על אודות מבנה הגוף האנושי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
על אודות מבנה הגוף האנושי
De humani corporis fabrica libri septem
מידע כללי
מאת אנדריאס וסאליוס
שפת המקור לטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא אנטומיה אנושית
הוצאה
תאריך הוצאה 1543
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

על אודות מבנה הגוף האנושי (בלטינית: De Humani Corporis Fabrica Libri Septem - שבעה ספרים על מבנה גוף האדם) הוא אוסף ספרים על האנטומיה האנושית שנכתב על ידי אנדריאס וסאליוס ופורסם ב-1543. הספרים היוו פריצת דרך בהיסטוריה של האנטומיה, ביחס לעבודתו של הרופא היווני קלאודיוס גלנוס, שהייתה דומיננטית במשך 1300 שנים.

אוסף הספרים מבוסס על הרצאותיו של וסאליוס אוניברסיטת פדובה, שבמהלכן סטה מהפרקטיקה המקובלת על ידי ניתוח גופות כדי להמחיש לתלמידים את הנושאים באנטומיה. לפני תקופתו ניתוחים בוצעו על ידי גלבים-מנתחים בהנחיית דוקטור לרפואה, שלא היה צפוי לבצע עבודת כפיים. המגנום אופוס של וסאליוס מציג בחינה מדוקדקת של האיברים והמבנה השלם של גוף האדם. הדבר התאפשר בזכות ההתקדמות הרבה שנעשתה בתקופת הרנסאנס, כולל התפתחויות אמנותיות בייצוג חזותי מילולי ופיתוח טכני של הדפסה עם חריטות עץ מעודנות. בזכות ההתפתחויות הללו ומעורבותו הקרובה והזהירה, הצליח וסאליוס לייצר איורים עדיפים על כל איורים שהופקו בעבר.

סדרת הספרים ידועה כיום באיורים המפורטים מאוד של ניתוחים אנושיים. בתקופתו זה היה אולי ספר האנטומיה הטוב ביותר שקיים.
סדרת הספרים ידועה כיום באיורים המפורטים מאוד של ניתוחים אנושיים. בתקופתו זה היה אולי ספר האנטומיה הטוב ביותר שקיים.

בספר 663 עמודים ו-300 תמונות שהוכנו בחריטת עץ על ידי ון קלקר ואמנים אחרים. ספר זה, שחולל מהפכה באנטומיה, ראה אור חודש בלבד לאחר פרסום ספרו של קופרניקוס שחולל מהפכה באסטרונומיה. זמן קצר לאחר מכן הוציא וסאליוס ספר קיצור לסטודנטים שכונה Epitome (סיכום).

ב-1555 יצאה המהדורה השנייה של ה-Fabrica, בשינויים קלים. פרסום הספר גרם להתקפות קשות על וסאליוס בידי חסידי תורת גלנוס, אך תוך מספר שנים הפך ספר זה למקובל בבתי הספר לרפואה. וסאליוס נפגע עמוקות מההתקפות עליו ופעם אחת שרף בחמת זעם כמעט את כל כתביו.

סדרת הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר 1: העצמות והסחוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון מהווה כרבע מהאוסף כולו. הוא מציג את תצפיותיו של וסליוס על עצמות אדם ועל סחוסים, שאסף מבתי קברות. הוא מתאר את המראה הפיזי של עצמות האדם ואת ההבחנה בין העצמות והסחוסים לפי תפקוד. בכל פרק וסאליוס מתאר את העצמות בפירוט רב, ומסביר את התכונות הפיזיות שלהן בדרכים שונות.

בפרקים הפותחים, וסאליוס "נותן היבטים כלליים של עצמות ושלד, עוסק בהבדלים במרקם, חוזק וגמישות בין עצם וסחוס; מסביר את ההבדלים המורכבים בין סוגי מפרקים וסוקר כמה אלמנטים בסיסיים של טכניקות תיאור ומינוח. ." נושא מרכזי בספר זה הוא האם גלנוס תיאר את עצמות השלד האנושי במדויק. כאשר וסליוס הרצה על השלד האנושי, הוא גם הציג עצמות של בעלי חיים אחרים כדי לתת אמינות לתצפיותיו של גלנוס.

ספר 2: הרצועות והשרירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאן מתאר וסאליוס את מבנה השרירים הרצועות, את החומרים המשמשים ליצירת תנועה על ידי הגוף, ואת החומר המשמש לאחיזה של המפרקים. באמצעות תצפיות על קצבים שחותכים בשר, וסאליוס הצליח לשלב את כישורי הקצבים שלמד בנתיחה של גוף האדם. הוא תיאר את הסדר שבו יש לנתח גוף אנושי כדי לצפות ביעילות בכל שריר בגוף.

האיורים בספר מציגים מבט מעמיק של גוף האדם שניתן לעקוב אחריו תוך כדי ניתוח גוף אנושי. וסאליוס מזכיר גם את המכשירים הדרושים לביצוע דיסקציה. בספר זה מתחיל וסאליוס לתאר כיצד התיאורים האנטומיים של גאלנוס אינם תואמים את התצפיות שלו. על מנת להראות כבוד לגאלנוס, הוא מציע שהשימוש של גאלנוס במבנה האנטומי הוא למעשה נכון, אבל לא עבור בני אדם. הוא אפילו המשיך לתאר כמה מהמבנים באופן שגאלנוס תאר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנטומיה של גריי (ספר)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]