סהרוריות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סהרוריות
תחום רפואת שינה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1188854 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D013009
סיווגים
ICD-10 F51.3 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-11 7B00.1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סַהֲרוּרִיותלעז: Noctambulism, Somnambulism) או מחלת ירח (מוכר גם כ"הליכת ירח" מתוך שינה), היא הפרעת שינה שהסובל ממנה מפגין פעילויות אשר בדרך כלל מצביעות על ערנות בעודו ישן. סהרוריות יכולה להופיע בכל הגילים. התנהגות סהרורית בדרך כלל מתרחשת כאשר אדם יוצא ממצב של "שינה עמוקה (REM)". בילדים ובמבוגרים צעירים עד רבע מכלל הלילה הוא במצב "שינה עמוקה", אולם ככל שאדם מתבגר מתקצר פרק השינה העמוקה[1]. מסיבה זו ילדים ומבוגרים צעירים נוטים יותר לסהרוריות[דרוש מקור].

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסהרורית, ציור מאת ג'ון אוורט מיליי (1829–1896), אנגליה

אנשים סהרוריים נראו גם אוכלים, מתלבשים, נוהגים במכונית ושורקים. הם עשוים להתנהג בצורה מוזרה ולא הגיונית, ואף לעשות מעשים מסוכנים (מכיוון ששיקול הדעת פגום). בניגוד לדעה הרווחת רוב ההתנהגות הסהרורית אינה מתבטאת רק בהליכה (ללא הכרה של המהלך), אלא בהתנהגויות אחרות. רוב המקרים של התנהגות סהרורית מתרחשים כאשר מסיבה כלשהי אדם מתעורר במהלך שינה עמוקה (למשל, כיוון שמישהו אחר הפריע לשנתו), הוא עשוי להתיישב במיטתו, להסתכל סביב ומיד לשוב לישון. לעיתים נדירות מבחינים בהתרחשויות קצרות אלה של התנהגות סהרורית, אלא אם כן האדם נמצא במעקב במעבדת שינה.

אנשים מסוימים נוטים לסהרוריות יותר מאחרים, ובתקופות מסוימות יותר מאחרות. אנשים המהלכים בשנתם עקב התנהגות סהרורית, עושים זאת בעיניים פקוחות - ולא כשעיניהם עצומות וידיהם פשוטות לפנים, כפי שנהוג לתארם בסרטים מצוירים. עיניו של הסהרורי עשויות להראות מזוגגות, אדומות, או אטומות מבע, למתבונן מן הצד. תגובותיו המילוליות של הסהרורי תהיינה איטיות, תגובותיו למשמע שאלות הגיוניות יהיו מבולבלות, והוא יתקשה להגיב באופן מושכל.

התנהגות סהרורית כשלעצמה איננה מהווה סכנה בריאותית, אולם בעת התנהגות זו עשוי האדם להיקלע לתאונות כיוון שאינו מגיב באופן הכרתי. אם אדם מבצע עבירה פלילית תוך כדי התנהגות סהרורית, תעמוד לו הגנה של התנהגות בלתי מודעת (אוטומטיזם). לעומת זאת, במשפט העברי נקבע שאדם אחראי על נזקים שעושה מתוך שינה: ”אדם מועד (נושא באחריות מלאה לנזקיו) לעולם; בין ער, ובין ישן” (מסכת בבא קמא דף ב')[2]. מעשים בעלי אופי מיני הנעשים מתוך שינה וללא מודעות אליהם נקראים סקס-סומניה.

אחד המיתוסים הנפוצים באשר להתנהגות סהרורית הוא שלעולם אסור להעיר אדם המהלך בשנתו. במציאות, אין זה מסכן את הסהרורי עצמו (הוא עלול להיות נבוך או לאבד התמצאות לכשיתעורר, מה שעלול לגרום לחרדה), אך קיימת סכנה כלשהי למי שמנסה לעורר את הסהרורי. לעיתים קרובות מפגינים סהרורים התנהגות תוקפנית כאשר מפריעים להם. קיימים מקרים בהם אנשים סהרוריים תקפו באלימות את מי שניסה להעירם ואפילו מקרים (נדירים ביותר) שהסתיימו רע. עם זאת, סהרוריים עלולים לסכן את עצמם הרבה יותר מאשר אחרים. קיימים אף דיווחים על סהרוריים שנפלו מחלונות פתוחים אל מותם. כאשר סהרוריים מסכנים את עצמם, למשל על ידי ירידה במדרגות תלולות, או אחיזה בסכין חדה, עדיף להעירם (אם כי יש להיזהר מהסכין שבידו של האדם, שעלול לתקוף באמצעותה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Irwin Feinberg, Ian G. Campbell, Nato Darchia, Rapid Eye Movement Density is Reduced in the Normal Elderly, Sleep 26, 2003-12-01, עמ' 973–977 doi: 10.1093/sleep/26.8.973
  2. ^ יש כאלה שהסבירו זאת מכיוון שאדם שמועד לסהרוריות צריך להציב לעצמו אמצעי הגנה לפני שהולך לישון

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.