עקב דגטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןעקב דגטי
תקופה
פליסטוקן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: דורסי יום
משפחה: נציים
סוג: עקב שחור
מין: עקב דגטי
שם מדעי
Buteogallus daggetti
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עקב דגטי (שם מדעי: Buteogallus daggetti) הוא מין נכחד של עוף דורס ממשפחת הנציים ומהסוג עקב שחור, אשר חי במשך הפליסטוקן בדרום-מערב אמריקה הצפונית. ככל הנראה המין נכחד לפני 13,000 שנה לפני זמננו.

עוף נכחד זה ידוע משרידים מאובנים מנואבו לאון, מקסיקו וממשקעי הלאגרשטטה של בורות הזפת בלה בריאה שבלוס אנגלס, בקליפורניה והוא כנראה היה קרוב למין עקב סוואנה, החי כיום באמריקה הדרומית. המין תואר למדע ב-1915 בידי החוקר האמריקאי (Loye H. Miller).

מין זה ידוע בעיקר מעצם הירך ושאר עצמות גפיים ארוכות יחסית לקרוביו החיים כיום בין העצים. המבנה המחוזק יחסית דומה מעט למבנה של אנפה כחולה גדולה או במעט לקוקיה רצנית, אשר מצויות לרוב על הקרקע. היה זה דורס גדול יחסית לקרוביו החיים, גדול ב-40 אחוז בקירוב מעקב הסוואנה[1]. משקלו הגיע ל-3 ק"ג בקירוב, עם דו-צורתיות זוויגית אפשרית לטובת הנקבות, והוא הגיע לאורך משוער של 64 עד 90 ס"מ, זנב באורך של 26 עד 32.2 ס"מ ומוטת כנפיים של 169 עד 196 ס"מ. ככל הנראה היה כבד יחסית לדורס ואולי הוא התקיים בדומה ללבלר האפריקני, החי על הקרקע לרוב.

דורס זה כנראה חי בביצות ושטחים פתוחים ובהם צד יונקים קטנים וזוחלים. הוא נכחד עם סיום הפליסטוקן כשעל פי כמה דעות ההכחדה נגרמה לאחר דעיכת הפאונה המקומית של אמריקה, כשנמצאו פחות פגרים עבורו[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עקב דגטי בוויקישיתוף
  • עקב דגטי, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Olson, Storrs L. (2007). "The "Walking Eagle" Wetmoregyps daggetti Miller: A Scaled-up Version of the Savanna Hawk (Buteogallus meridionalis)" (PDF). Ornithological Monographs (63): 110–114. doi:10.2307/40166902. JSTOR 40166902. Retrieved 30 August 2016.
  2. ^ Steadman, D.W.; Martin, P.S. (1984). "Extinction of birds in the late Pleistocene of North America". Quaternary Extinctions: A Prehistoric Revolution. Tucson: University of Arizona Press. pp. 466–477