האנציקלופדיה הקתולית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריכת האנציקלופדיה הקתולית

האנציקלופדיה הקתוליתאנגלית: Catholic Encyclopedia, כיום מכונה "האנציקלופדיה הקתולית הישנה") היא אנציקלופדיה בשפה האנגלית שהודפסה בשנת 1913 על ידי "דפוס האנציקלופדיה" (The Encyclopedia Press), ותוכננה כדי לספק "מידע מוסמך על החוג השלם של תחומי העניין, הפעילות והדוקטרינה הקתולית".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבת האנציקלופדיה החלה ב-1 בינואר 1905 תחת פיקוחם של חמישה עורכים:

פגישת העבודה הראשונה של העורכים התקיימה במשרדי העיתון "השליח" ברחוב ה-16 מערב בניו יורק. הטקסט עבר את התהליך הרשמי שעובר כל טקסט דתי קתולי. הצנזור הרשמי מטעם הכנסייה הקתולית, רמי לפורט (Remy Lafort), נתן את האישור הראשוני לטקסט – "ניהיל אובסטאט" (לטינית Nihil Obstat "אין מניעה"), והארכיבישוף של ניו יורק, הקרדינל ג'ון פארלי, ניתן את האישור הסופי – "אימפרימאטור" (Imprimatur – "הדפיסו"). תהליך בחינה זה הואץ משום שנעשה שימוש חוזר בפרסומים קודמים שכבר קיבלו אישור. בנוסף לדיונים בלתי רשמיים תדירים וקשר מכתבים מתמיד, קיימו העורכים 134 פגישות רשמיות שבהם שקלו את תוכנית העבודה, היקפה וקצב התקדמותה, עד הפרסום ב-19 באפריל 1913. כרך מילואים הודפס ב-1922.

האנציקלופדיה עודכנה מאוחר יותר תחת פיקוחה של "האוניברסיטה הקתולית של אמריקה", והאנציקלופדיה הקתולית החדשה (אנ') הודפסה לראשונה ב-1967 ואחר־כך ב-2002.

ב-1993 הושפע קווין נייט (Kevin Knight), אמריקאי בן 26 מדנוור בקולורדו, מביקורו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בעיר לכבוד יום הצעירים העולמי, והחל במיזם של העלאת מהדורת 1913 של האנציקלופדיה לאינטרנט. נייט הקים את האתר ניו אדוונט (New Advent – באנגלית "התגלותו המחודשת של ישו") על מנת לאכסן את המיזם. מתנדבים מארצות הברית, קנדה, צרפת, וברזיל עזרו בהעתקת החומר המקורי. האתר עלה לרשת ב-1995, והתעתיק הסתיים ב-1997. זכויות היוצרים על כרך המילואים פגו אף הן אך עד 2005 לא נעשה ניסיון לתעתקו לאינטרנט.

מטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנציקלופדיה תוכננה לשרת את הכנסייה הקתולית, תוך השמטת עובדות ומידע שלא היו קשורים לכנסייה ותיאור ההתרחשויות מנקודת המבט של הדוקטרינה הקתולית הרשמית. האנציקלופדיה כוללת את הישגיהם של קתולים בכל התחומים, האינטלקטואלים והמקצועיים, ובהם אמנים, מחנכים, משוררים ומדענים. אומנם האנציקלופדיה מוגבלת בתחומים בהם היא עוסקת בהשוואה לאנציקלופדיות כלליות, אך היא הייתה שונה מניסיונות קודמים ליצירת אנציקלופדיה קתולית מקיפה שבחנו רק עניינים פנימיים של הכנסייה.

בנושאים בהם חלוקים הקתולים על כנסיות אחרות וקהילות פרוטסטנטיות, מייצג הטקסט בעקביות את נקודת המבט של הקתולים. מכיוון שהאנציקלופדיה נכתבה ב-1913 חלק מהערכים בה אינם מעודכנים בהקשר לנעשה בעולם הרחב (כך למשל בערך על המרונים נמצא התייחסויות למצבם "הנוכחי" תחת שלטון האימפריה העות'מאנית) או אפילו בהקשר לנעשה בכנסייה עצמה. בייחוד חסרה התייחסות למועצת הוותיקן השנייה שערכה שינויים משמעותיים בפולחן הדתי הקתולי וביחס לדתות אחרות.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותה "רכוש הציבור" ניתן להשתמש במהדורת 1913 בכל עבודה כתובה (ובתנאי שכותב המסמך לא ינסה לטעון כי הוא כתב את הערכים או המידע שהעתיק מהאנציקלופדיה). אומנם הצגת הדברים באנציקלופדיה היא מנקודת ההשקפה הקתולית, אך לעיתים קרובות היא מציעה ניתוח מעמיק ומדויק של מאורעות, אישים ורעיונות היסטוריים ופילוסופיים. טקסט מהאנציקלופדיה מופיע, לעיתים לאחר עריכה, בשירותים מקוונים כדוגמת ויקיפדיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]