פורטל:אדריכלות/הפינה הגותית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבט על אדריכלות גותית

אדריכלות גותית היא סגנון של אדריכלות אירופאית מימי הביניים, אשר מקושרת לרוב לתכנון קתדרלות, כנסיות ומנזרים. אדריכלות זו התפתחה לראשונה באמצע המאה ה-12 בצרפת והתפשטה בגרסאות שונות ברחבי אירופה עד דעיכתה ההדרגתית במאה ה-16. האדריכלות הגותית התאפיינה במבנים תמירים, מורכבים ומפוארים, שהיו מפותחים,יפים, מלאי אור, נועזים ואווריריים יותר מאדריכלות הרומנסק שקדמה לה. האדריכלות הגותית נחשבת על ידי רבים לשיא שאליו הגיעה האדריכלות בימי הביניים ושיא של יכולתו הטכנולוגית של האדם בבנייה מלבנים. הסגנון והאווירה הרוחנית המיוחדת שהוא יוצר בחללי הפנים של המבנים הפכו את האדריכלות הגותית למושא השראה חשוב בקרב אדריכלים ואמנים רבים.

נושא נבחר

קפלת סנט שאפל בפריז מימשה בקיצוניות את תפישת חשיבותו של האור בכנסייה, וכמעט כל שטח הקירות תפוס על ידי חלונות ויטראז' מזכוכית צבעונית

השימוש באור לשם העברת החוויה הדתית בכנסייה הוא מהמאפיינים הראשונים והחשובים ביותר של האדריכלות הגותית. חשיבות זו נבעה מהפילוסופיה הנוצרית של המאה ה-12 והמאה ה-13. הוגים כמו יו מסן ויקטור ותומאס אקווינס ראו שני יסודות בכל מה שיפה: פרופורציות הרמוניות (קונסוננס) והבהקה (אור). בפילוסופיית ימי הביניים, ובייחוד באסתטיקה, היופי לא נחשב כנובע מתחושות הנאה אצל הצופה, אלא המידה שבה הוא קורן אמת ומהווה התגלות של אלוהים. האור נתפש כהתגלות הכי טהורה והכי פחות חומרית של אלוהים וכמתווך בין כל הגופים עלי אדמות. בעקבות הגותו של ברנאר מקלרבו בנוגע למבנה הכנסייה האידיאלית, מומשה תפישה זו על ידי חסידיו ותלמידיו, הבולט שבהם הוא סוגריוס, אב המנזר של מנזר סן-דני, והבישופים מאסכולת שארטר. ואכן, הכנסיות הגותיות מלאות באור, העובר דרך חלונות ויטראז' התופסים חלק ניכר מהקיר. כדי לפצות על היעדר התמיכה מהקיר פותחה שיטת תמיכה חדשנית המסתמכת על שלד מאבן, קשתות מחודדות ותמיכות דואות. החלון המאפיין ביותר של הגותיקה הוא חלון הרוזטה - חלון עגול וגדול בצורת פרח דרכו עובר אור השמש ומאיר על המזבח הראשי. השימוש באור והפיכת קירות הכנסייה לדקים, אווריריים ושקופים הגיע לשיאו בסגנון הגותי הקורן (Rayonnant).