פורטל:דואר ובולאות/אירוע אקראי בהיסטוריה/69

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שנה האירוע
1720 - ראלף אלן, מחשובי הרפורמטורים של שירותי הדואר באנגליה, תכנן שיטה ולפיה חושב תעריף הדואר באופן שלא חייב להעביר את כל המכתבים למיון בעיר הבירה לונדון. בעקבות זאת הוא זכה במונופול על הטיפול בכל המכתבים מסוג "מכתב לאורך דרך"[1] ומסוג "דואר חוצה נתיבים"[2]. אלן שמר בידו את המונופול עד יום מותו, חמישים שנה מאוחר יותר.

שירותי הדואר באנגליה באותה תקופה היו מבוססים על חישוב המרחק בין היישובים לאורך נתיבי הדואר שיצאו מלונדון לעבר חלקי המדינה השונים. כל מכתב שנשלח באחד מבתי הדואר ברחבי אנגליה הובל לאורך דרך הדואר אל בית המיון המרכזי בלונדון ונשלח שוב לעיר היעד בדרך הדואר המתאימה. שיטה זו הופעלה גם אם עיר המקור ועיר היעד היו קרובות זו לזו ושתיהן היו מרוחקות מאוד מלונדון. לשם המחשה, מכתב שנשלח מעכו לחיפה הובל מעכו לבית המיון המרכזי בתל אביב והוחזר לחיפה. התיקון שיזם אלן אפשר טיפול מיוחד שחסך הובלה מיותרת של מכתבים וחסך בזמני מסירת הדואר לנמענים.

ראלף אלן
1868 - איראן הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הם הודפסו בטהראן בשיטת בלט מגלופות נחושת שנחרטו על ידי א. בר (A. Barre), והוצג בהם סמלה הלאומי של אירן, האריה והשמש.
 

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ המונח "מכתב לאורך דרך" (By Letter) התייחס למכתבים שנשלחו בין שני בתי דואר ששכנו לאורך אותה דרך דואר.
  2. ^ המונח "דואר חוצה נתיבים" (Cross Post Letter) התייחס למכתבים שנשלחו בין ערים קרובות זו לזו ששכנו לאורך שתי דרכי דואר שונות.