סך מוצקים מומסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סך מוצקים מומסים הוא מדד של איכות מים המייצג את הסך הכולל של חומרים אורגניים ותרכובת אי-אורגנית במים, בצורה מולקולרית, מיוננת או מיקרו-גרגירית. מכיוון שסך המוצקים המומסים כולל את כלל החומרים הזרים במים, בין אם הם גורמים הפוגעים בבריאות האדם ובין אם לאו, סך המוצקים המומסים הוא מדד אורגנולפטי של המים ולא מדד בריאותי. על כן, בישראל, מדידת סך מוצקים מומסים של מקורות מים נדרשת בישראל רק פעם בחמש שנים[1].

חומרים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סך המוצקים המומסים מודד בעיקר מלחים אי-אורגניים, מבוססי סידן, מגנזיום, נתרן ואשלגן, וכן קרבונט, מימן קרבונט, אניוני כלוריד, סולפט וחנקה. כן כלולים בסך המוצקים המומסים חומרים אורגניים שלרוב מהווים מיעוט בסך הכולל[2].

סולם ערכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים שונים ממשתמשים ברמות שונות, כמו 1,000[3] ו-1500 מ"ג לליטר[4], של סך מוצקים מומסים כסף של תקינות מים. טיוטת תקן ישראלי למערכות מים מגדיר ערכים של 200–1500 מ"ג לליטר כסבירים[5].

מסמך של ארגון הבריאות העולמי משנת 1996 קבע את הציונים הבאים לערכי סך מוצקים מומסים של מים, בעקבות מבחני טעימה[2]:

  • מצוין - עד 300 מ"ג לליטר
  • טוב - בין 300–600 מ"ג לליטר
  • סביר - בין 600–900 מ"ג לליטר
  • ירוד - בין 900–1200 מ"ג לליטר
  • פסול - מעל 1200 מ"ג לליטר

מדידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיטה העיקרית המשמשת למדידת סך המוצקים המומסים היא על ידי מדידת מוליכות חשמלית והמרת הערכים לערכי סך מוצקים מומסים בעזרת טבלת המרה המבוססת על סוג המים. שיטה נוספת למדידת סך המוצקים המומסים היא על ידי מדידת כל חומר בנפרד וחיבור כלל הערכים הנמדדים[2].

שינוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להוריד את סך המוצקים המומסים במים בשיטות שונות של התפלה. אפשר להשיג מים ברמה רצוייה של סך מוצקים מומסים על ידי מיהול של מים ברמות שונות של סך מוצקים מומסים. שיטות לריכוך מים קשים אינן מורידות את סך המוצקים המומסים במים אלא רק משנות את סוג המוצקים[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סך מוצקים מומסים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תקנות בריאות העם (איכותם התברואית של מי־שתיה ומיתקני מי שתיה), התשע"ג-2013
  2. ^ 1 2 3 Total dissolved solids in Drinking-water, WHO, 2003
  3. ^ Mayla, Yousef Salah Abu, and Salem Saleem Abu Amr. "Chemical and microbiological quality of drinking water in Gaza Strip, Palestine." Cell 970.599 (2010): 832708.
  4. ^ Heen, Zeyad H. Abu, and Sami H. Lubbad, "Assessment of groundwater quality in Gaza city (south of Palestine) during the period (1994-2004).", Ninth International Water Technology Conference, Sharm Al-Sheikh, Egypt.
  5. ^ מערכות לטיפול במי שתייה: מערכות, למעט מערכות אוסמוזה הפוכה, טיוטה לתקן ישראלי ת"י 1505 חלק 1, מאי 2023
  6. ^ Ahmed Sharjeel, Design, Development and Performance of Optimum Water Softener, Earth Sciences Pakistan (ESP), Zibeline International Publishing, vol. 3(1), pages 18-22, February.