פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/17

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תביעה להשבת ארכיון יהודי אוסטריה לוינה[עריכת קוד מקור]

הבניין המרכזי של יהדות וינה, המאכלס בתוכו בין השאר גם את בית הכנסת המרכזי

במחצית הראשונה של שנת 2011 הגישה הקהילה היהודית באוסטריה תביעה נגד ארכיון העם היהודי בירושלים, שיחזיר לה את אלפי המסמכים המתעדים את חיי הקהילה שנמחקה בשואה. הארכיון מתעד את חיי היהודים בתפוצות מימי הביניים ועד לעת החדשה והמאה ה-20 ובו נאספו מארכיוני קהילות, ארגונים יהודים ומשפחות ובסך הכל 60 מיליון מסמכים. הארכיון מנוהל על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית ושותפים בו גופי מחקר ואוניברסיטאות. הקהילה היהודית באוסטריה, באמצעות באי כוחה, הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי בדרישה להשיב לה אלפי מסמכים, מהמאה ה-17 ועד 1945, המתעדים את חיי יהודי אוסטריה במשך 300 שנים, כולל בימי הכיבוש הנאצי.

מרכז היהדות הגדול ביותר באוסטריה הוא הבירה וינה, ופועלים בה בתי כנסת, בית אבות יהודי, מוזיאון יהודי (הוקם ב- 1993), ומוסדות קהילה שונים. בווינה ישנם זרמים יהודים רבים, מחרדים ועד רפורמים. בקהילה קיימת גם פעילות ענפה מטעם תנועת חב"ד המנהלת בעיר גנים, בתי ספר, מרכז קהילתי ואף אוניברסיטה. כמו כן פועלים במקום גם סניפים של בני עקיבא והשומר הצעיר. נשיא הקהילה הוא אריאל מוזיקנט, והרב הראשי הוא פאול אייזנברג. כיום, המיעוט הגדול ביותר בקהילה היהודית בווינה הוא מיוצאי גאורגיה, ומיעוט אחר הוא מיוצאי בוכרה, ולהם בתי כנסת נפרדים, וכמוכן מרכז קהילתי גדול, הנקרא "המרכז הספרדי". בכתבה שפורסמה בעיתון הארץ עולה כי בשנים האחרונות עוסקת הקהילה בתכנון פרויקט הנצחה, חינוך וזיכרון ייחודי, שבמרכזו מוזיאון ומרכז מחקר גדול שיוקם באתר ששכנה בו בתקופה הנאצית מפקדת הגסטפו. הפרויקט, שעלותו 50 מיליון יורו, ממומן בידי ממשלת אוסטריה ועיריית וינה, לפי חזון פרנסי הקהילה במוזיאון ישכון גם ארכיון הקהילה ובו המסמכים המקוריים מירושלים.

מנהלת הארכיון בירושלים מצוטטת כמי שאומרת : "יהודי וינה החליטו להפקיד את הארכיון בירושלים שלא על מנת לבקש אותו בחזרה. עשרות שנים הם המשיכו לשלוח לנו חומר", בהרבה מקרים, מתוך חומר של קהילות מסוימות לומדים על אחרות ומשחזרים את ההיסטוריה של קהילה אחרת. מכיוון שיהודים ברחו לכל העולם, החומר צריך להיות מרוכז במקום אחד"