מסלקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סליקת אשראי)

מסלקה היא מוסד פיננסי שנוצר כדי לאפשר ולהקל על חליפין של נכסים מסוגים שונים: העברת כספים, ניירות ערך ונגזרים פיננסיים בין גופים שונים. (להם עשויים לא להיות יחסים עסקיים ישירים) בשל עמדתה כמתווכת בין ישויות מסחריות, מספקת המסלקה ודאות, ומצמצמת את הסיכון העומד בפני המשתתפים.

סליקה בין חשבונות בנקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סליקה בין חשבונות בנקים מתבצעת באמצעות פקודות המשודרות על ידי הגוף הפיננסי המשלם - אם מדובר בפעולת חיוב יזומה, או על ידי הגוף המחייב - אם מדובר בפעולת חיוב מאושרת כדוגמת הוראת קבע. הסליקה מתבצעת על ידי חברה המקבלת את ההוראה מהגוף המחייב או המזכה, מאמתת את ההרשאה ליישומה ומשדרת אותה לביצוע בחשבון הבנק המחויב.

סליקת כרטיסי תשלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סליקת כרטיסי תשלום

סליקת כרטיסי תשלום מתבצעת כאשר לקוח מבצע פעולת חיוב בכרטיס התשלום שלו בבית עסק[1]. במהלך הסליקה מועברים נתוני הכרטיס בצורה מאובטחת מבית העסק אל חברת הסליקה אשר פונה למנפיק הכרטיס ומבקשת אישור לכיבוד העסקה. אם העסקה תכובד, החלפת הסחורות והשירותים תתקיים, ואם לא, יצטרך המשלם להמציא אמצעי תשלום חלופי.

החברת הסולקת לרוב גובה עמלות על פעילותה[2].

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שירותי בנקאות אוטומטיים

בישראל, סליקת העברות בין חשבונות הבנק נעשית באמצעות חברה בשם שירותי בנק אוטומטיים הרשומה בבורסה לניירות ערך בתל אביב אשר הבעלות בה מתחלקת בין הבנקים השונים ומיעוט המניות בה של הציבור. חברה זו מספקת גם שירותים נלווים לסליקה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ליאור פרג', ‏סליקה באינטרנט – כל מה שצריך לדעת, באתר גלובס, 16 באוקטובר 2018
  2. ^ יובל אזולאי, ‏משרד הכלכלה דורש לכלול עסקים קטנים בהסדר להוזלת הסליקה, באתר גלובס, 28 בינואר 2019