לדלג לתוכן

סנטה לוסיה (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סנטה לוסיה
נהר סנטה לוסיה
נהר סנטה לוסיה
נהר סנטה לוסיה
מידע כללי
אורך 248 ק"מ
ספיקה ממוצעת 2,700 מ"ק לשנייה
אגן ניקוז 13,500 קמ"ר
גובה מוצא הנהר 250 מטרים
יובלים Arroyo del Perdido, Arroyo Chamizo Grande, Arroyo Latorre, Arroyo del Soldado, Arroyo Santa Ana, Arroyo de la Virgen, Río Santa Lucía Chico, Arroyo Ojito de Agua, San José River, Colorado Creek, Arroyo Durán, Arroyo Verdún, Arroyo de las Brujas Grande, Arroyo Canelón Grande, Arroyo de la Lista, Arroyo del Juncal, Arroyo Barrancas Coloradas, בפסקה זו 2 רשומות נוספות שטרם תורגמו עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך ריו דה לה פלטה
מדינות באגן הניקוז אורוגוואי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נהר סנטה לוסיהספרדית: Río Santa Lucía) הוא נתיב המים העיקרי של אגן נהר סנטה לוסיה, בדרום אורוגוואי. אורכו 248 ק"מ ושטח אגן ההיקוות שלו מכסה 13,500 קמ"ר[1].

נהר זה הוא המקור העיקרי לאספקת מי שתייה באורוגוואי, וממנו שואבים מי שתייה לכ-60% מאוכלוסיית המדינה. זהו מקור האספקה לעיר מונטווידאו ולחלק גדול מדרום המדינה[2].

השם שבו מוכר הנהר כיום ניתן לו ככל הנראה על ידי הרננדריאס (אנ'), שכן הוא הגיע לשפכו ביום סנטה לוסיה (13 בדצמבר 1607), בעת שחקר את החוף המזרחי של ריו דה לה פלטה בשנת 1608[3]. השמות שניתנו לנהר זה על ידי העמים האבוריג'ינים של האזור אינם ידועים.

לפעמים נקרא סנטה לוסיה גרנדה כדי להבדיל אותו מנהר סנטה לוסיה צ'יקו.

מוצא הנהר סנטה לוסיה הוא מהמדרון מערבי של הרי מחוז לבז'חה, ליד העיר מינס. המסלול העליון שלו הוא בעל שיפוע ממוצע של 4.3 מטר לקילומטר, והיובל החשוב ביותר בשטח זה הוא נחל קמפנרו. המסלול האמצעי של הנהר מתחיל בפאסו רולדאן ומגיע לעיר סנטה לוסיה (אנ'). בקטע זה השיפוע הממוצע של הנהר הוא 0.6 מטר לקילומטר. המסלול התחתון נמשך דרומה, עד לשפך ריו דה לה פלטה, עם שיפוע ממוצע של 0.09 מטר לקילומטר. כאשר הוא מגיע לדלתה בשפך לריו דה לה פלטה, עוצמת הזרימה היא 28,000 ליטר לשנייה.

יובליו העיקריים הם הנהרות סנטה לוסיה צ'יקו (Río Santa Lucía Chico) וסן חוסה (Río San José), אך זורמים אליו נחלים נוספים רבים.

חלק גדול ממסלולו משמש כגבול בין המחוזות פלורידה וקנלונס, ובהמשך בין מחוז קנלונס לסן חוסה, ולקראת סופו מפריד בין מחוז סן חוסה למחוז מונטווידאו.

מפעל טיהור המים באגואס קוריאנטס, קנלונס, אורוגוואי

.

בעיירה אגואס קוריינטס ממוקם מפעל טיהור המים הגדול ביותר של החברה הממשלתית O.S.E. (ספ'), אשר מספק מי שתייה לעיר מונטווידאו ולחלק גדול מדרום המדינה (60% מאוכלוסיית אורוגוואי).

שייט בנהר סנטה לוסיה באורוגוואי

ניתן לשוט בנהר באמצעות סירות קטנות ובינוניות[1]. מסוף המלחמה הגדולה בשנת 1851 ועד אמצע המאה העשרים התקיים שייט מסחרי חשוב בקטע שבין ריו דה לה פלטה לאגואס קוריינטס. ובעקבות כך, כאשר נבנה הגשר הראשון בקרבת השפך, מעל כביש מספר 1, נבנה חלקו עם אפשרות פתיחה למעבר סירות. כיום, שייט מסחרי כבר לא רלוונטי, אך הנהר עדיין משמש לשיט פנאי ודיג.

הגשרים מעל הנהר:

נהר סנטה לוסיה, מעליו נראים גשר ברה הישן, ומאחוריו הגשר החדש אלפרדו סיטרוסה, בכביש מספר 1
  • גשר אלפרדו סיטרוסה (החדש, מעל כביש 1) (2005)[4]
  • גשר ברה דה סנטה לוסיה (הישן, מעל כביש 1) (1925)[5]
  • גשר כביש 11 הישן
  • גשר כביש 11 החדש (2014)[6]
  • גשר הרכבת ב-25 דה אגוסטו (1900)
  • גשר פאסו פאצ'ה (גשר כביש 5 הישן)
  • גשר כביש 5 החדש
  • גשר הרכבת
  • גשר כביש 6
  • גשר כביש 7
  • גשר כביש 108 בפאסו רולדאן

איכות הסביבה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנהר סנטה לוסיה, כמו שאר הנהרות באגן ההיקוות שלו, יש רמה גבוהה באופן חריג של זיהום במים (איטרופיקציה), כתוצאה משימוש חקלאי אינטנסיבי באזור ושפיכת אגרוכימיקלים לנהר[7]. לאור חשיבותו של אגן זה כספק מי שתייה לאזור מונטווידאו, הוקמה בשנת 2015 רצועת חיץ על שתי גדות הנהרות, בה חל איסור על שינוי שטח הצמחייה, עיבוד הקרקע ושפיכת תשטיפי פסולת[8].

האזור שבין העיירה סנטה לוסיה לשפך ריו דה לה פלטה הינו שטח לאומי מוגן, הנקרא "האזור המוגן של ביצות סנטה לוסיה"(ספ')[9].

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סנטה לוסיה בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]