פאלריסטיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פאלריסטיקהאנגלית: Phaleristics) המכונה גם מדע הסמלים והדקורציה (מהגיבור המיתולוגי היווני פאלרוס (ביוונית: Φάληρος, Phaleros) דרך המילה "phalera" בלטינית: גבורה)), ויש גם מקורות נוספים למילה. זהו מדע עזר היסטורי העוסק בעיטורים, ביניהם הצורות הנלבשות (נענדות) על הלבוש.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוונית עתיקה, המונח ta falara בכתיב לטיני, τά φάλαρα בכתיב יווני, סימן לוח עגול או בצורת חצי סהר מצופה מתכת יקרה, אשר הונח במקור על שכם סוסי המלחמה, כדי להציג את הישגי אדוניהם בקרבות. המונח הוליד את המילה "פאלרה" ברומא, בעיקר כדי לציין עיטורים צבאיים שנענדו על החזה של לוחמים. יש גם פירוש נוסף שהמילה נובעת משמו של הגיבור המיתולוגי פאלרוס.

הפרדה בין המשמעוית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדליות במוזיאון דונצק

במהלך התפתחות ההיסטוריוגרפיה המודרנית, היסטוריונים רבים התעניינו גם בהיסטוריה של פרסים ומסדרים, במיוחד בקשר למסדרי אבירים. יוליוס גוטליב איברסן (Julius Gottlieb Iversen), מדען רוסי במאה ה-19, היה נציג מוקדם משמעותי של הפאלריסטיקה. המילה פאלריסטיקה נטבעה על ידי כריסטיאן טורנוולד (Kristian Turnwald) ואולדז'יץ' פילץ (Oldřich Pilc) ב-1936 כדי לקרוא בשם למדע העזר ההיסטורי הזה, ובאותו הזמן הפריד תחום זה ממדעים קרובים כמו נומיסמטיקה והרלדיקה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ↑ Matikkala 2008: Matikkala, Antti (2008). The orders of knighthood and the formation of the British honours system, 1660-1760. Boydell & Brewer Ltd. ISBN 978-1-84383-423-6.
  • Laslo, Alexander J. (1995). A Glossary of Terms Used in Phaleristics: The Science, Study, and Collecting of the Insignia of Orders, Decorations, and Medals. Albuquerque: Dorado Pub. ISBN 0-9617320-2-4.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאלריסטיקה בוויקישיתוף