פורטל:דואר ובולאות/ציטוט נבחר/120

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יצאנו מסאמראא' ובידי מכתב מאת אלואת'ק באללה אל אסחאק אבן אסמאעיל שליט ארמניה שמושבו היה בטביליסי, ובו הוא מורה לו להניח לנו לעבור בארצו. אסחאק זה כתב עבורנו אל שליט אלסריר, והלה כתב למלך האלאנים ומלך האלאנים כתב אל פילאן שאה והלה כתב אל טרח'אן מלך הכוזרים.

אבו אלקאסם עֻבּידאללה אבן עבדאללה אבן חֻ'רַּדַאד'בִּה, ספר הדרכים והמסעות

אבן חֻ'רַּדַאד'בִּה היה מנהל שירותי הדואר והמודיעין של מחוז ג'באל (אנ') שבצפון מערב פרס, כחלק מן המנהל של הח'ליפות העבאסית בתקופתו של הח'ליף אל-מֻעְתַמִד. בשנת 867 כתב את "ספר הדרכים והממלכות (אנ')", ובו תיאר את השטחים בהם שלטה הח'ליפות העבאסית, את הדרכים ונתיבי המסחר שחצו אותה, ואת העמים שהתגוררו בה.

באחד מפרקי הספר תיאר אבן חֻ'רַּדַאד'בִּה את מסעו של סַלּאם המתורגמן, אשר נשלח על ידי הח'ליף העבאסי אל-ואתִ'ק אל העמים שישבו באזורי ההרים שבצפון הח'ליפות. כדי שיוכל לעבור בשלום את הדרך הארוכה והמסוכנת, צויד סַלּאם המתורגמן במכתב המלצה אל שליט ארמניה (אשר היה כפוף לח'ליף העבאסי). במכתב זה נדרש הנמען לסייע לאנשי המשלחת בדרכם, ולספק להם מכתב המלצה מתאים לשליט הבא בהמשך נתיב המסע. תהליך זה חזר על עצמו, שליט אחר שליט, עד לאתר שבקצה הדרך[1].

שורת האגרות שמתאר אבן חֻ'רַּדַאד'בִּה מהווה דוגמה לדרך בה אורגן מסעם של השליחים, אשר נשאו איגרות אל שליטים זרים שישבו מחוץ לשטחים הכפופים לשלטונו של השולח.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ אלה אלמגור (תרגום מערבית), מבגדאד אל גדות הוולגה - מסע אבן פדלאן אל ארץ הבולגארים, ההוצאה לאור של אוניברסיטת תל אביב ע"ש חיים רובין, תל אביב, 2019, עמ' 65.