פאראסומניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאראסומניה
תחום רפואת שינה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 291931 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D020447
סיווגים
ICD-10 F51.3, F51.4, F51.5 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאראסומניהלטינית: Parasomnia) היא קטגוריה של הפרעות שינה הכוללות תנועות, התנהגויות, הבעת רגשות, תפיסות וחלומות, חריגים בזמן הרדמות, בעת השינה, בין מצבי השינה, או בעת יקיצה. רוב הפאראסומניות מתבטאות במצבי עוררות חלקית במעבר שבין ערנות לבין שנת REM, או במעבר שבין ערנות לאחד למצב השינה השלישי המאופיין בגלי מוח איטיים.

פאראסומניות של מצב השינה השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאראסומניות של מצב השינה השלישי מאופיינות בפעילות פיזיולוגית בעת שהפעילות המוחית של האדם יוצאת ממצב השינה השלישי ונשארת בין מצב שינה למצב ערנות. הפרעות שינה אלה כוללות הפעלה של מערכת העצבים האוטונומית, מערכת העצבים המוטורית, או תהליכים קוגניטיביים במהלך שינה, או מעברים בין שינה לעוררות[1].

חלק מן הפאראסומניות של מצב השינה השלישי שכיחות בתקופת הילדות אך שכיחותן פוחתת לאורך השנים (סהרוריות, ביעותי-לילה, ויקיצה מבולבלת). אצל חלק מן הלוקים בהפרעה, פאראסומניות אלה עלולות לגבור בהשפעת צריכת אלכוהול, מחסור בשינה, פעילות פיזית, מתח נפשי, דיכאון, טיפול תרופתי, או מחלת חום. בין ההפרעות נמצא, אכילה מתוך שינה, סקס-סומניה, חריקת שיניים, תנועות רגליים מחזוריות בשינה, תסמונת הרגליים העצבניות, ודיבור מתוך שינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bassetti et al. SPECT during sleepwalking. Lancet 2000;356:484-485.