סרפינו דובואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סרפינו דובואה
Serafino Dubois
סרפינו דובואה
סרפינו דובואה
לידה 10 באוקטובר 1817
רומא, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בינואר 1899 (בגיל 81)
רומא, ממלכת איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איטליה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סרפינו דובואהאיטלקית: Serafino Dubois;‏ 10 באוקטובר 1817, רומא15 בינואר 1899) היה שחמטאי איטלקי וסופר שחמט. נודע כמי שקידם את השחמט באיטליה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הקריירה של דובואה היו חוקי השחמט באיטליה שונים מבכל מקום באירופה. דובואה לא הסתפק בכך שנחשב לשחמטאי הטוב ביותר באיטליה, הוא היה צריך להוכיח לעצמו כי הוא טוב בכל מקום באירופה. במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-19 תחרויות השחמט היו מועטות ורבים מהשחמטאים המובילים נאלצו להסתפק בדו-קרבות זה עם זה. משנות ה-40' ועד שנות ה-60' שיחק דובואה בדו-קרבות רבים נגד כל השחמטאים המובילים של אירופה, ולעיתים נדירות הפסיד, גם כאשר נתן ליריביו יתרון של רגלי ומסע.

בשנת 1846 שיחק דובואה ברומא מספר משחקים גדול נגד מרמדיוק ויויל, אחד מטובי השחמטאים האנגלים. דובואה ניצח 26–55 כאשר לא נתן יתרון ליריבו אך במשחקים בהם נתן ליריבו רגלי ומסע הפסיד דובואה 30–39. להלן אחד ממשחקיהם, אם כי משנת 1859 Serafino Dubois vs Marmaduke Wyvill (1859), www.chessgames.com, משחק זה ממחיש את טווח הראיה של דובואה שתכנן את עמדת המט הסופי 7–8 מסעים לפני שהתרחשה.

בשנת 1855 ביקר דובואה בפריז בקפה דה לה רז'אנס, מקום עלייה לרגל של שחקני שחמט מכל אירופה ושיחק ארבעה דו-קרבות. דובואה ניצח את השחקן הצרפתי החזק ג'ול ארנו דה ריוויאר 25-7 הנה אחד מניצחונותיו של דובואה על דה ריוויאר Jules Arnous de Riviere vs Serafino Dubois (1855), www.chessgames.com. דובואה ניצח את סגוין 1–5 ,את בודזינסקי 13.5-6.5 הנה אחד מניצחונותיו של דובואה על בודזינסקי Wincenty Budzinski vs Serafino Dubois (1855), www.chessgames.com. דובואה הפסיד 1–4 ללקריבן.

בשנת 1856 ניצח דובואה את קובסקי 11.5-1.5 ושיחק בדו-קרב נוסף מול ג'ול ארנו דה ריוויאר אך תוצאת דו-קרב זה אבדה. שנתיים מאוחר יותר שיחק דובואה מול הסופר הרוסי איוון טורגנייב ברומא כאשר נתן לרוסי יתרון של רגלי ומסע. המשחק הסתיים בניצחונו של דובואה ב-25 מסעים.

תוצאתו הטובה ביותר של דובואה הייתה בתחרות לונדון בשנת 1862 שם הגיע למקום החמישי עם 9 נקודות, לפני וילהלם שטייניץ שהפך מאוחר יותר לאלוף העולם בשחמט. דובואה זכה בתחרות זו בפרס כספי השווה במונחי היום ל-700 ליש"ט. הנה ניצחונותיו של דובואה על שטייניץ בתחרות זו : Serafino Dubois vs Wilhelm Steinitz (1862), www.chessgames.com, Serafino Dubois vs Wilhelm Steinitz (1862), www.chessgames.com.

לאחר סיום התחרות הזמין וילהלם שטייניץ את דובואה לדו-קרב בו ניצח שטייניץ 5.5-3.5. הנה אחד מניצחונותיו של דובואה על שטייניץ: Wilhelm Steinitz vs Serafino Dubois (1862), www.chessgames.com. באותה שנה זכה דובואה במספר דו-קרבות נגד קורנליוס בונטי 11.5-1.5 ונגד ולנטין גרין 5-0ו-5.5-0.5.

דובואה והשחמט האיטלקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 1863 עבר דובואה להולנד, שם נשאר במשך שנתיים. עקב האקלים אליו לא הסתגל חזר לרומא שם התרכז בכתיבה ובקידום חוקי המשחק בגרסה האיטלקית. מסוף שנות ה-50' של המאה ה-19 ועד תחילת שנות ה-70' דובואה התכתב בקביעות עם אמנים צרפתיים ורוסים לגבי הדרך להגיע לאחידות בכללי משחק השחמט. דובואה היה תומך נלהב בהצרחה חופשית, שהייתה מותרת על פי הכללים האיטלקיים אך לא ביתר אירופה. לפי חוקי ההצרחה החופשית, המלך והצריח, לאחר ביצוע ההצרחה, יכלו להגיע לכל משבצת עד וכולל לנקודת המוצא שלהם, בתנאי שאף אחד משני הכלים לא יתקוף כלי של יריבו.

הבדלים נוספים משמעותיים בין החוקים היו הכאה דרך הילוכו שהייתה אסורה, וכן הכתרה- לפי הכללים האיטלקיים ניתן היה להכתיר רגלי רק לכלי שהוכה במהלך המשחק. אם רגלי הגיע למשבצת השמינית לפני שכלי כלשהו הוכה, היה עליו להמתין במשבצת השמינית עד שכלי כלשהו יוכה, ורק אז ניתן היה להכתירו.

דובואה דן בנושאים אלו בכתביו מאותם הימים. בשנת 1847 הפך לעורך של הטור השחמטאי האיטלקי הראשון, L'Album ובשנת 1859 היה לעורך משותף בעיתון השחמט La Rivista degli Scacchi. דובואה פרסם שלושה כרכים על ההבדלים בין גרסאות חוקי השחמט האיטלקית והצרפתית. בכרכים אלו ניסה להגן במלוא כוחו על גישת ההצרחה החופשית.

בשנות ה-80' של המאה ה-19 איטליה אימצה את חוקי השחמט המקובלים באירופה אם כי רק בסוף המאה התקבלו חוקי השחמט הללו בכל רחבי איטליה.

מורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובואה היה השחקן האיטלקי החזק ביותר בין 1850 לסוף שנות ה-60'. מד הכושר שלו חושב בדיעבד כ-2642, וכשחקן המוביל בעולם בין מרץ 1856 ואוגוסט 1858, עת בה מורפי הפך למוביל בעולם. ייתכן והיה מדורג אף גבוה יותר על פי חוקי השחמט אליהם היה רגיל - האיטלקיים.

לדובואה הייתה השפעה גדולה בעולם השחמט האיטלקי, ופוליטיקה של שחמט העסיקה אותו רבות בסוף חייו. בנוסף כתב מאמרים רבים על פתיחות בשחמט והסתעפות של הפתיחה הוינאית קרויה על שמו, הסתעפות דובואה של גמביט המפה מוציו (C25) מיוחסת לו כמו גם הגנת דובואה -רטי בגמביט הסקוטי (C44). דובואה סלד מההגנה הצרפתית והעיר שזו הפתיחה המשעממת ביותר שניתן לתאר, לעיתים נדירות מביאה לתחבולות עם עניין כלשהו.

מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Le principali aperture del gioco degli scacchi secondo i due diversi sistemi, italiano e francese (3 Bde.), Rom 1868-1873
  • L'arroccamento italiano e l'arroccamento francese e europeo, Rom 1874

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרפינו דובואה בוויקישיתוף