לדלג לתוכן

סינג סינג (סרט, 2023)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סינג סינג
Sing Sing
כרזת הסרט הרשמית
כרזת הסרט הרשמית
בימוי גרג קוודאר
הופק בידי גרג קוודאר
קלינט בנטלי
מוניק וולטון
תסריט גרג קוודאר
קלינט בנטלי
עריכה פארקר לראמי
שחקנים ראשיים קולמן דומינגו
קלרנס מקלין
שון סון חוזה
פול ראסי
מוזיקה ברייס דרסנר
צילום פאט סקולה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה A24
הקרנת בכורה 10 בספטמבר 2023 (פסטיבל טורונטו)
ארצות הבריתארצות הברית 12 ביולי 2024
משך הקרנה 105 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה דרמה
דף הסרט ב־IMDb

סינג סינגאנגלית: Sing Sing) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 2023, בבימיו של גרג קוודאר, שגם כתב את התסריט והפיק את הסרט בשיתוף עם קלינט בנטלי. הסרט מבוסס על תוכנית 'שיקום באמצעות אמנות' אמיתית (אנ') הפועלת בכלא סינג סינג, ומתמקד בקבוצת תיאטרון שאסירים משתתפים בה כחלק מהתכנית.[1] בסרט מככבים השחקנים קולמן דומינגו ופול ראסי, לצד גברים רבים שנכלאו בעבר והינם בוגרי התכנית.[2]

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים בטורונטו 2023. הוא עלה לאקרנים בארצות הברית ב-12 ביולי 2024.

ג'ון וויטפילד "דיוויין ג'י" כלוא במתקן הכליאה סינג סינג, ומששתף בקבוצת תיאטרון קטנה שהיא חלק מתוכנית שיקום באמצעות אמנות, ומטרתה להשתמש בתיאטרון כצורה של שיקום עבור האסירים. במהלך הסרט מתברר כי ג'ון כלוא באשמת רצח, וכי הוא עוסק בלימודי החוקים כדי להיטיב להתמודד משפטית, ובמאמץ למצוא ראיות שיוכיחו את חפותו.

הקבוצה, בראשותו של ברנט ביואל, מעלה הפקה של חלום ליל קיץ ומתכוננת להמשך דרכה. ג'ון הוא חבר ועדת ההיגוי של הקבוצה יחד עם מייק מייק חברו הטוב, והשניים מנסים לגייס חברים חדשים לקראת ההצגה הבאה. לאחר מספר נסיונות הם מגייסים אסיר קשוח ואגרסיבי בשם קרלנס מקלין "דיווין איי". בתחילה דיווין איי מזלזל בתיאטרון ומתייחס אליו כעיסוק חסר טעם. כאשר מתקיים דיון בנוגע לאופי ההצגה הבאה שיעלו חברי הקבוצה, ג'ון מעוניין בדרמה נוספת שתאתגר את כישורי המשחק שלו, אבל דיווין איי מציע שתועלה דווקא קומדיה קלילה, בחירה בה תומכים רוב האסירים. ההצעה מתקבלת, וביואל כותב מחזה קומי המבוסס על מסע בזמן, ומשלב בתוכו את מגוון הרעיונות הפרועים שהציעו האסירים.

דיווין איי עובר במפתיע אודישנים דווקא לתפקיד הדרמטי היחיד בקומדיה, ומתסכל בכך את ג'ון שרואה בבחירותיו צביעות. התסכול מתגבר כאשר דיווין איי מקבל את התפקיד.

בשבועות הבאים עוסקים האסירים בהובלת ביואל בתרגילי משחק שנועדו לעזור להם להתחבר לרגשותיהם. ג'ון מתעלה בלא מאמץ על כישורי המשחק של דיווין איי, שלא מצליח להתחבר לרגשותיו ולמשחק. לאחר שיחה פתוחה שמנהלים השניהם על חייהם האישיים, דיווין אי מתחיל להיפתח וגם להתייחס למחזה ברצינות רבה יותר. כישורי המשחק שלו משתפרים בהדרגה, וזוכים להערכתה של הקבוצה.

ג'ון משוכנע שהצליח למצוא ראייה המוכיחה את חפותו ותגרום לשחרורו בשימוע הבא, הוא משכנע את דיווין איי לגשת גם הוא לשימוע, למרות הסתייגותו מהרשויות וכנות החלטותיהם.

מייק מייק מת ממפרצת מוח במפתיע, ומותו משפיע עמוקות על ג'ון. בשימוע ג'ון מופתע לגלות כי הראייה עליה הסתמך אינה מספיקה כיוון שהעד המוקלט מת. הוא נושא נאום נלהב על האופן בו קבוצת התיאטרון שינתה אותו לטובה, אך המראיינת רק תוהה בתגובה האם הוא משחק גם כאשר הוא משוחח עם הוועדה. שחרורו של ג'ון נדחה, בעוד דיווין איי זוכה לשחרור.

במהלך חזרות אחרונות לקראת ההצגה ג'ון מתפרץ, מותח ביקורת על איכות ההפקה וחוסר המחויבות של יתר משתתפי הקבוצה, ולועג למטרות הקבוצה והישגיה. הוא מנסה להילחם בדיווין איי ונוטש את ההצגה, למעשה עוזב את הקבוצה.

בימים הבאים ג'ון מתבודד. דיווין איי פונה אליו בסופו של דבר והשניים מתפייסים. ג'ון מתנצל על ההתפרצות ודיווין איי מזמין אותו לחזור אל הקבוצה, שמחליטה להעלות הפעם מחזה שג'ון כתב.

הסרט מסתיים בהצגת קטעים מתוכנית שיקום האסירים האמיתית הפועלת בכלא, בהשתתפות השחקנים כשעוד היו אסירים באמת במתקן. בסצנת הסיום ג'ון משתחרר גם הוא. דיווין איי ממתין לו מחוץ לכלא והשניים נוסעים יחד.

  • קולמן דומינגו – ג'ון "דיווין ג'י" ויטפילד
  • קלרנס "דיווין איי" מקלין – בתפקיד עצמו
  • שון סאן חוזה – מייק מייק
  • פול רייסי – ברנט ביואל
  • דייוויד ג'ירודי – בתפקיד עצמו
  • פטריק גריפין – בתפקיד עצמו
  • ג'ון אדריאן "ג'יי ג'יי" ולסקז – בתפקיד עצמו
  • שון "דינו" ג'ונסון – בתפקיד עצמו

בשנת 2016 הבמאי גרג קוודאר הפיק סרט תיעודי קצר בתוך כלא בקנזס, במהלך סיור במתקן הוא נתקל באחד האסירים שמגדל כלב חילוץ בתוך הכלא. הסצנה הקצרה גרמה לו להתעניין בפעילויות שאסירים עושים בתוך הכלא, ובעקבות חיפוש אינטרנטי התוודע לראשונה לתוכנית שיקום דרך אמנויות - RTA. הוא נחשף גם לכתבה משנת 2005 של העיתונאי ג'ון ה. ריצ'רדסון במגזין אסקווייר,[3] שתיארה את הביקור שלו בכלא סינג סינג בו צפה בהופעה הנקראת Breaking The Mummy's Code שהעלה האסיר ברנט ביואל.[4] התיאור בכתבה הסעיר אותו ובהשראתה נוצר הסרט,[5] שגם מציג את דמותו של ביואל ואת ההופעה.

קוודאר התחיל לעבוד על תסריט עם קלינט בנטלי, השניים יצרו קשר עם ביואל שהמליץ להם להיפגש עם קבוצת האסירים שהיו בקבוצת התיאטרון. קוודאר סיפר שדיווין איי ודיווין ג'י היו שני הראשונים להיכנס למפגש ארוחת הבוקר שעשו, והוא התרשם מהם מיד.[6]

לצורך מחקר והיכרות מעמיקה עם העולם עליו הם כותבים, קוודאר ובנטלי התנדבו כמורים במפגשי ה-RTA.[7]

הסרט צולם במשך 19 ימים ביולי 2022, במספר מתקני כליאה שהושבתו,[8] בין השאר במתקן Downstate Correctional Facility שהושבת לצמיתות מעט לפני צילומי הסרט, ובו עברו מרבית האסירים לשעבר שהשתתפו בסרט.[9] מתקני הכליאה היו סביבה מורכבת לשהייה הן מבחינה לוגיסטית והן מבחינת הקושי של השחקנים שנכלאו בעבר לחזור אליהם. במרבית בתי הכלא בניו יורק אין מיזוג אוויר, ודומינגו סיפר בראיון: "הדבר הראשון שאתה מבחין בו הוא האוויר והחוסר בו".[9] גם בנטלי תיאר את תחושת החוסר בזרימת אוויר: "אבל בכל פעם שהבוגרים צילמו יחד הם הביאו כל כך הרבה שמחה שהתעלתה בהרבה על עליבות הצילומים במקום הזה. להיכנס לחלל שהם יצרו היה כמו להיכנס לצבע ב'הקוסם מארץ עוץ'".[8]

בנוסף צולם הסרט גם בכלא סינג סינג האמיתי, ובתיכון ביקון באפסטייט ניו יורק, שם צולמו מופעי התיאטרון של RTA.[7]

עלות ההפקה היתה פחות מ-2 מיליון דולר.[7]

הסרט הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו ב-10 בספטמבר 2023, מיד לאחר מכן נרכש להפצה על ידי A24.[10] הוא הוקרן גם בפסטיבל South by Southwest במרץ 2024 וזכה בפרס בחירת הקהל.[11]

הסרט עלה לאקרנים בארצות הברית בהפצה מוגבלת ב-12 ביולי 2024, ובהפצה רגילה ב-2 באוגוסט.[12]

באתר Rotten Tomatoes הסרט קיבל 98 אחוזי טריות המבוססים על 159 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 8.7/10. באתר Metacritic עומד על ציון ממוצע משוקלל של 84, המבוסס על 41 מבקרים.

בביקורת במגזין אמפייר תואר הסרט: "שופע חמלה ומלא הומור. זהו מבט מרגש על כלא ואסירים. זה מקומם ומעורר השראה לראות כל כך הרבה יופי בסביבה כל כך קשה".[13] בבוסטון גלוב נכתב: "זה סרט יפהפה, חובת צפייה שמציג את הכוח האמיתי של מכונת האמפתיה שאנחנו קוראים לה סרטים".[14]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סינג סינג בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Mia Galuppo, Toronto: How the Formerly Incarcerated Cast of ‘Sing Sing’ Found Shooting the Prison Drama “Cathartic”, The Hollywood Reporter, ‏2023-09-08 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Kalia Richardson, How the Cast of 'Sing Sing' Broke Free From Prison to the Big Screen, Rolling Stone, ‏2024-08-01 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ John H. Richardson, The SING SING Follies | Esquire | OCTOBER 2005, Esquire | The Complete Archive (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Oscar Goff, INTERVIEW: Director Greg Kwedar on ‘SING SING’, Boston Hassle
  5. ^ The Sing Sing Follies (A Maximum Security Comedy), Esquire, ‏2024-07-16 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ High Noon: Greg Kwedar and Monique Walton On Sing Sing | Interviews | Roger Ebert, www.rogerebert.com, ‏2024-07-06 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ 1 2 3 DP Pat Scola harnessed the glow of KODAK 16mm film to bring warmth…, Kodak (באנגלית)
  8. ^ 1 2 How the prison-set 'Sing Sing' captures the magic of acting, Los Angeles Times, ‏2024-07-12 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ 1 2 Rachel Sherman, For This Drama, Some Actors Returned to Prison by Choice, The New York Times, ‏2024-07-12 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Mike Fleming Jr, A24 Lands U.S. Rights On Toronto Buzz Title ‘Sing Sing’ Starring Colman Domingo, Deadline, ‏2023-09-15 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ Olivia Cruz, 2024 SXSW Film & TV Festival Audience Award Winners Announced, SXSW, ‏2024-03-26 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Colman Domingo on his emotional prison drama 'Sing Sing' and its arts rehabilitation program, EW.com (באנגלית)
  13. ^ Sing Sing, Empire, ‏2024-08-30 (באנגלית)
  14. ^ Odie Henderson Globe Staff, Updated July 31, 2024, 12:08 p m Share on Facebook Share on TwitterView Comments, In ‘Sing Sing,’ art lifts up a theater troupe of incarcerated men - The Boston Globe, BostonGlobe.com (באנגלית אמריקאית)