פונטיאנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פונטיאנוס
Pontianus
פונטיאנוס בציור מהמאה ה-19
פונטיאנוס בציור מהמאה ה-19
פונטיאנוס בציור מהמאה ה-19
לידה 200
ייתכן שרומא
פטירה 28 בספטמבר 235 (בגיל 35 בערך)
סרדיניה
מקום קבורה קטקומבת קליקסטוס עריכת הנתון בוויקינתונים
דת נצרות קתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
האפיפיור ה־18
21 ביולי 23028 בספטמבר 235
(5 שנים ו־9 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פונטיאנוסלטינית: Pontianus; מת ב-28 בספטמבר 235) היה אפיפיור על–פי הערכות מ-21 ביולי 230 ועד 28 בספטמבר 235.

על–פי ספר האפיפיורים, ה"ליבר פונטיפיקליס" נולד פונטיאנוס ברומא ושם אביו היה קלפורניוס. תיאור חייו נוצר על–ידי כותב במאה הרביעית, ובזכות הקרבה בזמן מעניק תיאור מדויק יותר של חייהם של האפיפיורים, ובכך יותר פרטים אודות פונטיאנוס מאשר על קודמיו. ההערכות לתקופת כהונתו שאובות מספר זה.

הקרע בכנסייה מול האנטי-אפיפיור היפוליטוס מרומא נמשך בזמן כהונתו. לפי הירונימוס הקדוש[1] ורופינוס המצטט אותו[2] התכנס בערך בשנת 231 או 232 סינוד (סנאט) שאישר את גינויו של אוריגנוס מאלכסנדריה על–ידי סינוד שנערך באלכסנדריה קודם לכן. אם אכן היה סינוד כזה, וספק אם כך היה, הרי שפונטיאנוס עמד ללא ספק בראשו.

בשנת 235, תחת שלטון הקיסר מקסימינוס התראקי, החלה רדיפה נגד ראשי הכנסייה, בהם פונטיאנוס. יחד עם היפוליטוס הוא גורש למכרות בסרדיניה. כדי לאפשר בחירת אפיפיור חדש, התפטר פונטיאנוס ב-28 בספטמבר 235, וליורשו נבחר אנטרוס. זאת הייתה הפעם הראשונה שבא האפיפיור התפטר מתפקידו. זמן קצר לפני או אחרי הדברים הללו התפייס היפוליטוס עם הכנסייה ברומא והקרע בכנסייה בא אל קיצו. לפי תיאור מעשי המרטירים שאינו מצוי עוד בידינו אך שימש את כותב ה"ליבר פונטיפיקליס" מת פונטיאנוס כתוצאה מהתנאים הקשים במכרות בסרדיניה. האפיפיור פביאנוס הביא את שרידיהם של פונטיאנוס והיפוליטוס לרומא. כתובת שנתגלתה בשנת 1909 מציינת את שמו ואת היותו אפיפיור ומרטיר: PONTIANOS, EPISK. MARTUR. התוספת "מרטוּר" היא מאוחרת ואינה חלק מן הכתובת המקורית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פונטיאנוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
אורבנוס הראשון
אפיפיור
(רשימת האפיפיורים)
הבא:
אנטרוס