סטריפטוספונדילוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסטריפטוספונדילוס
סטריפטוספונדילוס
תקופה
יורה עליון 161 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: מגלוזאוריים
סוג: סטריפטוספונדילוס
מין: Streptospondylus altdorfensis
שם מדעי
Streptospondylus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור סטריפטוספונדילוס ניזון מנבלת פלזיוזאור.

סטריפטוספונדילוס (שם מדעי: Streptospondylus; מילולית: "חוליה הפוכה") הוא סוג דינוזאור טורף הקרוב למשפחת המגלוזאוריים (בעבר היה שייך למשפחה) והשתייך לקבוצה מגלוזאורים. הוא התקיים במשך סוף היורה שלפני 161 מיליון שנה ומאובניו התגלו לחופי צרפת במשך המאה ה-18. דינוזאור זה הוא אחד מראשוני הדינוזאורים שהתגלו (אך לא מאלה שתוארו), בידי החוקר הגרמני כריסטיאן אריך הרמן פון מייר (אנ'). בסוג נכלל מין אחד - Streptospondylus altdorfensis, על שם העיירה אלטדורף ביי נירנברג (אנ'). ממצאים אפשריים של הסוג התגלו גם באוקספורד, אך קשה להגדירם.

דינוזאור זה היה ידוע כבר מ-1778, שם נחשפו כמה מהעצמותיו בשטחי "Marnes de Dives" שבנורמנדי, צפון-מערב צרפת. באזור התגלו מספר יצורים פרהיסטוריים כמו אמוניטים, דגים ודמויי-תנינאים ימיים ומאובניו נחשבו על פי חוקרים כמו ז'ורז' קיוויה לממצאים של הסוג Steneosaurus, מהמשפחה טלאוזאוריים. רק ב-1832 העריך פון מייר שהוא סוג תרופוד בשל מבנה החוליות ההפוכות מאלה של התנינים. הוא נתן לו את שם התרופוד הראשון שתואר.

הדינוזאור היה טורף באורך 6 מטרים ומשקל של 500 ק"ג בקירוב והוא היה דומה למגלוזאורוס או לאאוסטרפטוספונדילוס (שבעבר היה מין בסוגו). מספר חוקרים רואים בסוג זה, שהוא בעל ממצאים חלקיים, מין בתוך הסוג מגנוזאורוס (Magnosaurus), כך שהוא מוטל בספק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטריפטוספונדילוס בוויקישיתוף