סכיפרקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סקיפרכה)
סכיפרקה
סכיפרקה
ארץ מוצא בלגיה
קבוצה כלבי שפיץ, טריירים או כלב רועים
תכונות
משקל 4 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסְכִיפֶּרְקה הוא גזע כלבים קטן שמוצאו בבלגיה. הופיע לראשונה במאה ה-16. ישנה אי הסכמה בנוגע לסיווגו כטריירים, שפיץ או כלב רועים. אורך חייו של זן זה הוא כ-14 שנים ואף מעבר לכך.

מראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסְכִיפֶּרְקה הוא לרוב שחור לחלוטין. למרות שניתן למצוא כלבים מזן זה אף בצבעים שונים (החל בזהוב ועד בחום שוקולד), בתחרויות כלבים משתתפים לרוב רק כלבי סכיפרקה בצבע שחור. הסכיפרקה הם בעלי אוזניים מחודדות וקטנות דמויות משולש הממוקמות גבוה בראשם. לסכיפרקה פרווה כפולה, הפרווה התחתונה נעימה ורכה ואילו השכבה העליונה מעט קשיחה ועמידה בפני שינויים במזג האוויר. את ראשיהם מקיפה פרווה ארוכה וקשיחה. לעיתים נולדים בני הזן כשהם קצוצי-זנב לחלוטין ולעיתים בעלי זנב מעוגל מעט עם פרווה מזדקרת. הכלב קטן יחסית ולרוב לא יעלה משקלו על עשרה קילוגרמים.

גובהו הממוצע של הסכיפרקה 28 עד 33 סנטימטרים ומשקלו הממוצע 5.4 עד 7.3 קילוגרמים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסכיפרקה ידוע גם כ-"בלגי הסיפון", "רב חובל מיניאטורי", וכ-"שד קטן שחור", ומקורו בחלק הפלמי של בלגיה. הסכיפרקה בלט ביצירות הכתיבה של הנזיר ונסלסאס.

מלבד מהיותו כלב לוויה, נחשב הסכיפרקה ככלב שמירה על הסיפון. הוא תופס מזיקים ושומר על חפצי האנשים והספינה. כמו כן, ידוע הסכיפרקה גם בשמירה על סוסים שסחבו מסעות על גבם.

אופי הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסכיפרקה הוא כלב פעלתן, חי ומתריע, כל אלו מעידים על כלב המסוגל לציית, חכם ונאמן. כלבי הסכיפרקה נאמנים עד מאוד לאדם אחד בסביבת המשפחה, אך חביבים וסובלניים עם ילדים; עם זאת, הם מתריעים ומתגוננים מזרים.

התאמה לחיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסכיפרקה מסוגל לחיים משותפים עם חיות קטנות נוספות. כלב זה מצריך אילוף מגיל קטן כדי שבשלב מאוחר יותר בחייו ניתן יהיה להכניס חיות חדשות אל מרחב המחיה שלו; הסכיפרקה הוא כלב "אגואיסט" ובשל כך כלבים גדולים מסוגלים לפגוע בכלב הקטן בעקבות התנהגות זו. הסכיפרקה נהנים מחברתם של אנשי משפחתם ומעוד כלבים מבני גזעם.

בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסכיפרקה אין בעיות בריאותיות מיוחדות, הוא מגיע לעיתים לא רחוקות לגילאי ה-18. כל שנדרש לסכיפרקה הוא פעילות יומיומית במידה ותזונה מאוזנת, על מגדלי הזן להימנע במיוחד מבעיות של השמנת יתר אצל הסכיפרקה.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום הגזע אינו מופיע במאגר הגידול הישראלי או בתערוכות הכלבים מלבד כלבה אחת המיובאת מבלגיה. לפני כ-12 שנה נראו זוג מהגזע, אך פיתוח הגזע בארץ טרם בוצע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]