה בעת שקיעתה. פתגם צ'רקסי" ".

עץ באח - מאגר תרבות צ'רקסית, ד"ר אמג'ד.ג.ג'יימוקה, ,(2009), עמ' 37.

אחת מיכולותיה של סטניה הייתה לנבא אסונות וכך למנוע אסונות מבני הנארת. רבים האמינו שהיא קרובה מאוד לאלהי היקום כולו וכי פסגת הרי האלברוס היא אחת היצירות שלה כדי לקרב את עצמה לאלהים. היו כאלה אשר האשימו אותה שהיא מכשפה וכי היא משתמשת בתחבולות ערמומיות כדי לגרום לאנשים להאמין בה שהיא סוג של אלה. היא הטילה לא מעט קללות כנגד אנשים אשר התנגדו לה, דבר שגרם ללא מעט אנשים להפסיק ולהאמין בה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטניה בוויקישיתוף