פורטל:דואר ובולאות/ציטוט נבחר/113

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הוא רקם מזימה נגד אחמד אבן מוסא, וכתב אל נציביו של ראש המשטרה בדרך ח'וראסאן מן האזור הצבאי של סַרַחְ'ס עד בַּיְכַּנְד לאמור: "פקחו עין על אחמד אבן מוסא הח'וארזמי בפונדקים ובתחנות המשמר. זה וזה תיאורו של האיש, ומי שיצליח לתופסו יעצור אותו עד שיגיע מכתבנו בעניינו." אחמד אבן מוסא נתפס במֶרְוְ ונעצר.

אַחְמַד אִבְּן פַדְלַאן, מסע אבן פדלאן

ב-21 ביוני 921 שלח הח'ליף העבאסי אל-מקתדר את איש החצר אַחְמַד אִבְּן פַדְלַאן בשליחות דיפלומטית אל מלך בולגריה של הוולגה. אורך הדרך מבגדאד, בירת הח'ליפות העבאסית, אל גדות נהר הוולגה התיכונה היה כ-5,000 ק"מ, וחלפה כשנה עד שהמסע הושלם ואבן פדלאן חזר לבגדאד.

אחד משריו של הח'ליף העבאסי, הווזיר אִבְּן אלפֻראת, אשר רכושו הוחרם כדי לממן את המשלחת הדיפלומטית, זמם לחבל במסע. באמצעות עושי דברו הוא הנחה לעצור את איש הכספים של המשלחת ולהחזיקו במאסר[1].

תיאור זה מלמד כיצד נסעו השליחים ברחבי הממלכה, תוך שהם עוצרים למנוחה בפונדקי הדרכים ונדרשים להתייצב בתחנות המשמר שלאורך הדרך. השוטרים, שנדרשו להטיל פיקוח על נקודות חשובות אלו ולאתר את השליח, הצליחו לזהות איש הכספים המבוקש ולעצור אותו.

כתב יד של אבן פדלאן

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ אלה אלמגור (תרגום מערבית), מבגדאד אל גדות הוולגה - מסע אבן פדלאן אל ארץ הבולגארים, ההוצאה לאור של אוניברסיטת תל אביב ע"ש חיים רובין, תל אביב, 2019, עמ' 27.