עולם הזמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עולם הזמן
In Time
עולם הזמן
עולם הזמן
בימוי אנדרו ניקול עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אנדרו ניקול
מארק אברהם
אמי ישראל
תסריט אנדרו ניקול עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה זק סטינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'סטין טימברלייק
אמנדה סייפריד
קיליאן מרפי
וינסנט קרטיזר
אלכס פטיפר
מוזיקה קרייג ארמסטרונג עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוג'ר דיקינס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Regency Enterprises, Strike Entertainment, פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 28 אוקטובר, 2011
משך הקרנה 109 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט פשע, סרט פנטזיה, סרט דיסטופי, סרט מדע בדיוני, סרט מותחן, פוסטסייברפאנק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 40,000,000 דולר
הכנסות 173,930,596 דולר
הכנסות באתר מוג'ו now
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עולם הזמןאנגלית: In Time) הוא סרט מדע בדיוני אמריקאי משנת 2011 שנכתב ובוים על ידי אנדרו ניקול, בכיכובם של ג'סטין טימברלייק, אמנדה סייפריד, קיליאן מרפי, וינסנט קרטיזר ואלכס פטיפר.

הסרט מציג עולם בדיוני בשנת 2161, בו פריצת דרך גנטית גרמה לאנשים לחיות לנצח. אף על פי כן, החיים מוגבלים על ידי שעון דיגיטלי הטבוע על אמת היד. הזמן הוא המצרך היקר ביותר ואיתו מתנהל המסחר והכלכלה בעולם.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שינוי גנטי איפשר לאנושות לעצור את ההזדקנות בגיל 25, אבל כדי לחיות, אנשים חייבים להרוויח זמן חיים, מכיוון שהשעון נכנס לפעולה בגיל 25 ומתחיל לספור לאחור, כשלכל אדם יש שנה החל מהרגע שהשעון החל לפעול. המצרך היקר ביותר הוא "זמן חיים", אשר יכול להיות מועבר בין אנשים. הוא תחליף לכסף וזמינותו מוצגת בשתל על הזרוע התחתונה. כאשר שעון זמן החיים יגיע לאפס, האדם מת בו במקום. החברה מחולקת לאלו החיים במעמד חברתי גבוה ונמוך בערים מיוחדות הנקראות "אזורי זמן", ואילו העניים חיים בגטאות, שם העוני שולט - אנשים חייבים לעבוד כל יום כדי להרוויח עוד כמה שעות של חיים אחרת ימותו, הם צריכים גם להשתמש בו כדי לשלם עבור צרכים יומיומיים כמו חשמל, שיחות טלפון ותחבורה ציבורית. העשירים גרים בחלק העיר המפואר בשם ניו גריניץ'. הם נוסעים במכוניות חשמליות מהירות, ויכולים לחיות מאות שנים.

ויל סאלס (ג'סטין טימברלייק) בן 28 ועובד במפעל, חי עם אמו (אוליביה ויילד) בגטאות. עשיר בן 105 בשם הנרי המילטון (מאט בומר) מגיע לבר בגטו ועובר שוד בבר לאחר שהוא מנופף בזמן הרב שיש לו (מעל למאה שנים) וקונה אלכוהול לבחורות. המילטון מותקף על ידי פורטיס (אלכס פטיפר), ויל סאלס מציל אותו ומוביל את המילטון למקום מבטחים, שם המילטון מסביר לו ש"כדי להיות בן אלמוות, רבים יצטרכו למות", כך שלמעשה יש מספיק זמן לכולם לחיות חיים מלאים, אבל רק לעשירים יש מספיק זמן לאלמוות.

מאוחר יותר באותו הלילה, המילטון מעביר 116 שנים לוויל בזמן שהוא ישן, ושומר רק חמש דקות עבור עצמו, בהם הוא משתמש כדי לשבת על הגשר מעל הנהר עד שזמנו אוזל. המילטון נופל לתוך הנהר ומת. ויל מגיע מאוחר מדי כדי להציל אותו, מבין שהוא כבר צולם על ידי מצלמה משטרתית ונמלט מהמקום. המשטרה חושבת שוויל הרג את המילטון וגנב את כל הזמן שלו.

אמו של ויל מחכה בתחנת אוטובוס, ומגלה שאין לה זמן מספיק כדי לשלם על הנסיעה באוטובוס הרגיל שלה כי המחיר עלה פתאום. היא רצה במורד הרחוב כדי למצוא זמן. עד שוויל מוצא אותה, נגמר לה הזמן והיא מתה בזרועותיו. ויל מחליט לחפש נקמה, יוצא לניו גריניץ', עם יותר ממאה שנה על ראשו. כשהוא מגיע הוא נכנס לקזינו, שם הוא פוגש מיליונר זקן שהוא הבעלים של בנק הלוואות זמן - איש העסקים פיליפ וייס (וינסנט קרטיזר). ויל מנצח את פיליפ במשחק פוקר וזוכה ב-1,100 שנים. לאחר המשחק הוא זוכה בהזמנה אישית מפיליפ למסיבה באחוזתו.

באחוזה, ויל עוכב על ידי ליאון (קיליאן מרפי), שומר זמן, אשר עוצר אותו ומפקיע את רוב זמנו. לאחר מכן, לוקח ויל את סילביה (אמנדה סייפריד), בתו של פיליפ, כבת ערובה וחוזר איתה לגטו. הוא נכנס לתוך מארב של פורטיס אשר מתאכזב לגלות כי ויל איבד את הזמן שהיה ברשותו של המילטון, וגונב את רוב הזמן של סילביה, ומשאיר לה חצי שעה. הגעה של שוטרי זמן מאלצת אותו לעזוב את המקום. ויל מתעורר ונותן לסילביה חלק מהזמן שנותר לו, כדי שיוכלו לחזור לשכונה הישנה שלו. הם מגיעים לביתו של בורל (ג'וני גאלקי), רק כדי לגלות שאשתו של בורל, גרטה (יאיא דה קוסטה) מוכת יגון, כי הוא שתה את עצמו למוות עם 9 שנים מהשעון שלו (לאחר שוויל נתן לו במתנה 10 שנים מיד כשקיבל את 116 השנים). הם ממשכנים את עגילי היהלום של סילביה במחיר זעום של יומיים ומוצאים לעצמם מקלט. ויל מבקש מוייס כופר של 1,000 שנים על סילביה, שיחולקו לתושבי הגטו. ליאון מאתר את מיקומו של ויל משיחת הטלפון שלו, ויוצא למרדף בדייטון.

למחרת, כאשר ויל מתכוון לשחרר את סילביה, הוא מגלה כי וייס לא שילם את הכופר, אך ויל מחליט לשחרר את סילביה בכל זאת. ליאון מופיע וכמעט הורג את ויל, אך הוא נורה בכתפו על ידי סילביה. לאחר מכן, פורק ויל את ליאון מנשקו ומעביר לו ארבע שעות של זמן, כך שיוכל לצאת מדייטון לפני ש"יעבור זמנו". ויל וסילביה בורחים במכוניתו של ליאון. מאוחר יותר, אומר לה ויל כי עדיין יש לה סיכוי לצאת מהמצב, אך היא מחליטה להישאר לצדו, ואומרת שאין טעם לחיים שחייתה בניו גריניץ'. הם מתחילים סדרה של מעשי שוד בנק הזמן, גונבים כמוסות זמן אשר מאוחסנות שם ומחלקים אותם לעניים, אשר מקבלים שפע של 10 שנים על ראשם. בסופו של דבר, מאתר פורטיס את ויל וסילביה בפעם השנייה, ומאתגר את ויל ב"מלחמת זמן". ויל צולח את המאבק באמצעות טכניקה שלמד מאביו המנוח, זמנו של פורטיס עובר אליו, ויל שולף אקדח משום מקום ויורה על הכנופיה של פורטיס, ולבסוף זמנו של פורטיס תם והוא מת.

ויל וסילביה מבינים שהמאמצים הקודמים שלהם היו לשווא, שכן לעשירים יש את הכוח להגדיל את העלות של חיים בגטאות כדי לשמור על הסטטוס קוו. הם מצליחים לגנוב מיליון שנה בקפסולת זמן ממטה פרטית' וייס, וצולחים את כל המתנגדים להם בדרכם החוצה בדרך לדייטון. עם ההגעה, ליאון מתנגש עם רכבו ברכב של ויל, אבל ויל הצליח להעביר את קפסולת הזמן עם בחורה צעירה, שמחלקת את הזמן בין האנשים. ליאון בסופו של דבר משיג את ויל וסילביה מחוץ לעיר ועוצר אותם באיומי אקדח. ויל בבדיחות הדעת מבקש מליאון להחזיר חלק מהזמן שהוא הלווה לו בעבר, כך שהם יוכלו לשרוד עד הוצאתם להורג, אך ליאון מבין שהוא שכח לחדש את הזמן שלו לפני שיצא למרדף אחריהם, ומת. ויל וסילביה נשארים עם שניות לחיות. ויל רץ למכונית של ליאון ולוקח זמן שהוקצב לו. בסצנת שיקוף מות אמו, ויל מעביר את הזמן לסילביה שניות לפני שהיא עומדת למות.

ויל וסילביה ממשיכים לשדוד בנקים במסגרת מאמציהם להרוס את המערכת, עכשיו עם פרס של 100 שנים על ראשם. העשירים צריכים להתמודד עם תושבי הגטאות שלפתע התעשרו בזמן ומתחילים לעבור לאזורי זמן אחרים. החדשות מציגות את המפעלים, בהם ויל עבד בעבר, כבר לא בפעולה. התמונה האחרונה מראה כי ויל וסילביה הולכים לשדוד את בנק הזמן על מנת להמשיך את המשבר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]